Pagina 897 van 1156

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 10 apr 2019 22:11
door ossebaar.j
ik denk dat deze combinatie bij elkaar hoort . Het sleep schip voet de drie duweenheid toplichten .

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 10 apr 2019 22:15
door Franzose
Hallo Martin, das war dieser Motor.
Hallo, anbei die Daten vom Güter-Motor-Schiff RHENUS 132 (der zweite)
Schiffsdaten
Seit 1955
Name : RHENUS 132
Eigner : Fendel Schiffahrts AG in Mannheim
H-hafen : Mannheim
Nationalität :
Reg-Nummer : 3497 D Mannh
Länge : 80,21 m
Breite : 9,50 m
Tiefgang : 2,50 m
Tonnage : 1125 t
Maschinenleistung 2 x 550 PS
Maschinen-Hersteller : MWM
Baujahr : 1955
Erbaut in : Walsum
Bauwerft : Gute Hoffnungs Hütte
Bau Nr. :

1978 BRUEL <>H. Paasche in Isselburg (4602210)
1995 BRIGITTE <> G. van Neijenhof in Zwijndrecht (2322100)
1998 SANDRA-M <> J.M. Meijer in Arnhem
2003 SANDRA-M <> W. de Beijer in Kekerdom
2004 DONAU STAR V <> Donau Star Schiffahrts- und Spedition GmbH in Regensburg (4802640)
2010 PANTA RHEI 2 <> Kühne & Nagel Euroschipping GmbH in Regensburg (04802640)

gr. ernst

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 10 apr 2019 22:25
door maarpol
Franzose schreef: 10 apr 2019 22:15 Hallo Martin, das war dieser Motor.
Hallo, anbei die Daten vom Güter-Motor-Schiff RHENUS 132 (der zweite)
Schiffsdaten
Seit 1955
Name : RHENUS 132
Eigner : Fendel Schiffahrts AG in Mannheim
H-hafen : Mannheim
Nationalität :
Reg-Nummer : 3497 D Mannh
Länge : 80,21 m
Breite : 9,50 m
Tiefgang : 2,50 m
Tonnage : 1125 t
Maschinenleistung 2 x 550 PS
Maschinen-Hersteller : MWM
Baujahr : 1955
Erbaut in : Walsum
Bauwerft : Gute Hoffnungs Hütte
Bau Nr. :

1978 BRUEL <>H. Paasche in Isselburg (4602210)
1995 BRIGITTE <> G. van Neijenhof in Zwijndrecht (2322100)
1998 SANDRA-M <> J.M. Meijer in Arnhem
2003 SANDRA-M <> W. de Beijer in Kekerdom
2004 DONAU STAR V <> Donau Star Schiffahrts- und Spedition GmbH in Regensburg (4802640)
2010 PANTA RHEI 2 <> Kühne & Nagel Euroschipping GmbH in Regensburg (04802640)

gr. ernst
Bedankt Ernst

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 10 apr 2019 23:00
door navigatie
Deze combinatie kende ik niet maar, Stinnes had ook een aantal van dit soort combinaties.
Voor zover ik weet werd er op de rivier normaliter geduwd en op de Duitse kanalen werd er leeg gesleept maar dan nog strakker op de kont van de motor. Dan voeren ze ook op de kanalen als koppelverband maar met het schip erachter gekoppeld.
Ze waren toen nog niet uitgerust met boegschroeven e.d.natuurlijk .

grt Wim

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 11 apr 2019 08:43
door Fluks
Op de duitse kanalen werd het een Koppelzug genoemd.

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 11 apr 2019 12:51
door zeeuwse meer
Dat is wel een heel mooi ouwetje van de Pelikaan. M,n zwager was er kapitein op end 50er jaren.

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 11 apr 2019 14:34
door maarpol
Was wel wat voor nodig deze soort scheepen aan de ijk te krijgen achter.

Afbeelding

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 11 apr 2019 14:59
door navigatie
Martin,
Die hoop grind (?) misleid wel een beetje.
Doordat de motoren in de midden stonden liepen de schroefassen onder het achterruim door, waardoor de buikdenning misschien wel een meter hoger lag dan in de andere ruimen. Mede doordat ze achter heel scherp waren zullen ze naar verhouding toch wel willen zakken.
Maar, je hebt gelijk, er is weinig ruim achterop.
grt Wim

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 11 apr 2019 15:16
door maarpol
Als ik me niet vergis ligt er een Fransman bij voor Ernst Antwerpen

Link is grootere foto.
http://www.portofantwerp.com/200milliontonnes/files/na_wo_2/jpg_groot_kleur/Gylsen1969_1400px.jpg

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 11 apr 2019 16:13
door navigatie
Het is nog erger Martin.
Ik zie minstens 2 Franse motoren en 2 Franse duwboten. Hiervan uitgaande zullen de duwbakken ook wel Frans zijn.
Ernst kan misschien wel vertellen wie het zijn.

grt Wim