Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Deze Almandin verdween een deel jaar geleeden naar de Donau als Eiltank en een 4 jaar geleeden verkocht naar Nigeria waar het schip op eigen kracht naar toe vaarde . Vaart daar nog onder de naam Skye 1 maar een paar maanden schreeven de mannen daar me dat er nu wel heel veel lekkasjes waaren en te met aan het eind van de reis.
Bijlagen
Almandin.jpg
Almandin.jpg (68.91 KiB) 1014 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

k-k schreef: 04 apr 2020 16:42 Bijna goed Kees! Badische Anilin- & Soda-Fabrik. Gr. Klaas
Ja dat is de juiste benaming.

Wel heb ik me ooit afgevraagd, waarom die Badische fabriek niet in Baden (Wurtenberg) maar in Rheinland Palts staat. En het was een Badische bovenrijn loods die me deels gniffelend maar vooral verbolgen een antwoord op die vraag verschafte.

De directie van dat bedrijf zocht een vestigingsplaats aan de Rijn en klopte aan bij de Badische en Mannheimse bestuurders
Het gebied nabij Waldhof en de industriehaven leek hen een prima plaats.
Maar die bestuurders waren niet van plan daar aan mee te werken. Ze zagen weinig toekomst voor die fabriek en als het mis ging dan zat ze in Mannheim met de rommel. Bovendien (en daar hadden ze wel gelijk in) vreesden ze dat de fabriek zou gaan stinken en de Rijn vervuilen en daar wilden ze hun bevolking niet aan blootstellen.

Maar de overburen in Rheinland Palts vonden dat geen probleem en nodigden de directie uit om eens met hen te praten.
En het resultaat van die gesprekken is voor ons helemaal duidelijk.
De BASF ontwikkelde zich tot een enorme werkverschaffer, en motor voor de economie voor Ludwigshafen en Rheinland Palts.
Baden en Mannheim hadden het nakijken voor wat betreft deze lusten, en "dankzij" de overwegend westenwind kregen ze toch de gevreesde lasten van de vervuilde, stinkende lucht en water.

Of het inderdaad precies zo gegaan is durf ik niet te garanderen. Het zou wel heel goed kunnen. En dat dat het heel merkwaardig is dat een Badische fabriek niet op de Badische oever van de Rijn staat maar precies daar tegenover, blijft een feit.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Zou me niet verbazen als het zo is gegaan Theo. Ook ik vroeg me af waarom een Badens bedrijf de rivier was overgestoken. Maar politiek en geld hebben soms de gekste gevolgen. Kijk maar hoe Rotterdam en Antwerpen elkaar de vliegen proberen af te vangen. De tijd zal het leren wie er op termijn het best mee af is. En voor Kees; Het was maar een plaagstootje hoor! Alle respect voor jouw kennis, geheugen en bijdragen aan het Forum. Gr. Klaas.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Piz La Margna nu op de sloop maar op het filmpje vaarend te zien

Groeten Martin

Roest rust nooit.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

Uit de Duitse Wikipedia

....Zu diesem Zweck gründete er mit Unterstützung des Bankhauses Ladenburg und deren Inhaberfamilie die BASF. Bereits eine Woche nach der Gründung zog sie auf die andere Rheinseite in das damals zur bayerischen Rheinpfalz gehörende Ludwigshafen, auf das Gebiet des damaligen Hemshof, da seit 1863 der bayerische König Maximilian II. die Ansiedelung von Industrieunternehmen förderte, so dass die neue Fabrik mit einer Subvention von 1,5 Millionen Gulden bedacht wurde. ...
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gert Schouwstra »

Het verhaal klopt. In 1861 werd de voorloper van de BASF de "Offene Handelsgeselschaft" opgericht in Mannheim. Op 19 juni 1861 werd het ingeschreven in het handelsregister van Mannheim. De heer Engelhorn verwierf een terrein van ongeveer zes hectare in Mannheim naast de gasfabriek en begon aniline te produceren. Hiervoor richtte Engelhorn op 6 april 1865 in Mannheim-Jungbusch, in het Groothertogdom Baden, een nieuw bedrijf op, de "Badische Anilin- und Sodafabrik".

Omdat de locatie van de gasfabriek niet voldoende was voor de geplande uitbreiding van de chemische productie en het stadsbestuur van Mannheim weigerde de gronden voor uitbreiding te verkopen, verhuisde Engelhorn naar Ludwigshafen aan de overkant van de Rijn in de Beierse Palts, waar het op 21 april 1865 al een filiaal had opgericht.Dat was het begin van de grote BASF in Ludwigshafen.

Het was ook het begin van Ludwigshafen, wat pas in 1859 stadsrechten had gekregen. De stad, die in 1888 nog 25.000 inwoners had, verdubbelde tegen 1899 tot meer dan 50.000 inwoners. In 1921 werd de grens van 100.000 inwoners bereikt en het hoogtepunt lag in 1965 met 160.000 inwoners. Daarna werd het weer minder.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

express-52_0430-001-gr.jpg
express-52_0430-001-gr.jpg (104.17 KiB) 714 keer bekeken
Hier nog een Zwitser met 2 x 450 pk Sulzer in de Boven Rijn. foto Marcus
gr. Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

fendel_1964Rrhein_halb.jpg
fendel_1964Rrhein_halb.jpg (120.21 KiB) 712 keer bekeken
Duisburg in een ver verleden.
gr. Bas
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door verzamelaar »

Deze schepen liggen allemaal in Homberg.
Groet Arnold.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

Schwanentor-Duisburg-1961.jpg
Schwanentor-Duisburg-1961.jpg (134.05 KiB) 1066 keer bekeken
Een sleepschip wordt naar binnen gesleept.
gr. Bas
Plaats reactie