Pagina 983 van 1156

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 23 feb 2020 15:37
door pieter53
kabo schreef: 23 feb 2020 15:05Schepen waren bedoeld om troepen naar Frankrijk te vervoeren. 153 zijn er gebouwd.
gr. Bas
Weet je het zeker Bas?
Ik meen gelezen te hebben dat ze voor de Franse en Belgische kanalen bedoeld waren.
Maar misschien moet ik ons topic nog eens doorlezen als ik tijd heb...

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 23 feb 2020 15:45
door kabo
Hallo Pieter, er stond bij dat de schepen de afmetingen van een spits hebben gekregen om verder het binnenland in te kunnen varen met die afmetingen.
gr. Bas

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 24 feb 2020 08:47
door pieter53
Dag Bas,
Er was op niet lang geleden de nodige aandacht voor de Engelse bak. Reden daarvoor was een verkooppraatje van de eigenaar van een dergelijke bak, die hij Ac1320 noemt. Het verhaal rammelt echter hier en daar.

In 2006 schrijft Harry in ons topic Engelse bak al dat de schepen in Engeland gebouwd werden. Over zee gesleept werden om in Frankrijk en België dienst te doen. Termen als zeelichter, of troepen naar over zee naar Frankrijk vervoeren zijn in mijn ogen verkooppraatjes.

Ik heb niet lang geleden, naar aanleiding van een discussie met de maker van vaartips, via Google books een aantal Engelse bronnen geraadpleegd en heb geen reden gevonden om aan de lezing van Harry de Groot te twijfelen.
Helaas heb ik door ruimte gebrek De Binnenvaart Special over de Engelse bak weg moeten doen, maar misschien dat één van de forumleden daar nog over beschikt en wat nuttige opmerkingen kan plaatsen.

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 24 feb 2020 16:53
door ichthus
w g. Wim cacao bonen lossen 1998

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 24 feb 2020 17:20
door navigatie
Wim,
Inderdaad, wel een erg lege haven. Ik hoop wel dat het er niet altijd zo uit ziet.
Ik heb de haven in ieder geval nooit zo leeg gezien. (Is wel 45 jaar geleden :oops: )
grt Wim

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 24 feb 2020 17:28
door verzamelaar
In het verleden moest Zwitserland een grote voorraad hebben van allerlei goederen en de meesten werden aangevoerd per schip. Daarom was het altijd zo druk. Denk aan de lagerschepen, die in de haven lagen.
Groet Arnold.

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 24 feb 2020 17:40
door ichthus
wg. Wim

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 24 feb 2020 21:10
door Gerrit
Kees Keijzer schreef: 23 feb 2020 13:27 Er werden ook schepen met ronde kimmen verlengt met vierkante kimmen voor meer tonnen en betere vaareigenschappen.
Groet, Kees.
Bij ons werd het gedaan om dat het goed koper was ,dan ronde kimmen.
Stuk werd klaar gemaakt toen naar de werf en er tussen gezet en de hoeken werden aan gestrookt.
Dat je met vierkante kimmen minder verlagerde dat klopt,maar dat je met ronde kimmen sneller werd weggezet, kan ik mij niet voor de geest halen.
Je moest leeg de binnen bocht wel scherper aan varen dat klopt,maar met een beetje wind op open water geef mij dan een iets ronder schip gedraagd zich wel gemoedelijker.
Misschien ,wat men gewend bevalt beter?

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 24 feb 2020 23:03
door klipper
Ik heb met een schip gevaren dat nergens recht was, met flinke ronde kimmen. Na de verkoop van het schip voer er een jonge schipper mee. Deze was gewend om met diverse schepen te varen ,tot koppelverbanden aan toe. Na een par dagen was zijn commentaar NU KAN IK ZEGGEN, IK KAN OVERAL MEE VAREN!. Gr

Re: Rijnvaartnostalgie.

Geplaatst: 02 mar 2020 17:41
door kabo
rdam794.jpgmissisipi.jpg
rdam794.jpgmissisipi.jpg (136.77 KiB) 1251 keer bekeken
Een echte Rode Zwitser, de Missisipi in de Eemhaven, achter de centrale Waalhaven in de jaren 60.
gr. Bas