Pagina 1037 van 1156

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 18 dec 2020 16:14
door maarpol
Nadat ik een paar jaar geleeden met photobucket stopte verdwenen er een deel foto s op het topic dit is er 1 van
Rhenus sattel-2.jpg
Rhenus sattel-2.jpg (105.76 KiB) 861 keer bekeken
Rhenus sattel m sleep forum.jpg
Rhenus sattel m sleep forum.jpg (148.82 KiB) 861 keer bekeken

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 18 dec 2020 18:34
door Franzose
Hallo Martin, weer mooie oude foto's

Welke, dat is heel moeilijk te raden.
Fendel had 13 Sattelschlepper van dit type.
6 van de Rheinwerft in Walsum. (131, 1323, 133, 140, 141, 142)
7 van Schimag in Mannheim. (130, 134, 135, 136, 137, 138, 139)
Allen met 2x550 pk alleen de 130 had 2x750 pk.

gr ernst

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 18 dec 2020 19:07
door navigatie
Ernst, is de Rhenus 130 wel gebouwd als Sattelschlepper?
Ik dacht dat hij gewoon conventioneel gebouwd is.
Is natuurlijk wel hetzelfde model.
Ik kan me best vergissen hoor :?
grt Wim

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 18 dec 2020 21:05
door Gert Schouwstra
De Rhenus 130 is volgens mij niet gebouwd als Sattelschlepper. In 2015 heb ik er een lijstje van gemaakt:

Op de site van https://www.debinnenvaart.nl kun je nog heel wat foto's van de oude sattelschleppers terugvinden en ook hoe ze er nu uitzien. Het waren meest duitse schepen met over het algemeen duitse motoren.
De meeste zijn gebouwd bij de Gute Hoffnungshutte in Walsum of bij Schimag in Mannheim. Hier even een paar voorbeelden:

Fendel Schiffahrts AG in Mannheim:
Pluto, nu Adrianto, bj 1925 bij Gute Hoffnung, 2x 250pk MAN
Rhenus 124 geen gegevens
Rhenus 125, later Mr Jan Elshout, nu Liberty Ann, bj 1939 bij Boele Bolnes, 2x 400pk Deutz
Rhenus 126, later Bonafide, Almana, bj 1939 bij Boele Bolnes, gesloopt in 1985, 2x 400pk Deutz
Rhenus 127, nu Henrean, bj 1939 bij Schimag, 2x 400pk Deutz
Dit schip is in 1940 bij Willemstad op een mijn gelopen en gezonken. Er vielen 167 doden en 276 gewonden.
Zie ook: https://www.dodenakkers.nl/oorlog/erehofwillemstad.html In 1942 met nieuw een achterschip in de vaart gebracht.
Rhenus 128, nu Paulina, bj 1940 bij Schimag, 2x 400pk MWM
Rhenus 129, nu Hendrika, bj 1941 bij Schimag, 2x 400pk MWM
Rhenus 131, nu Jabo, bj 1955 bij Gute Hoffnung, 2x 550pk MWM
Rhenus 133, nu Kansas City, bouwjaar 1955 bij Gute Hoffnung, 2x 550pk MWM
Rhenus 135, nu Privatim III , bj 1955 bij Schimag, 2x 550pk MAN
Rhenus 136, nu Kameleon, bj 1955 bij Schimag, 2x 550pk MAN
Rhenus 142, later Irene, nu Tornado, bj 1957 bij Gute Hoffnung, 2x 550pk MWM

Haniel AG in Ruhrort:
Haniel Kurier 51, nu Leste, bj 1955 bij Gute Hoffnung, 2x 600pk MAN
Haniel Kurier 52, nu El Nino, bj 1956 bij Braun in Speyer, 2x 600pk MAN
Haniel Kurier 54, nu Amara, bj 1957 bij Ruhrorter Schiffswerft, 2x 715pk MAN

Haniel AG in Basel:
Stadt Basel (Haniel), nu Carmel, bj 1958 bij Ruhrorter Schiffswerft, 2x 715pk MAN
Haniel Kurier 55, nu Alfa, bj 1960 bij Gute Hoffnung, 2x 715pk MAN

W. Muller & Co in Rotterdam:
Westerkade, ex stoomschip Zeeland, nu Emmy V, bj 1925 bij Jonker & Stans
In 1949 omgebouwd tot sattelschlepper met 2x 310pk Enterprise
Nassaukade, later Damco 270, nu Fortuna, bj 1958 Gute Hoffnung, 2x 515pk MAN

Harpener Bergbau in Duisburg Ruhrort:
Harpen 105, nu Vestland, bj 1957 bij Gute Hoffnung, 2x 715pk MAN

M. Stromeyer in Rotterdam
Wilder Mann, nu Wilde Man, bj 1958 bij Schimag, 2x 525pk MWM

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 18 dec 2020 22:39
door teunis
132 de tweede was er ook een toch?

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 18 dec 2020 23:16
door Franzose
Hallo Wim, sorry dat ik te snel was. :oops:
Ik heb de lijst uit mijn hoofd geschreven (75 jaar oud).
Juist is
De 131, 132, 133, 142 van Rheinwerft in Walsum.
De 135, 136, 137, 139, 140, 141 van Schimag in Mannheim.
Ik zal later met de eigenar van ANNA FIRMBACH praten over de 130.

gr ernst

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 19 dec 2020 14:27
door Gert Schouwstra
teunis schreef: 18 dec 2020 22:39 132 de tweede was er ook een toch?
Klopt, die ontbrak op mijn lijstje.

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 19 dec 2020 15:53
door k-k
In de 50-serie van Haniel waren er toch meer Sattelschlepper Gert? HK 50 werd bij Schram omgebouwd tot tankschip. Dacht in 1963. Wij waren toen met de Alioth aan de werf om aanvaringsschade aan het trunkdek te laten repareren. Gr. Klaas.

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 19 dec 2020 16:11
door audy
Volgens een artikel over sattelschleppers in het vaktijdschrift Schiffahrt und Technik is de Rhenus 130 gebouwd als sattelschlepper en in 1971 omgebouwd tot duwmotorvrachtschip en de stuurhut naar achter geplaatst. In het lijstje van Gert ontbreken er nog een aantal.
Waaronder door Klaas genoemde Haniel Kurier 50 mts Hanieltank 1 nu nog in de vaart als Bora van de WGL.

Gr.
Auke

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 19 dec 2020 16:15
door navigatie
Gert Schouwstra schreef: 18 dec 2020 21:05 De Rhenus 130 is volgens mij niet gebouwd als Sattelschlepper. In 2015 heb ik er een lijstje van gemaakt:

Op de site van https://www.debinnenvaart.nl kun je nog heel wat foto's van de oude sattelschleppers terugvinden en ook hoe ze er nu uitzien. Het waren meest duitse schepen met over het algemeen duitse motoren.
De meeste zijn gebouwd bij de Gute Hoffnungshutte in Walsum of bij Schimag in Mannheim. Hier even een paar voorbeelden:

Fendel Schiffahrts AG in Mannheim:
Pluto, nu Adrianto, bj 1925 bij Gute Hoffnung, 2x 250pk MAN
Rhenus 124 geen gegevens
Rhenus 125, later Mr Jan Elshout, nu Liberty Ann, bj 1939 bij Boele Bolnes, 2x 400pk Deutz
Rhenus 126, later Bonafide, Almana, bj 1939 bij Boele Bolnes, gesloopt in 1985, 2x 400pk Deutz
Rhenus 127, nu Henrean, bj 1939 bij Schimag, 2x 400pk Deutz
Dit schip is in 1940 bij Willemstad op een mijn gelopen en gezonken. Er vielen 167 doden en 276 gewonden.
Zie ook: https://www.dodenakkers.nl/oorlog/erehofwillemstad.html In 1942 met nieuw een achterschip in de vaart gebracht.
Rhenus 128, nu Paulina, bj 1940 bij Schimag, 2x 400pk MWM
Rhenus 129, nu Hendrika, bj 1941 bij Schimag, 2x 400pk MWM
Rhenus 131, nu Jabo, bj 1955 bij Gute Hoffnung, 2x 550pk MWM
Rhenus 133, nu Kansas City, bouwjaar 1955 bij Gute Hoffnung, 2x 550pk MWM
Rhenus 135, nu Privatim III , bj 1955 bij Schimag, 2x 550pk MAN
Rhenus 136, nu Kameleon, bj 1955 bij Schimag, 2x 550pk MAN
Rhenus 142, later Irene, nu Tornado, bj 1957 bij Gute Hoffnung, 2x 550pk MWM

Haniel AG in Ruhrort:
Haniel Kurier 51, nu Leste, bj 1955 bij Gute Hoffnung, 2x 600pk MAN
Haniel Kurier 52, nu El Nino, bj 1956 bij Braun in Speyer, 2x 600pk MAN
Haniel Kurier 54, nu Amara, bj 1957 bij Ruhrorter Schiffswerft, 2x 715pk MAN

Haniel AG in Basel:
Stadt Basel (Haniel), nu Carmel, bj 1958 bij Ruhrorter Schiffswerft, 2x 715pk MAN
Haniel Kurier 55, nu Alfa, bj 1960 bij Gute Hoffnung, 2x 715pk MAN

W. Muller & Co in Rotterdam:
Westerkade, ex stoomschip Zeeland, nu Emmy V, bj 1925 bij Jonker & Stans
In 1949 omgebouwd tot sattelschlepper met 2x 310pk Enterprise
Nassaukade, later Damco 270, nu Fortuna, bj 1958 Gute Hoffnung, 2x 515pk MAN

Harpener Bergbau in Duisburg Ruhrort:
Harpen 105, nu Vestland, bj 1957 bij Gute Hoffnung, 2x 715pk MAN

M. Stromeyer in Rotterdam
Wilder Mann, nu Wilde Man, bj 1958 bij Schimag, 2x 525pk MWM
Gert,
Ik denk dat de Conrad Ende (Winschermann), de latere Engelenberg van Lauter hier ook bij hoort. Hij is intussen wel gesloopt geloof ik.
Haniel had inderdaad de 50 en de Stadt Riehen ook nog. De Stadt Basel en de Stadt Riehen werden later de 56 en 57.

grt Wim