Pagina 998 van 1156
Re: Rijnvaartnostalgie.
Geplaatst: 07 apr 2020 22:12
door ichthus
Hallo allen, deze opvarende Ewijk aan de Loreley is een mislukte foto want hij is nog niet ver genoeg ,slechts de dam van de Loreley haven is te zien .Bubenheim is zeker geschrokken van de stoomfluit ,en de vlaggen signaalpost toont dan bij kmr554,35 een bord met verwisselbare cijfers de waterstand in Caub.
gr Wim
Re: Rijnvaartnostalgie.
Geplaatst: 07 apr 2020 22:18
door Jan van der Doe
Wat niet mislukt is, is het opjutten van het vuur in de ketel.
Genoeg rook en het witte vlaggetje bij overdruk.
Groeten,
Jan
Re: Rijnvaartnostalgie.
Geplaatst: 13 apr 2020 17:01
door Harry van den Enden
Deze foto's zijn van een sleepschip waarvan de eigenaar een zuster en zwager waren van mijn vader.
Het schip heette de "Katharina" uit Pfaffendorf in Duitsland. De eigenaren heetten Hans Meyers en zijn
vrouw Coba Meyers van den Enden.
Ik heb deze foto's gekregen van hun zoon Norbert Meyers die in Duitland (Koblenz) woont.
- Katharina Pfaffendorf 2.jpeg (60.2 KiB) 2710 keer bekeken
- Katharina Pfaffendorf 1.jpeg (60.77 KiB) 2710 keer bekeken
Re: Rijnvaartnostalgie.
Geplaatst: 13 apr 2020 17:08
door Harry van den Enden
In 1930 lag de "Katharina" in Bonn-Beul in Duitsland toen er aan boord een
Schiffsbrand uitbrak in de lading.
Hiervan twee foto's.
- Katharina Pfaffendorf 3.jpg (108.66 KiB) 2706 keer bekeken
- Katharina Pfaffendorf 4.jpg (99.53 KiB) 2706 keer bekeken
Re: Rijnvaartnostalgie.
Geplaatst: 13 apr 2020 17:12
door Harry van den Enden
Ook kreeg ik nog een mooie foto van het sleepschip "Margarete" uit Coblenz.
Hiervan is nog niet weten te achterhalen wie de eigenaar was. Maar dat komt
wellicht nog boven water.
- Margarete Coblenz.jpg (50.8 KiB) 2701 keer bekeken
Re: Rijnvaartnostalgie.
Geplaatst: 13 apr 2020 17:44
door Kees Touw
In het IVR 1914 komen deze gegevens voor.
Margaretha (bezw. Margarethe) [Dus misschien ook Margarete ?]
- Schermafbeelding 2020-04-13 om 17.34.26.png (11.78 KiB) 2684 keer bekeken
- Schermafbeelding 2020-04-13 om 17.33.06.png (48.87 KiB) 2684 keer bekeken
Dit is het enige schip met die naam die van Coblenz vaart.
Het formaat van het schip lijkt wel te kloppen.
Maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken.
Misschien zegt de naam Lorenz Töpfer je iets?
Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen ... jouwweb.nl
Re: Rijnvaartnostalgie.
Geplaatst: 13 apr 2020 21:38
door kabo
- Duisburg-Ruhr-Duisburg-Hafen-Duisburg-Duisburg-Stadtkreis.jpg (64.32 KiB) 2565 keer bekeken
Duisburg met meerdere types schepen met liggende stuurwerken en staand stuurwerk.
gr. Bas
Re: Rijnvaartnostalgie.
Geplaatst: 18 apr 2020 19:52
door Harry van den Enden
Uit Duitsland ontving ik kortgeleden de volgende beelden van de zoon van
de eigenaar van de "Katharina". Het betreft een foto uit het Rheinschiffsregister.
Daar in staat dat het schip is gebouwd door Boele Bolnes in Nederland.
Ook zaten er een aantal foto's bij van het dienstenboekje van Johan (Hans) Meyers.
- Rheinschiffsregister Katharina.jpg (70.36 KiB) 2314 keer bekeken
- Dienstboek Johan Meyers.jpg (77.39 KiB) 2314 keer bekeken
- Dienstboek Johan Meyers 1.jpg (74.86 KiB) 2314 keer bekeken
- Dienstboek Johan Meyers 2.jpg (118 KiB) 2314 keer bekeken
- Dienstboek Johen Meyers 3.jpg (86.54 KiB) 2314 keer bekeken
Re: Rijnvaartnostalgie.
Geplaatst: 19 apr 2020 09:42
door Gert Schouwstra
Ik denk dat die KATHARINA in 1902 gebouwd is als ANNA MARIA voor H. Witt in Weissenturm.
Toen 51,36 x 7,35 - 506 ton. Bouwnr 477, maar dan zou het de werf in Slikkerveer, even verderop, moeten zijn geweest.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Geplaatst: 19 apr 2020 15:37
door Harry van den Enden
Persoonlijk zou ik geen reden weten waarom het "Rhreinschiffsregister" en het originele
"Bewijs van deugdelijkheid" in twijfel zou moeten worden getrokken voor wat betreft
de bouwplaats, de lengte van 56,25 m, de breedte van 7,34 m en de tonnage van 499,626.
Dat is nogal een verschil met wat u aan lengte opgeeft (51,36 m) en tonnage van 506 van
de "Anna Maria".
Dat zou zomaar betekenen dat met de maten die u opgeeft het schip dus later
zou moeten zijn verlengd en waardoor bovendien de tonnage is verminderd.
Sorry dat ik mij dat voorlopig niet kan indenken, maar ik zal er een berichtje aan wagen
want ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Met vriendelijke groet
Harry van den Enden