Met je eens Pieter.
Boegstagen werden vroeger vaak met ketting doorgezet. Ketting rekt praktisch niet, je trekt 'm met de hand door en klikt een schalm in een stukje hoeklijn met een spleet erin, aan de binnenkant van het boeisel. Ik kan er zo gauw nergens een foto van vinden. Waterstagen op tjalken zijn idd wat nieuws.
Idd hadden grotere binnen-tjalken dit soort sleep-constructies, maar ook zee- en koftjalken. Zie de foto's die ik op blz 767 plaatste van de Canutus/Pirifreja, Spes Mea, en de Harmanna hieronder. De meeste zeegaande tjalken kwamen tenslotte vaak genoeg binnen, en werden daar ook gesleept.
Máár, niet alleen tjalken, ook de klippers en klipperaken hadden ze. Bijv. de klipperaak Goede Verwachting, je kent 'm misschien wel van een zekere website Pieter
En de klipper Neerlandia:
En ik dacht eerst ook dat het een 'after market modification' was. Toen er meer gesleept werd werden goede oplossingen gezocht, en gevonden.
Maar toen vond ik 'nieuw' foto's waar ze al opstonden:
Baltic
Rijnvaartnostalgie.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Mister Spock , de tjalk van de Link is de Eben Haezer, bij Verstockt als zeetjalk gebouwd maar naar de binnenvaart verkocht. Ligt in de Amstel, als woonark, geen CVO niks
De ankerkluizen in de kluisborden (in het wit) waren de oorspronkelijke, en degene daaronder zijn na-oorlogs, toen het schip klipankers kreeg. Die zijn gelast als ik me goed herinner.
En wat nu precies de juiste benaming is voor deze boeisel-doorvoeren waar we over discussiëren, wie het weet mag het zeggen
En Klaas, op de Janna waren deze gaten al dichtgelast toen ik 'm kocht, en ik heb ze weer open laten maken. Helaas met gelaste baarden. In 1997 was er geen mens die klinkte. Ziet er niet uit, en als ik een keer de geest krijg ga ik dat corrigeren.
De ankerkluizen in de kluisborden (in het wit) waren de oorspronkelijke, en degene daaronder zijn na-oorlogs, toen het schip klipankers kreeg. Die zijn gelast als ik me goed herinner.
En wat nu precies de juiste benaming is voor deze boeisel-doorvoeren waar we over discussiëren, wie het weet mag het zeggen
En Klaas, op de Janna waren deze gaten al dichtgelast toen ik 'm kocht, en ik heb ze weer open laten maken. Helaas met gelaste baarden. In 1997 was er geen mens die klinkte. Ziet er niet uit, en als ik een keer de geest krijg ga ik dat corrigeren.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Tjalken hadden van origine geen ANKERkluisgaten onder het berghout.
Zelfs veel oude stoomscheepjes hadden de ankerkluisgaten nog bovendeks. Men noemt ze wel: stokankerkluisgaten.
Oké Erik je hebt me overtuigd dat het wijder verspreid is dan ik dacht.
Ik kwam zelfs een tjalk tegen met deze 'sleep'kluizen in de achterboeiing.
een kluis is:
1> kleine opening in de scheepswand. De opening is vaak versterkt, afgerond met een geklonken halfrond, eventueel aan beide zijden, of een ingelaste ring.
Gerelateerde termen: ankerkluisgat, draadkluis, kabelkluis, kettingkluis, kluisbaard, stokankerkluisgat, touwkluis, verhaalkluis, verschansingkluis, enz.
2> verkorting van (anker)kluisgat.
Zelfs veel oude stoomscheepjes hadden de ankerkluisgaten nog bovendeks. Men noemt ze wel: stokankerkluisgaten.
Oké Erik je hebt me overtuigd dat het wijder verspreid is dan ik dacht.
Ik kwam zelfs een tjalk tegen met deze 'sleep'kluizen in de achterboeiing.
een kluis is:
1> kleine opening in de scheepswand. De opening is vaak versterkt, afgerond met een geklonken halfrond, eventueel aan beide zijden, of een ingelaste ring.
Gerelateerde termen: ankerkluisgat, draadkluis, kabelkluis, kettingkluis, kluisbaard, stokankerkluisgat, touwkluis, verhaalkluis, verschansingkluis, enz.
2> verkorting van (anker)kluisgat.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Rijnvaartnostalgie.
als ik de zaken zo door lees kan toch weer wel de kous in de sleepdraad gesplits zijn maar dan gewoon aan het eind ?
jullie schrijven over het schavielen van de sleepdraad in het kluis persoonlijk zou ik dan bv een kort stropje gebruiken die je door de kous van de sleepdraad halen waardoor de kous buiten het kluis blijft en dan vast maken en aan één kant vast aan de sliphaak waardoor je die direct los kan slaan
op deze manier blijft de sleepdraad onbeschadigd het is zomaar een idee ik zelf heb nooit op dergelijke schepen gevaren ?? altijd op een luxemotor en spits
jullie schrijven over het schavielen van de sleepdraad in het kluis persoonlijk zou ik dan bv een kort stropje gebruiken die je door de kous van de sleepdraad halen waardoor de kous buiten het kluis blijft en dan vast maken en aan één kant vast aan de sliphaak waardoor je die direct los kan slaan
op deze manier blijft de sleepdraad onbeschadigd het is zomaar een idee ik zelf heb nooit op dergelijke schepen gevaren ?? altijd op een luxemotor en spits
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Rijnvaartnostalgie.
Plausibel verhaal Piet.
Ik vaar dan wel op dit soort schepen, maar slepen doen we niet meer.
Ik vaar dan wel op dit soort schepen, maar slepen doen we niet meer.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Ik herrinner in de gauwigheid niet of ik deze link al eens eerder geplaatst hebt , maar is een mooie website van een Duitse firma met veel nostalgie
https://schroer-schiffselektrik.de/bilder.htm
https://schroer-schiffselektrik.de/bilder.htm
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: Rijnvaartnostalgie.
De "LEBERWURST" Rode Schweiz (Schweizerische Reederei)...
Gister was er familie op bezoek uit de binnenvaart. Dat is altijd gezellig want dan kunnen we lekker praten over Duitsland, Nederland, België, de Rijn, de Maas, biertje, wijntje en borreltje erbij, en dat vind ik altijd leuk want normaliter hoor ik alleen maar verhalen over zeereizen, zeeschepen en machines van zeeschepen.
Op een bepaald moment ging het over koppelverbanden en dat je zuidelijk (dus boven) van Duisburg-Ruhrort bijna geen duwboten met duwbakken meer zag, maar wel, soms behoorlijk grote koppelverbanden. En toen kwam er, zoals we dat kennen, een woordenwisseling en discussie, en zei een oude schipper: "De Rode Schweiz waren de eersten, ze noemden dat 'Leberwusten'".
Een 'Leberwurst' is een soort voorloper van een koppelverband, en zou bestaan uit een groot sleepschip met daarvoor een bak, voorzien van een Schottelaandrijving, van 70 x 11,40 m. Een 'Leberwurst' heeft dus geen eigen voortstuwingsmotoren en werd gesleept. In totaal was een 'Leberwurst' dus zo'n 160 à 170 meter lang.
In de jaren zestig zag je ze blijkbaar regelmatig, slepers als de "Unterwalden" of "Uri" trokken er een of twee naar boven naar Basel.
Met een 'Leberwurst' spaarde men het personeel van één sleepschip uit.
Kent iemand dit fenomeen, of heeft het wel eens gezien?
met vriendelijke groet,
Robert.
Gister was er familie op bezoek uit de binnenvaart. Dat is altijd gezellig want dan kunnen we lekker praten over Duitsland, Nederland, België, de Rijn, de Maas, biertje, wijntje en borreltje erbij, en dat vind ik altijd leuk want normaliter hoor ik alleen maar verhalen over zeereizen, zeeschepen en machines van zeeschepen.
Op een bepaald moment ging het over koppelverbanden en dat je zuidelijk (dus boven) van Duisburg-Ruhrort bijna geen duwboten met duwbakken meer zag, maar wel, soms behoorlijk grote koppelverbanden. En toen kwam er, zoals we dat kennen, een woordenwisseling en discussie, en zei een oude schipper: "De Rode Schweiz waren de eersten, ze noemden dat 'Leberwusten'".
Een 'Leberwurst' is een soort voorloper van een koppelverband, en zou bestaan uit een groot sleepschip met daarvoor een bak, voorzien van een Schottelaandrijving, van 70 x 11,40 m. Een 'Leberwurst' heeft dus geen eigen voortstuwingsmotoren en werd gesleept. In totaal was een 'Leberwurst' dus zo'n 160 à 170 meter lang.
In de jaren zestig zag je ze blijkbaar regelmatig, slepers als de "Unterwalden" of "Uri" trokken er een of twee naar boven naar Basel.
Met een 'Leberwurst' spaarde men het personeel van één sleepschip uit.
Kent iemand dit fenomeen, of heeft het wel eens gezien?
met vriendelijke groet,
Robert.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Ik heb dit kunnen noteren i.v.m. de leverworsten.
~leverworst, SSL:
bijnaam van een combinatie van een sleepduwbak en een sleepduwschip die door een sleepboot gesleept wordt.
Voor zover bekend voer alleen de Schweizerische Reederei AG, tussen 1962 en 1984 met dergelijke samenstellen.
Der werkelijke benaming was: Schlepp-Schub-Leichter, afgekort tot SLS.
Bron: Jos Hubens. Volgens een andere bron zou het echter de combinatie van een slepend duwschip en een duwsleepschip zijn.
Er heeft in het blad van de Binnenvaart wel iets over gestaan , dacht ik.
~leverworst, SSL:
bijnaam van een combinatie van een sleepduwbak en een sleepduwschip die door een sleepboot gesleept wordt.
Voor zover bekend voer alleen de Schweizerische Reederei AG, tussen 1962 en 1984 met dergelijke samenstellen.
Der werkelijke benaming was: Schlepp-Schub-Leichter, afgekort tot SLS.
Bron: Jos Hubens. Volgens een andere bron zou het echter de combinatie van een slepend duwschip en een duwsleepschip zijn.
Er heeft in het blad van de Binnenvaart wel iets over gestaan , dacht ik.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: Rijnvaartnostalgie.
Dag Pieter,
Tja, ik denk dat de eeste bron de meest betrouwbare is.
Want de andere bron gaat uit van "...slepend duwschip en een duwsleepschip...". Met andere woorden: een slepend duwschip duwt een duwsleepschip, dus eerstgenoemde heeft een voortstuwingsinstallatie. Veel schepen hadden een inrichting achterop om een of twee sleepschepen te slepen.En, inderdaad, enkele van deze schepen, bijvoorbeeld de Sattelschleppers van Haniel, de 50-Serie, hebben later een duwsteven gekregen. Als dan de sleepinrichting blijft staan, spreek je van een slepend duwschip. Dus ze konden het allebei: slepen en duwen. Allebei tegelijk denk ik niet, ik zie me nog geen sleepschip trekken terwijl ik ook nog eens een bak voor m'n eigen schip heb, dan kun je, denk ik, niet meer manoeuvreren. Een écht koppelverband is het natuurlijk ook nog niet, dat is, lijkt me, tegenwoordig meer een eenheid, waarbij eigenlijk een schip uit twee passende delen bestaat - wat in elkaar passen, motorisering (boegschroeven op de 'bak') en uiterlijk betreft.
Dus we houden het er maar op dat de 'leverworst' een niet gemotoriseerde voorloper is van wat nu normaal is: een zelfvaarder met bak, of een koppelverband.
Ik kan me wel voorstellen dat het slepen van twee 'leverworsten' geen eenvoudige zaak moet geweest zijn, niet voor de kapitein van de sleepboot, maar ook niet voor de schipper van het sleepschip...
met vriendelijke groet,
Robert.
Tja, ik denk dat de eeste bron de meest betrouwbare is.
Want de andere bron gaat uit van "...slepend duwschip en een duwsleepschip...". Met andere woorden: een slepend duwschip duwt een duwsleepschip, dus eerstgenoemde heeft een voortstuwingsinstallatie. Veel schepen hadden een inrichting achterop om een of twee sleepschepen te slepen.En, inderdaad, enkele van deze schepen, bijvoorbeeld de Sattelschleppers van Haniel, de 50-Serie, hebben later een duwsteven gekregen. Als dan de sleepinrichting blijft staan, spreek je van een slepend duwschip. Dus ze konden het allebei: slepen en duwen. Allebei tegelijk denk ik niet, ik zie me nog geen sleepschip trekken terwijl ik ook nog eens een bak voor m'n eigen schip heb, dan kun je, denk ik, niet meer manoeuvreren. Een écht koppelverband is het natuurlijk ook nog niet, dat is, lijkt me, tegenwoordig meer een eenheid, waarbij eigenlijk een schip uit twee passende delen bestaat - wat in elkaar passen, motorisering (boegschroeven op de 'bak') en uiterlijk betreft.
Dus we houden het er maar op dat de 'leverworst' een niet gemotoriseerde voorloper is van wat nu normaal is: een zelfvaarder met bak, of een koppelverband.
Ik kan me wel voorstellen dat het slepen van twee 'leverworsten' geen eenvoudige zaak moet geweest zijn, niet voor de kapitein van de sleepboot, maar ook niet voor de schipper van het sleepschip...
met vriendelijke groet,
Robert.
Re: Rijnvaartnostalgie.
GEVONDEN
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....