Mijn vader is van 1940 tot in 1942 brugwachter op de schipbrug in Doesburg geweest.
Daar werd toen gewerkt met vaste en vooraf bekendgemaakte openingstijden.
Rijnvaartnostalgie.
Re: Rijnvaartnostalgie.
gr. Bas
-
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Rijnvaartnostalgie.
Wat je ziet is het volgende De zijde met de brugkranen is die kant waar het erts en eventuele bulk goederen gelost werden .Aan de andere zijde ( overkant ) werden de te verzenden produkten geladen . Het torentje achter in ,op deze foto was een watertoren , die bij de haveningang stond . Daar zat ook de havenmeester .
Re: Rijnvaartnostalgie.
gr. Bas
-
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Rijnvaartnostalgie.
Wie kan mij verder helpen om een gedeelte van de RIJNVAART ATLAS aan te vullen .
Tijdens het opstellen zag ik in de RIJNVAART ATLAS ,dienstwoningen getekend ,op het traject Manheim tot de sluis van Germersheim .
In de Westdeutscher Schiffahrts-und Hafenkalender ( 1972 ) las ik dat er telefoons langs de boven Rijn beschikbaar waren .
DE telefoons waren geplaatst op de volgende Kilometer raaien
KM 260,8 RO , Rheinau ; KM 261,07 LO ; KM 268,55 RO ; KM 281,20 RO ; KM 287,55 LO ; KM 295,55 LO ; KM 305,50 RO ; KM 306,20 RO ; KM 335,45 RO ; KM 339,70 RO en KM 349,41 LO .
ALVAST hartenlijk bedankt Sjaak
Tijdens het opstellen zag ik in de RIJNVAART ATLAS ,dienstwoningen getekend ,op het traject Manheim tot de sluis van Germersheim .
In de Westdeutscher Schiffahrts-und Hafenkalender ( 1972 ) las ik dat er telefoons langs de boven Rijn beschikbaar waren .
DE telefoons waren geplaatst op de volgende Kilometer raaien
KM 260,8 RO , Rheinau ; KM 261,07 LO ; KM 268,55 RO ; KM 281,20 RO ; KM 287,55 LO ; KM 295,55 LO ; KM 305,50 RO ; KM 306,20 RO ; KM 335,45 RO ; KM 339,70 RO en KM 349,41 LO .
ALVAST hartenlijk bedankt Sjaak
Re: Rijnvaartnostalgie.
Sjaak,
In de tijd dat ik daar gevaren heb (jaren 60/70), heb ik nooit gehoord van specifieke geplaatste telefoons.
Van Mannheim tot sluis Germersheim is waarschijnlijk een foutje? Misschien wordt de sluis van Gerstheim bedoeld?
Als ik zo een beetje de genoemde km bekijk staan ze hoofdzakelijk bij sluizen of grind laadplaatsen.
Maar misschien begrijp ik de vraag verkeerd
grt Wim
In de tijd dat ik daar gevaren heb (jaren 60/70), heb ik nooit gehoord van specifieke geplaatste telefoons.
Van Mannheim tot sluis Germersheim is waarschijnlijk een foutje? Misschien wordt de sluis van Gerstheim bedoeld?
Als ik zo een beetje de genoemde km bekijk staan ze hoofdzakelijk bij sluizen of grind laadplaatsen.
Maar misschien begrijp ik de vraag verkeerd
grt Wim
-
- Berichten: 1435
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Rijnvaartnostalgie.
Beste Wim ,
Je hebt de vraag goed geintrepeteerd . Als je de kaarten van de boven rijn bekijkt dan zie je ook franse dienstwoningen ,, en in de WESKA werd er over FEHRNSPRECHER gesproken . Ook zie je een verschil tussen de RIJN pilotage der nautical ( Frans ) en de gegevens in de WESKA . Dit gelde ook voor verschillende signaalmasten .
MVG Sjaak
Je hebt de vraag goed geintrepeteerd . Als je de kaarten van de boven rijn bekijkt dan zie je ook franse dienstwoningen ,, en in de WESKA werd er over FEHRNSPRECHER gesproken . Ook zie je een verschil tussen de RIJN pilotage der nautical ( Frans ) en de gegevens in de WESKA . Dit gelde ook voor verschillende signaalmasten .
MVG Sjaak
Re: Rijnvaartnostalgie.
Sjaak,
Je hebt helemaal gelijk.
Ik heb nog een oude Weska (1974) en inderdaad worden daar Fernsprechers genoemd. (Altijd overheen gelezen)
Misschien staat het daar aangegeven omdat je op de Boven-Rijn hoofdzakelijk bomen tegen komt en waar moest je dan in vroeger tijden in geval van nood contact leggen met de hulptroepen?
Het ging ook niet zo snel als vandaag, ze (we) waren soms wel 3 dagen onderweg boven Mannheim.
grt Wim
Je hebt helemaal gelijk.
Ik heb nog een oude Weska (1974) en inderdaad worden daar Fernsprechers genoemd. (Altijd overheen gelezen)
Misschien staat het daar aangegeven omdat je op de Boven-Rijn hoofdzakelijk bomen tegen komt en waar moest je dan in vroeger tijden in geval van nood contact leggen met de hulptroepen?
Het ging ook niet zo snel als vandaag, ze (we) waren soms wel 3 dagen onderweg boven Mannheim.
grt Wim
Re: Rijnvaartnostalgie.
Hallo Sjaak dat kunnen ook kabels zijn,onder water of hogspannings masten.
gr Wim
gr Wim
Re: Rijnvaartnostalgie.
gr. Bas