Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
arij
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 dec 2004 00:47
Locatie: Goudswaard

Bericht door arij »

De Avea Romina (ex Piz La Margna) stamt toch uit de jaren vijftig. Ze had toen meen ik veel lichtere kleuren. Wasook in detijd van de (Zee) Tankers van Onassis, tenminste daar lijkt zij een beetje op.

gr arij
Mennojan

Bericht door Mennojan »

Is dit ook een oude KD'er Harry?

Afbeelding
Museumschip "Mannheim" in de Neckarmonding.

Groeten Mennojan.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Kijkend naar de schoorsteen zou je het wel zeggen, dat het een voormalige KD'r is Mennojan
Maar welke, kan ik helaas niet zeggen.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding


Ik denk, dat het de "Mainz" is geweest Mennojan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding


Loodsen op weg om weer een ander schip door het gebergte te loodsen.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Goetz

Bericht door Goetz »

Ik moet nog even vragen naar de GELUKZOEKERS van Harry (ze staan op pagina 2, intussen zijn we verder):

De anhangende schepen, zijn die iederen bij elkaar gekoppelt, of hebben die iederen een eigen strang naar de boot gehad?

En hoe hebben die geankert, met een anker van der eerste lengde voor de hele sleep, of heeft iederen van de schepen selfs geankert?

Groeten

PS: Vanwege de Museumsschip "Mannheim" ex "Mainz": De Museum heeft thans erge problemen met de kosten van de schip. Ze weten nog niet wat ze doen willen daarmee.
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Bericht door *Waterman* »

Beste Goetz en overige forumgangers,
Tot diep in de dertiger jaren van de vorige eeuw was het heel gebruikelijk dat voornamelijk kleinere schepen vanuit Holland leeg naar de "Kohlenpott" voeren. In de bergvaart kreeg gewoonlijk het grootste schip twee strangen van de boot. Deze werden op het schip zowel op de stuurboord- als bakboordbolders vastgemaakt. Gezorgd werd dat dit schip tijdens het varen buiten het schroefwater van de boot bleef door één van de twee strangen "loos te hangen". Aan dit grootste schip in de sleep werden meerdere kleinere schepen als tjalken etc. gehangen. Deze maakten vast op een eigen draad. In de regel ankerde inderdaad alleen het grootste schip (zoals op de foto zichtbaar). Ook grotere/sterkere sleepboten gingen met dergelijke slepen van Rotterdam/Dordrecht naar de Ruhrhavens. Een sleep bestaande uit soms 10 lege schepen was dan niet ongebruikelijk. Ook waren niet alle schepen voor de ruhrhaven bestemd maar hadden vele hadden als eindbestemming de grintgaten tussen Emmerich en Rheinberg. Ook werden in dergelijke konvooien slechts zelden geladen schepen gehangen. Omdat sturen op de lege schepen niet echt noodzakelijk was omdat men kort achter de sleepboot hing, werd ook vaak minder nachtrust gehouden. Uit boordboeken blijkt dat een reis Dordrecht/Ruhrhavens met alleen lege schepen drie dagen duurde. Door langer oponthoud bij de grens en meer nachtrust duurde een dezelfde reis met geladen schepen vaak 4 tot 5 dagen.

Je Nederlands is goed te lezen en daar gaat het om!!
Goetz

Bericht door Goetz »

Waterman dank je
Voor mij een inderdaad met informatie heel dicht gepakte reactie. Hoe verschillend de rivieren zijn, dat find ik zo interessant. Iedereen streek had toe een eigen vakmanschap geleidt. (Het is eigenlijk toch hetzelfde water!!!). Ik wil graag mee werken, de kennis van deze vakmanschap te behouden. De korte strangen tussen de schepen in deze sleep waren voor mij een verrassing. Ik kenn korte strangen van Elbe-afbeeldingen en van Neckar-afbeeldingen en van de afvaart op de rijn, maar ik kenn ze niet in de opvaart op de rijn. Dat, en nog veel meer heb ik nu geleert.

Hier een (niet zo goede) afbeelding van de bergvaart wat verder boven: De Unterwalden (van de „Rote Schweiz“ 4000PS, in 1949 gebouwd, hier bij Boppard) met 8 schepen.
Afbeelding
In hetzelfde boek (“Schweizerische Rheinschiffahrt”) was ook nog een afbeelding (ook niet zo goed) van „Piz La Margna“ Ze zeggen daar, daarvan waren er twee schepen, ze waren in 1957 gebouwd en hedden 1500PS en 1805t.
Afbeelding
De kachelpijpjes op de woning zijn erg hog, dat was wel de verordening voor tankers in die tijd en voor die verwarming? De boek is van 1966.

De aanmerking over mijn nederlands heb ik wel gelezen! Ik gaa ze kopeeren en Woensdag aan de klas wijzen. Mijn text onder de lijn met de „vreeslijk nederlands“ gaa ik nu veranderen.

Groeten!
Götz
jannuh
Berichten: 466
Lid geworden op: 31 dec 2004 06:22
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door jannuh »

Götz, je klas mag je gerust in het zonnetje zetten!
Prima hoor, nederlands is toch een "moeilijke" taal, dat vergeten wijzelf o zo makkelijk..
gr., jannuh
Dieter

Bericht door Dieter »

Een van de groote sleepboten in de opvaart in Kestert.

Afbeelding

Groeten
Dieter
Plaats reactie