Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
audy
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 jan 2013 14:49

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door audy »

Schitterend dat er nog steeds oude foto's opduiken maar bij de twee laatste foto's is het jaartal niet correct.
Zoals binnenvaarder en kabo al opmerkten is de Junior 1 van rederij Neerlandia in 1963 gebouwd (Duivendijk Lekkerkerk).

De foto van de te Rüsselsheim liggende Navexmotor is uit eind jaren '40, het type Opel Olympia dat wordt geladen is tot 1949 gebouwd.
Gr. Auke


kabo
Berichten: 1569
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

scannen0008.jpg
scannen0008.jpg (96.98 KiB) 915 keer bekeken
Nu het toch over Kleef ging, nog een. De haven in Kleef met het lossende schip van mijn opa in de jaren 20.
gr. Bas

Binnenvaarder
Berichten: 1581
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Binnenvaarder »

1 keer gelost in jaren 70, vond dit soort havens altijd leuk, niet dat massale.
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

Franzose
Berichten: 339
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Franzose »

scannen 0008

Hallo Bas, leuk met een wasbak op de reling, maar de stuurhut is al gesloten.

gr ernst
Bijlagen
scannen0008.jpg
scannen0008.jpg (152.5 KiB) 763 keer bekeken

Gernot Menke
Berichten: 331
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke »

Kapitein Spok,

"beduidend rustiger" is erg diplomatiek voor "tote Hose"!

:mrgreen: Gernot

kabo
Berichten: 1569
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

Hallo Ernst, goed dat je de foto duidelijker heb gemaakt, hij is nog groter, maar mijn printer is niet groter. Wat de stuurhut betreft, mijn opa had er een grote hekel aan om in de open lucht te staan. Hij heeft dat schip laten bouwen in 1914 bij Schram in Bolnes en gelijk met een dichte stuurhut. Hij had namelijk 25 jaar bij W.v.Driel gevaren en jaren als kapt. op de Fiat Voluntas 8 en met inlevering van salaris kregen ze van de baas een dichte stuurhut. Vandaar gelijk een dichte stuurhut wat in die jaren tamelijk bijzonder was.
gr. Bas

Fluks
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

Mijn opa liet in 1926 een kempenaar bouwen met een houten dichte stuurhut,niet te veel glas er in,want hij had een houten stuurhut besteld.Op de hagenaar in 1932 kwam een open stuurhut met liggend stuurrad,want je kon lekker veel kracht zetten met je kont.Dus eigenlijk terug in de tijd.
Groeten,Arie.

Kapitein Spok
Berichten: 1706
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Ook de Jolles is in 1891 gebouwd met een staand stuurwerk.
Toen in 1928 de zeilen er af gingen is er, zoals op de sleepschepen, een stuurwerk met liggend rad gekomen.

k-k
Berichten: 4679
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Was eer voor de kruiplijn zeker Theo? Gr. Klaas.

Kapitein Spok
Berichten: 1706
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Klaas dat denk ik niet want de stuurstelling met liggend rad was volgend mij hoger dan het oorspronkelijke staande rad.
Jolles 1900 1024x768.JPG
Jolles 1900 1024x768.JPG (121.52 KiB) 423 keer bekeken
Jolles juni 1943.jpg
Jolles juni 1943.jpg (85.15 KiB) 423 keer bekeken
Naar wat ik uit de verhalen begrepen heb, was dat in die tijd "modern".
Mijn oma, is in 1928 volkomen onverwacht, weduwe geworden.
Ze heeft zich toen door een "wat minder goede adviseur" (om me nog eens diplomatiek uit te drukken) wijs laten maken dat deze ombouw verstandig en absoluut noodzakelijk was.



Plaats reactie