maarpol schreef: ↑04 jan 2020 19:45
Tanklager Bazel met een Vo sleepschip te zien en de Basilea
De Basilea... onder aan op de foto, met de grote zonnetent, één van de merkwaardigste schepen op de Rijn. 79,60 meter lang en 10,20 meter breed.
Oorspronkelijk gebouwd als radersleepboot "Bern" bij P. Smit Jr. te Rotterdam in 1923.
In 1956 bij Berninghaus in Keulen omgebouwd tot een combinatie van vrachtschip en cabine riviercruiser. De laadruimte bevond zich voor de brug. Wat het schip vervoerde is me nooit duidelijk geworden, grote hoeveelheden konden het niet zijn, de tonnage lag zo rond de 400 ton. Richting Basel dus waarschijnlijk goudstaven, diamanten en zwarte geld richting Zwitserse bank kluizen?
Vaak stonden er boven op de stalen luiken boven het laadruim auto's geparkeerd, de passagiers mochten hun auto meenemen.
Alsof het schip als dusdanig nog niet merkwaardig genoeg was had de Basilea ook nog eens twee strangenlieren om te slepen! De hoofdmotoren waren drie zes cilinder Sulzers type 6 TW 24 van ieder 450 pk bij 360 omwentelingen per minuut.
De rederij richtte zelfs een appart reisbureau op voor het schip: de Swiss Shipping Company Ltd.
Iedere kabine had en suite douche, wastafel en wc. Een bad was beschikbaar voor iedere vier hutten. De Basilea beschikte 24 tweepersoons hutten.
Waarom de Schweizerische Reederei zo'n schip in de vaart bracht weet ik niet, waarschijnlijk liepen de zaken goed, want de rederij had nog een vrachtschip met passagiersaccommodatie in de vaart (zij het beperkter dan op de Basilea), de Bosco, een schip van 1461 ton, 86,19 lang en 9,48 breed, gebouwd in 1940, en voorzien van twee Sulzer diesels.
met vriendelijke groet,
Robert