Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

Klembord-11.jpg
Klembord-11.jpg (86.21 KiB) 1230 keer bekeken

Nu ik zie er niets in.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan Stolp »

Zo zou je zeggen
Le Havre
Groeten
Jan
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Dat schreef ik ook al Jan.
Heb de hele sleepvloot nagekeken voor zover
ik er een foto van heb, en de "Le Havre" kwam er
als beste uit bij het vergelijken van de raderkast en
aanbouw.

Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

-radersleepboot le havre 1938_67124988-1ad9-102f-85b3-003048976d84_ghn.jpg
-radersleepboot le havre 1938_67124988-1ad9-102f-85b3-003048976d84_ghn.jpg (77.85 KiB) 1144 keer bekeken

Er was blijkbaar nog een betere scan van die foto in dat archief want ik vond nog wat in mijn collectie die ik van internet bij elkaar geschraapt heb...
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

Dit is de oorspronkelijke Mathias Stinnes 3.
(Mathias Stinnes GmbH, Mülheim / Ruhr)
Vanaf 1924 de Le Havre.

Lengte x Breedte x Raderkasten x Diepgang (vol gebunkert) : 76,77 x 8,90 x 19,82 x 1,50 meter
Maschine : 3 cilinder
Aantal ketels : 2
Keteldruk : 15 Bar
Brandstof : steenkool
Machinevermogen: 1600 ipk
Bouwjaar : 1922
Bouwwerf : Gebr. Sachsenberg, Rosslau
Bouwnummer : 821
Bemanning : 14

In 1923 bij de "Slag om de Ruhr' door de Fransen in beslag genomen en in de vloot van de SENR terechtgekomen (de CGNR werd pas in 1924 opgericht). Tot 1924 voer het schip gewoon door onderde oorspronkelijke naam "Matthias Stinnes 3".

In 1924 volgens het Verdrag werd de sleepboot op 24 februari 1924 officieel Frans eigendom. April 1924 was het schip overigens nog altijd onder haar oorspronkelijke naam in de vaart.

1924 : nieuwe naam "Le Havre".

Sinds 1924 is het schip dus eigendom van de C.G.N.R. en in de vaart als "Le Havre". Thuishaven: Straatsburg. Kapitein: Heinrich Stillarius.

1941 - 1944 : door het Duitse leger (Wehrmacht) in beslag genomen, en aan de rederij Stinnes gegeven. Naam: "Mathias Stinnes 3".

1945 : de raderboot ligt verzonken in de "kleinen Giess" bij Hattenheim (KMR : 516)

1946 : de raderboot wordt gelicht, gerepareerd en gaat weer in de vaart
Naam : "Le Havre", rederij Compagnie Générale pour la Navigation du Rhin (C.G.N.R.)

1951 : de raderboot wordt stilgelegd

1954 : de raderboot "Le Havre" wordt gesloopt...
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Dank je wel Robert voor de geschiedenis van de boot.
Ik had dat maar overgeslagen uit het boek "De Krachtpatsers van de Rijn"
(Radersleepboten)

Groeten
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

Jan van der Doe schreef: 21 feb 2020 17:58 Dank je wel Robert voor de geschiedenis van de boot.
Ik had dat maar overgeslagen uit het boek "De Krachtpatsers van de Rijn"
(Radersleepboten)

Groeten
Jan.
Ja, maar de gegevens uit het boek zijn niet helemaal juist, er ontbreken een aantal dingen die ik wel opgesomd heb.

Maar aan de andere kant, en belangrijker. Wat was eigenlijk die oorlog om de Ruhr. Ik heb daar eigenlijk nooit veel van gehoord. Konden toen de Nederlanders, Belgen en Zwitsers gewoon doorvaren? Zo tussen 1918 en 1940 was toch het interbellum... Ik wist wel dat er net na WO 2 schepen in beslag werden genomen, en herstelbetalingen geëist, maar dat er meer dan vijftien jaar eerder ook al trammelant was wist ik niet.
Toch een belangrijk stuk Rijn-geschiedenis lijkt me...

met vriendelijke groet,
robert
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Robert,
Inderdaad, de door jouw geschreven geschiedenis veel uitgebreider dan in het genoemde boek.

Misschien dat je hier iets uit kan halen wat betreft de herstelbetaling na de eerste wereld oorlog.

Die grosze Wende kam mit dem ende des ersten Weltkrieges

Afbeelding

Afbeelding

Is uit het boek van Walter Michels (1967)
Unvergessene Dampfschiffahrt auf Rhein und Donau

Groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Ian
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 apr 2011 14:50

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Ian »

d`oude schipper schreef: 07 sep 2018 12:40 Ik dacht dat mijn vader het altijd over "die lelijke strijkbouten had " of zit ik er naast, dacht het wel maar ja, een ieder had een eigen bril.
Ik zelf vind ze eigenlijk wel mooi, noemde ik ze zelfs niet eens " machtige reuzen "
en och, ik denk zo bij me zelf, zagen we ze nog maar, ik vind het zo stil worden op de rivieren ………………...
Dat stukje van en over de Njord en Triton is niet compleet, n.l. de Njord en de Triton waren voor de bemanning de mooiste boten op de Rijn., Ieder bemanning 's lid (zelfs de scheepsjongen) hadden een voor hun zelf een mooie hut, deze had een wastafel met toilet kasje en spiegel, een bureau met arm stoel, twee hangkasten en boven hun bed een paar kastjes voor het kleine goed en dat op een boot van 1947.
De Njord is n.l. in dat jaar in de vaart gekomen.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Jan, ik vertaal even uit het dor jou ingebrachte citaat:

630 spitsen (Vlaams kanaaltype)
16 sleepschepen tot 600 ton ( Belgisch type)

En dat roep bij dan weer vragen op.
Want die sleepschepen tot 600 ton lijken mij toe dat dat kempenaars zijn die wij kennen als Bolsjewieken.
Maar naar mijn idee zijn dat er meer dan 16 geweest.
Is daar later nog een bijstelling geweest?
En die 630 spitsen. waren dat, net als de die kempenaars, ook naar en karakteristiek model gebouwd?
En zijn daar nog voorbeelden (foto's) van? Want ook die moeten "in mijn tijd" toch ook nog volop rondgevaren hebben, maar zoveel en uitvoerig als ik over de "bolsjewieken" heb gehoord, over meer dan 600 spitsen heb ik nooit iets vernomen?
Plaats reactie