Pagina 982 van 1156

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 22 feb 2020 20:21
door Gert Schouwstra
Die 630 spitsen zijn gebouwd in de jaren 1921 tot 1924 als herstelbetaling en bij onze Franse zuiderburen bekend als de GROS NUMERÓS. In Vlaanderen werden ze Duitse P of Peeke genoemd. Daarnaast zijn er tussen 19192 en 1931 nog een kleine 200 TAMSA-spitsen gebouwd.
Ga maar eens op deze site kijken: www.vagus-vagrant.fr/forum/viewforum.php?f=77 Van bijna 250 van deze schepen is een portret gemaakt.
Van de bolsjewieken zijn er ongeveer 80 gebouwd, maar de meeste daarvan zijn naar België gegaan en niet naar Frankrijk.

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 22 feb 2020 21:04
door ichthus
Hallo Gert, heel goed onderbouwd verhaal, Tamsa spitsen werden in ieder geval bij de Gute Hoffnungs Hutte Rheinwerft Walsum gebouwd.
w g Wim.

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 22 feb 2020 21:48
door Kapitein Spok
Gert, ik kom met mijn Frans niet heel ver, maar ik heb op de door jou opgegeven link wel een paar plaatjes gezien.
En dan stel ik vast dat ik toch wel eens van die schepen ben tegengekomen, maar nooit de herkomst daarvan heb geweten of, maar kunnen vermoeden.
Dit in tegenstelling tot de Engelse bakken waar van de herkomst mij wel is verteld.
ik krijg overigens de indruk dat deze spitsen ook wel "iets" van de trekken van een Engelse bak hebben. Al waren ze waarschijnlijk wel veel lichter gebouwd.

ik heb het nooit zien doen of uitgeprobeerd maar mij is meermaals verzekerd dat je een Engelse bak rustig van en kerktoren kun gooien, en dan is hij nog heel. Hoewel.... ik realiseer me nu dat ik nooit gevraagd heb of ze dan de bak of de toren bedoelden...,

In elk geval Gert, weer zeer bedankt voor de info!

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 23 feb 2020 10:44
door Gernot Menke
Gros Numéro en TAMSA waren niet zo populair in Frankrijk vanwege de ronde kimm. In het smalle kanaal was dat niet ideaal.

grt. Gernot

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 23 feb 2020 11:08
door Gerrit
Gernot Menke schreef: 23 feb 2020 10:44 Gros Numéro en TAMSA waren niet zo populair in Frankrijk vanwege de ronde kimm. In het smalle kanaal was dat niet ideaal.

grt. Gernot
Leg dit eens nader uit als je wil,ik zou denken met een ronde kim loop ik niet zo snel aan de grond bij het ,elkaar passeren in een smal kanaal.
Een vier kante kim loopt toch veel sneller vast in het talud?
Je merkt wel ik ben "geen"spitsen schipper.
gerrit

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 23 feb 2020 11:28
door Fluks
Een schip met ronde kimmen is moeilijk uit de wal te houden,als men te kort bij de kant komt.Het wordt op een smal kanaal gemakkelijk weg geduwd door een schip met vierkante kimmen.

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 23 feb 2020 13:09
door Gernot Menke
Moin Gerrit,

een ronde kimm loopt goed, maar het schip houdt zijn koers niet zo stabiel in bochten of met zijwind – denk ook aan het binnenvaren van een sluis met een lege spits met bouteur!

grt. Gernot

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 23 feb 2020 13:27
door Kees Keijzer
Er werden ook schepen met ronde kimmen verlengt met vierkante kimmen voor meer tonnen en betere vaareigenschappen.
Groet, Kees.

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 23 feb 2020 15:05
door kabo
engelse bak.jpg
engelse bak.jpg (62.92 KiB) 1106 keer bekeken
Tewaterlating van Engelse bak in Engeland rond 1917. Schepen waren bedoeld om troepen naar Frankrijk te vervoeren. 153 zijn er gebouwd.
gr. Bas

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 23 feb 2020 15:09
door Arie
Kees Keijzer schreef: 23 feb 2020 13:27 Er werden ook schepen met ronde kimmen verlengt met vierkante kimmen voor meer tonnen en betere vaareigenschappen.
Groet, Kees.
Klopt, de onlangs door mij geplaatste foto met daarop de Fortuna II was een rondkimmer welke vierkant verlengd was, ik heb ooit foto's van haar geplaatst toen ze bij het Anker in t Ambacht ingekort is, het was mooi te zien deze vierkante verlenging met de "aanloop" stukken, maar het gaf wel een aanzien of het schip hamsterwangen had.

Gr. Arie