Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
cuxianer
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 sep 2011 12:41

Re: Rijnvaartnostalgie. -Katharina

Bericht door cuxianer »

Moin, moin;
aus meiner Sicht sollte man die Angaben in den Rheinschiffsregistern, besonders die Tonnnageangaben, nicht so genau sehen.
Hier Eintragungen zur Katharina aus den angegebenen Rheinschiffsregistern:

RR 1906 - 1914: Anna Maria; Heinrich Witt, Weissenthurm

RR 1926/1930
Katharina, ex Anna Maria; Heinrich Witt, Weissenthurm

RR 1. Nachtrag 1931: Katharina, ex Anna Maria; Joh. Meyers, Pfaffendorf

RR 1935
Katharina, ex Anna Maria
Joh. Meyers, Pfaffendorf (Kr. Koblenz)

Mit besten Grüssen, bleibt Gesund und Munter
Helmut
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

FRANZ HANIEL XVIII

2X 800/1600 PK.
Foto's boot Henry Platje
Algemeen tekening "MOTORSHIP" (1925)
Foto sloperij.

Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

F87268.jpeg
F87268.jpeg (142.45 KiB) 1568 keer bekeken
Afvarende en opvarende slepen in Nijmegen voor de stad en een klipper die op de korte strang hangt denk ik.
gr. Bas
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

...en een klipper die op de korte strang hangt denk ik.

Dat denk ik ook. Waarschijnlijk op weg naar de Pannerdense kop.
Met de Jolles en 16-18 pk op de zijschroef, was dat ook de enige manier om daar te komen.

Binnen sluis Weurt lagen een aantal sleepboten die "vast" werk aan hadden. Schepen met weinig eigen vermogen (in pk's :D ) naar de kop slepen.
Ik herinner mij dat wij meestal door Wijntjes van de PiWi, of door de Happines (apennest) met, ik dacht kapitein Wegh, werden versleept.
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

Theo, klopt helemaal, de Happines was Nol WEgh en had er een 142 pk Caterpillar in staan. Stond er voor bekend dat die boot hard trok.
gr. Bas
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

neuss.jpg
neuss.jpg (142.18 KiB) 1235 keer bekeken
Haven Neuss in de jaren 50.
gr. Bas
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

mulauhafen.jpg
mulauhafen.jpg (67.28 KiB) 951 keer bekeken
Mulauhafen in de winter 1954.
gr. Bas
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

1962790558-hafen-Qwa6.jpg
1962790558-hafen-Qwa6.jpg (103.47 KiB) 950 keer bekeken
Heel apart drie lege spitsen waarvan de rechtse een motorspits is die ze alle 3 sleept.
gr. Bas
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gert Schouwstra »

Toen mocht en kon er nog meer Bas. Foto is denk ik gemaakt in dezelfde tijd (1961) dat mijn vader met zijn geladen kempenaar DRECHTSTAD met 375 pk een geladen sleepschip SIWA van 1450 ton moest oppikken en mee af nemen naar Holland.Alleen in het gebergte nam hij een voorspanboot en daar kreeg hij dan nog commentaar van de walkapitein van de rederij op ook!
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

Gert,
Ik denk dat de foto met de spitsen toch iets ouder is.
Het hele plaatje doet ook ouder aan, open stuurhut en raderboot e.d. Het was er misschien nog wel maar dan meer sporadisch dan overheersend.
Ik mis in Mannheim het hoge pand van de WTAG en dat zou er volgens mij 1961 al moeten zijn.
Maar. je hebt natuurlijk gelijk, er kon en moest meer kunnen.
grt Wim
Plaats reactie