Heel interessant verhaal Gernot!
Groeten
jan
Rijnvaartnostalgie.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Toen waren de mannen nog van staal !kabo schreef: ↑02 okt 2019 14:47 NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-1682.jpgstrang.jpg Hallo Ernst die strang is linksdraaiend. Daarom leggen ze die strang zo om de bolders. Normaal is een draad meestal rechtsdraaiend, maar op de foto kun je het goed zien met de eerste slagen. Heb je ook de strangenklem op dek zien staan. Hoef je het touwtje niet vast te knopen.
gr.Bas
Geen handschoenen aan, dit is soms niet fijn met een staaldraad die meerdere keren is gebruikt.
Moet je echt niet door je handen laten glijden, ik spreek uit ervaring. jaren 60 en 70 van de vorige eeuw
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Hallo Bas, danke für die Info.kabo schreef: ↑02 okt 2019 14:47 NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-1682.jpgstrang.jpg Hallo Ernst die strang is linksdraaiend. Daarom leggen ze die strang zo om de bolders. Normaal is een draad meestal rechtsdraaiend, maar op de foto kun je het goed zien met de eerste slagen. Heb je ook de strangenklem op dek zien staan. Hoef je het touwtje niet vast te knopen.
gr.Bas
in deutsch sagt man
"du kannst so alt werden wie eine Kuh
doch lernst du immernoch dazu"
gr ernst
Re: Rijnvaartnostalgie.
Hallo Ernst, in Nederland zegt men: "Je bent nooit te oud om te leren"
gr.Bas
gr.Bas
-
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Rijnvaartnostalgie.
Beste gernot Menke .
Ik heb in oude boeken gezocht en vond het volgende . Er waren 2 soorten wielen voor raderboten . De ene met vaste houten planken en wielen met beweegbare borden . Het nadeel van wielen met vaste planken is dat ze trillen door de stooten , welke de planken bij de intrede in het water veroorzaken ; en drijven bovendien bij uittreding eene groote waterhoeveelheid omhoog , wat een groot voorstuwings verlies veroorzaakt . Bij beweegbare bladen zorgt een exentriek er voor dat bij het aanraken van het water de bladen de beste stand hebben en het vermogen goed gebruikt wordt , ook bij het uittreden vloeit het water beter weg .
Ik heb in oude boeken gezocht en vond het volgende . Er waren 2 soorten wielen voor raderboten . De ene met vaste houten planken en wielen met beweegbare borden . Het nadeel van wielen met vaste planken is dat ze trillen door de stooten , welke de planken bij de intrede in het water veroorzaken ; en drijven bovendien bij uittreding eene groote waterhoeveelheid omhoog , wat een groot voorstuwings verlies veroorzaakt . Bij beweegbare bladen zorgt een exentriek er voor dat bij het aanraken van het water de bladen de beste stand hebben en het vermogen goed gebruikt wordt , ook bij het uittreden vloeit het water beter weg .
-
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: Rijnvaartnostalgie.
Bedankt voor de reacties, Jan, Kapitein Spok en Ossebaar!
@Ossebar, de glijbord zat vast achter het scheprad en had niets te maken met de excentrische besturing van de borden, wat voor de radersleepboten vanzelfsprekend was. Schepraderen zonder excentrische besturing van de borden behoorden tot het stenen tijdperk van schepraderen en waren niet mogelijk met de moderne sterke radersleepboten. Overigens is de excentrische besturing al veel ouder dan je denkt en hoort hij al bij de oorsprong van de scheprad-aandrijving.
Het cruiseschip ELBE PRINCESSE (dat natuurlijk geen schepen slept), dat in 2016 op de Elbe verscheen met vaste borden, was toen een sensatie. De rederij moest in 2017 echter de schepraderen vervangen vanwege sterke trillingen en omschakelen naar de excentrische besturing. Men kan alleen aannemen dat oude kennis van de schoepenrad-technologie verloren was gegaan!
Maar dit alles heeft niets met glijborden te maken.
Groeten Gernot
@Ossebar, de glijbord zat vast achter het scheprad en had niets te maken met de excentrische besturing van de borden, wat voor de radersleepboten vanzelfsprekend was. Schepraderen zonder excentrische besturing van de borden behoorden tot het stenen tijdperk van schepraderen en waren niet mogelijk met de moderne sterke radersleepboten. Overigens is de excentrische besturing al veel ouder dan je denkt en hoort hij al bij de oorsprong van de scheprad-aandrijving.
Het cruiseschip ELBE PRINCESSE (dat natuurlijk geen schepen slept), dat in 2016 op de Elbe verscheen met vaste borden, was toen een sensatie. De rederij moest in 2017 echter de schepraderen vervangen vanwege sterke trillingen en omschakelen naar de excentrische besturing. Men kan alleen aannemen dat oude kennis van de schoepenrad-technologie verloren was gegaan!
Maar dit alles heeft niets met glijborden te maken.
Groeten Gernot
- Bijlagen
-
- Starre Räder 1-Elbe Princess2016.jpg (94.22 KiB) 803 keer bekeken
Re: Rijnvaartnostalgie.
gr.Bas
Re: Rijnvaartnostalgie.
gr.Bas
Re: Rijnvaartnostalgie.
Dit is nog eens een flinke deklast.
Zo te zien geen zwaar spul.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Inderdaad geen zwaar spul.
Dit is de Hecopile van van Maaren.
grt Wim
Dit is de Hecopile van van Maaren.
grt Wim