Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j
Berichten: 665
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j » 08 okt 2019 12:58

De Rijn als vaarwater 1944 deel 2 ;
Bij lage waterstand verdient het aanbeveling, de door de bakens aangegeven richting zo goed mogelijk te volgen . Bij hoge waterstand vindt men ook buiten de door de bakens aangegeven richting op de meeste plaatsen voldoende diepte . Vooral is dit op de Waal het geval . Hier kan men bij M.W. Middelbaar Waterstand ) , bijna overal van oever tot oever varen . Op de Rijn moet men zich al eerder aan de richting houden door de bakens aangegeven . Met behulp van deze aanduiding van het vaarwater , zal een goed varensman , die het stelsel der betonning en bebakening kent , op de Nederlandse rivieren de weg gemakkelijk kunnen vinden , ook al is hij er voordien niet geweest . Op de Duitse Rijn wordt het den schipper niet zo gemakkelijk gemaakt . Zodra men de grens is gepasseerd , ontbreken de bakens op de oevers , terwijl de betonning als aanduiding van het vaarwater van weinig betekenis is . Op het grootste gedeelte van de Rijn boven Lobith blijft de betonning beperkt tot het aanduiden van de uiteinden der kribben , wat alleen waarde heeft bij hogere waterstanden , wanneer de kribben onder water staan . Slechts op enkele plaatsen wordt een ondiepte , die voor de vaart bijzonder gevaarlijk ligt , door tonnen aangegeven . Het meest is dit het geval in het gebergte . Boven Lobith is de Rijnschipper dus aangewezen op eigen plaatselijke bekendheid met het vaarwater . Om veilig te kunnen varen moet hij weten , waar de vele ondiepten in de rivier liggen en tevens waar voldoende diepte voor zijn schip gevonden wordt . Bij het bevaren van de Rijn in stroomopwaartse richting zal men natuurlijk als practisch schipper trachten de stroom zoveel mogelijk te vermijden . Wat de stroomsnelheid over de breedte van de rivier betreft , kan één algemene regel gegeven worden . In het algemeen vindt men n.l. de grootste stroomsnelheid in de holle bochten , terwijl achter de hoeken in de regel de minste stroom loopt . Opvarend zal men dus zoveel mogelijk achter de hoeken opvaren . Hierbij moet men er echter rekening mede houden dat in het algemeen achter de hoeken juist een ondiepte ligt , waardoor men genoodzaakt is op een bepaalde afstand van de oever verwijderd te blijven . Deze afstanden zijn niet overal gelijk omdat de ene ondiepte zich verder in de rivier uitstrekt dan de andere . Ook de waterstand is hierbij van grote betekenis . Bij lage waterstand zal men immers in de regel verder van de ondiepte verwijderd moeten blijven dan bij hoge waterstand . In verband hiermede , is het van het grootste belang , dat bij het passeren van ondiepten steeds gebruik gemaakt wordt van de slaggaard . Een volledige behandeling van de loop van het vaarwater bij alle voorkomende waterstanden en voor schepen met verschillende diepgang is , zoals begrijpelijk , niet goed mogelijk . In de hierna volgende aanwijzingen voor de vaart zijn twee verschillende waterstanden als grondslag genomen , n.l. de middelbare waterstand en de lage waterstand . terwijl gerekend is op een diepgang der schepen van 2,50 m . M.W. is een waterstand van ongeveer 2,50 m aan de peilschaal te Keulen en daarmee overeenkomende standen van de overige peilschalen . L.W.( Lage Waterstand ) is de stand , waarbij op waterstand afgeladen schepen juist nog voldoende diepte hebben om de plaats van bestemming veilig te kunnen bereiken .


maarpol
Berichten: 5721
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol » 10 okt 2019 15:15

Oud plaatje en kan er onderneming of Verwisseling op dit schip staan zo te zien een NPRC vlag in de mast.
Bijlagen
Verwisseling.jpg
Verwisseling.jpg (103.99 KiB) 422 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.

navigatie
Berichten: 1332
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie » 10 okt 2019 15:46

De naam is inderdaad moeilijk te lezen.
Hij heeft het uiterlijk van een Duitse motor zonder luiken met de nodige ruimen.
De NPRC vlag zou ik eerder misschien wel een vlag van Waibel willen noemen. :x
Maar de kenners kunnen misschien duidelijkheid verschaffen.

grt Wim

ichthus
Berichten: 443
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus » 10 okt 2019 16:54

Hallo,het is een Reinhard Waibel vlag met R harp en W in schuine baan.De rederei uit Gernsheim waar veel partikuliere schepen voor vervoerden.

maarpol
Berichten: 5721
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol » 10 okt 2019 18:41

ichthus schreef:
10 okt 2019 16:54
Hallo,het is een Reinhard Waibel vlag met R harp en W in schuine baan.De rederei uit Gernsheim waar veel partikuliere schepen voor vervoerden.
Bedankt Ichtus
Groeten Martin

Roest rust nooit.

maarpol
Berichten: 5721
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol » 10 okt 2019 18:42

En waar zit oma aan te denken hier ik denk niet dat ze geinteresserd is in sleepbootjes
Bijlagen
Oma.jpg
Oma.jpg (118.84 KiB) 342 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.

Gernot Menke
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke » 10 okt 2019 19:28

Ik denk het Waibel-schip is de HANNELORE 04603430.

grt. Gernot

Gert Schouwstra
Berichten: 3821
Lid geworden op: 28 okt 2006 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gert Schouwstra » 11 okt 2019 09:00

De Vulcaan 164 in Ludwigshafen met daar opzij 6 NPRC-schepen. Ik zie in elk geval de Tonny van Bosman.
Als je nu zo zou gaan liggen, heb je binnen 5 minuten de WSP langszij. :D
Archieffoto NPRC.
Vulcaan 164, Tonny Ludwigshafen 02.jpg
Vulcaan 164, Tonny Ludwigshafen 02.jpg (97.66 KiB) 218 keer bekeken
Vulcaan 164, Tonny Ludwigshafen 01.jpg
Vulcaan 164, Tonny Ludwigshafen 01.jpg (102.61 KiB) 221 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

maarpol
Berichten: 5721
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol » 11 okt 2019 09:19

Mooie foto Gert

Maar deze ook

Afbeelding
Groeten Martin

Roest rust nooit.

navigatie
Berichten: 1332
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie » 11 okt 2019 10:45

Mooie foto Gert.
Sackanlage 7?
Zie ik de Betsy er ook niet tussen liggen?
Zelfs nog een paar stokankers :mrgreen:
Op de achtergrond de monding van de Neckar.

grt Wim



Plaats reactie