Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Een balansroer is een roer waarvan een gedeelte van het roerblad voor de roerkoning uitsteekt.
Flankingroeren worden op duwboten gebruikt en zitten voor de schroeven. Daarmee kunnen ze bij achteruit draaiende schroeven toch sturen.
Een Flettnerroer had aan de achterkant een klein roertje.
Door dat kleine roertje te verstellen draaide het grote gedeelte.
Om dit te laten werken moet er voldoende stroming langs het roer zijn en werkt daardoor eigenlijk alleen maar in samenwerking met een schroef.
Bij GaHet Na een plaatje van zo'n roer gevonden. De beschrijving bij het plaatje klopt van geen kanten en volgens mij staat het roer achterstevoren.
In 1925 zijn er wel proeven gedaan met een Flettnerroer aan een sleepschip. Ook dat is vastgelegd met een bij GaHetNa op te roepen plaatje.
Met vr. gr. Klaas.

Afbeelding
Bron: GaHetNa


Afbeelding
Bron: GaHetNa
Neptunus
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 feb 2009 10:04

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Neptunus »

https://www.maritiemdigitaal.nl/index.cf ... =100126992

Hierboven is een foto van een Flettner roer in zeevaartuitvoering te zien. Niet verwarren met een Becker roer, het flapje beweegt precies andersom.

Hieronder ook een roer volgens het zelfde principe. Het achterste roer(tje) wordt naar bb gedraaid waardoor het grote roer inclusief de schroef naar sb zal bewegen. Deze foto heb ik gemaakt in het scheepvaartmuseum in Conflans.
Conflans.jpg
Conflans.jpg (66.99 KiB) 1140 keer bekeken
grt. Kees.V.
velasquez

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

Een scheproer is een balansroer dat wist ik niet sorry

gr.BB
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Westeind »

maarpol schreef:Afbeelding
Misschien iets bekends aan dat scheepje voor iemand.
En jawel hoor er ging hier een belletje rinkelen, was de telefoon...; Bouwe Wenniger herkende in het schip met de bruine hut de "Martha Helena" van weduwe Florisen uit Wemeldinge.
Het schip was 50x6,22x2,30 en 458T groot, ooit gebouwd als klipper, zaten 3 ruimen in, nu ik dit zo typ denk ik gelijk aan de Wisseling ook klipper met 3 ruimen...

enfin er stond toen een 280 pk sterke direkt omkeerbare MWM in met 4 kleppen per cilinder, koste een hoop lucht tijdens het manouvreren, een en ander wist Bouwe te vertellen omdat z`n vader er in de 60er jaren zetschipper op is geweest

misschien dat er naar aanleiding van dit verhaal andere mensen op andere of zelfde ideën komen,
of betere foto`s hebben ? :D

grts Bouwe en Bram
vaar om te leven (niet andersom)
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Bram, Betere foto's heb ik niet of het moet van Bouwe zelf zijn. Die is wel uit 1958, toen we nog met elkaar speelden. Op de foto is (voor de kijker) Bouwe Rechts-buiten en ik ben Links-buiten. Moet als tussendoortje even kunnen. Gr. Klaas.

Afbeelding
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

Er voeren op de Rijn ook een paar grote sleepschepen met een Flettner-roer.Ik meen,dat het Braunkohle-schepen waren.Wie weet er meer van?
Groeten,Arie.
reijmloop
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:17
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door reijmloop »

Inderdaad had Braunkohle schepen met Flettner roeren
Bij Damco waren er ook een paar.
De Heinrich Kaufer heeft nog lang als motorschip met het flettner roer gevaren.
Het was een mooi systeem , maar het was wel erg kwetsbaar.
werkte het goed dan kon je het schip met een vinger sturen,
maar o wee als er wat aan mankeerde, dan hingen ze in de stuurhut als apen in het want.
En Kapitein Spok Flankingroeren komen alleen op de duwboten voor die staan voor de schroef om makkelijk achteruit te varen.

Groeten
Jan
Afbeelding
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Arie, Zat nog wat te staren naar het sleepschip uit 1925. Mijn oog viel op de vlag in de mast en bij het uitvergroten zag ik Oranje staan. Oranje was toch de Nederlandse tak van Braunkohle? Nu nog zien te achterhalen hoe het schip heet. Gr. Klaas.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door joop 1 »

ik weet een zee/kustsleepboot die ook flanking roeren heeft er varen ook enkele passagierschepen rond met flanking roeren dus niet alleen duwboten maar het is inderdaad dat ze in nederland hoofdzakelijk in de duwvaart voorkomen
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
velasquez

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

Vele Braunkoole sleepschepen kwamen eind jaren 60 in Nederlandse handen en de meeste hadden Hitzler patent roersysteem.
En inderdaad dat stuurde heel fijn en precies maar bij dat systeem waren er 3 korte roeren maar roeren met een apart roertje, heb er nooit een gezien.
En 90% lag meestal als opslag in de waal of eemhaven en als matroos bij AVK lag je daar ook vaak tussen maar nooit er een gezien met speciaal roer systeem.

gr.BB
Plaats reactie