Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gert Schouwstra »

Die 630 spitsen zijn gebouwd in de jaren 1921 tot 1924 als herstelbetaling en bij onze Franse zuiderburen bekend als de GROS NUMERÓS. In Vlaanderen werden ze Duitse P of Peeke genoemd. Daarnaast zijn er tussen 19192 en 1931 nog een kleine 200 TAMSA-spitsen gebouwd.
Ga maar eens op deze site kijken: www.vagus-vagrant.fr/forum/viewforum.php?f=77 Van bijna 250 van deze schepen is een portret gemaakt.
Van de bolsjewieken zijn er ongeveer 80 gebouwd, maar de meeste daarvan zijn naar België gegaan en niet naar Frankrijk.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

Hallo Gert, heel goed onderbouwd verhaal, Tamsa spitsen werden in ieder geval bij de Gute Hoffnungs Hutte Rheinwerft Walsum gebouwd.
w g Wim.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Gert, ik kom met mijn Frans niet heel ver, maar ik heb op de door jou opgegeven link wel een paar plaatjes gezien.
En dan stel ik vast dat ik toch wel eens van die schepen ben tegengekomen, maar nooit de herkomst daarvan heb geweten of, maar kunnen vermoeden.
Dit in tegenstelling tot de Engelse bakken waar van de herkomst mij wel is verteld.
ik krijg overigens de indruk dat deze spitsen ook wel "iets" van de trekken van een Engelse bak hebben. Al waren ze waarschijnlijk wel veel lichter gebouwd.

ik heb het nooit zien doen of uitgeprobeerd maar mij is meermaals verzekerd dat je een Engelse bak rustig van en kerktoren kun gooien, en dan is hij nog heel. Hoewel.... ik realiseer me nu dat ik nooit gevraagd heb of ze dan de bak of de toren bedoelden...,

In elk geval Gert, weer zeer bedankt voor de info!
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke »

Gros Numéro en TAMSA waren niet zo populair in Frankrijk vanwege de ronde kimm. In het smalle kanaal was dat niet ideaal.

grt. Gernot
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gerrit »

Gernot Menke schreef: 23 feb 2020 10:44 Gros Numéro en TAMSA waren niet zo populair in Frankrijk vanwege de ronde kimm. In het smalle kanaal was dat niet ideaal.

grt. Gernot
Leg dit eens nader uit als je wil,ik zou denken met een ronde kim loop ik niet zo snel aan de grond bij het ,elkaar passeren in een smal kanaal.
Een vier kante kim loopt toch veel sneller vast in het talud?
Je merkt wel ik ben "geen"spitsen schipper.
gerrit
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

Een schip met ronde kimmen is moeilijk uit de wal te houden,als men te kort bij de kant komt.Het wordt op een smal kanaal gemakkelijk weg geduwd door een schip met vierkante kimmen.
Groeten,Arie.
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke »

Moin Gerrit,

een ronde kimm loopt goed, maar het schip houdt zijn koers niet zo stabiel in bochten of met zijwind – denk ook aan het binnenvaren van een sluis met een lege spits met bouteur!

grt. Gernot
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kees Keijzer »

Er werden ook schepen met ronde kimmen verlengt met vierkante kimmen voor meer tonnen en betere vaareigenschappen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

engelse bak.jpg
engelse bak.jpg (62.92 KiB) 1097 keer bekeken
Tewaterlating van Engelse bak in Engeland rond 1917. Schepen waren bedoeld om troepen naar Frankrijk te vervoeren. 153 zijn er gebouwd.
gr. Bas
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Arie »

Kees Keijzer schreef: 23 feb 2020 13:27 Er werden ook schepen met ronde kimmen verlengt met vierkante kimmen voor meer tonnen en betere vaareigenschappen.
Groet, Kees.
Klopt, de onlangs door mij geplaatste foto met daarop de Fortuna II was een rondkimmer welke vierkant verlengd was, ik heb ooit foto's van haar geplaatst toen ze bij het Anker in t Ambacht ingekort is, het was mooi te zien deze vierkante verlenging met de "aanloop" stukken, maar het gaf wel een aanzien of het schip hamsterwangen had.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Plaats reactie