Kurt,
De prosperité is inderdaad de ex-Animo, ex-Piet Hein. Een gedeelte van de ombouw is in 2003 door ons uitgevoerd.
Met vriendelijke groet,
Vincent van Rulo
Scheepswerf de Durme Tielrode
-
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 09 jun 2005 19:45
- Locatie: paris
Heb er ook nog enkele van de Durme-Tielrode:
https://84.30.49.91/middenlimburg/vaartl ... s-2103552/
Bona Spes E2103552
https://84.30.49.91/middenlimburg/vaartl ... e-2309939/
Dorine E2309939
https://84.30.49.91/middenlimburg/vaartlog/kylian/
Kylian E2325182
https://84.30.49.91/middenlimburg/vaartlog/piet_hein/
Piet Hein
https://84.30.49.91/middenlimburg/vaartl ... m_2317356/
Shalom E2317356
https://84.30.49.91/middenlimburg/vaartl ... s-2103552/
Bona Spes E2103552
https://84.30.49.91/middenlimburg/vaartl ... e-2309939/
Dorine E2309939
https://84.30.49.91/middenlimburg/vaartlog/kylian/
Kylian E2325182
https://84.30.49.91/middenlimburg/vaartlog/piet_hein/
Piet Hein
https://84.30.49.91/middenlimburg/vaartl ... m_2317356/
Shalom E2317356
gr., jannuh
Ik wist dat ik ook nog een zinnige bijdrage aan dit onderwerp kon leveren, het heeft even geduurd want het was flink zoeken.
Een jaar of tien geleden ben ik nog eens op de plek van de oude werf geweest en heb nog een paar klinknagels uit de grond gepeuterd. Veel was er niet over van wat eens een bloeiende werf was. Ik ben nog in de oude werkplaats geweest. Als ik de plattegrond nu bekijk lijkt het of de werf om een chapelle - kapel of kerk was gebouwd. Klopt dit?
Ik moet ook nog een stel oude foto's hebben, ik zoek verder.
Wie zei ook al weer: "Zoekt en gij zult vinden...?"
gr. Harry
Een jaar of tien geleden ben ik nog eens op de plek van de oude werf geweest en heb nog een paar klinknagels uit de grond gepeuterd. Veel was er niet over van wat eens een bloeiende werf was. Ik ben nog in de oude werkplaats geweest. Als ik de plattegrond nu bekijk lijkt het of de werf om een chapelle - kapel of kerk was gebouwd. Klopt dit?
Ik moet ook nog een stel oude foto's hebben, ik zoek verder.
Wie zei ook al weer: "Zoekt en gij zult vinden...?"
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Zo worden ze niet meer gemaakt...
Zo worden ze niet meer gemaakt...
In mijn archief vond ik nog een serie foto's gemaakt van de kiellegging en de bouw van het m/s Francina van M.C. Leunis uit Terneuzen.
Scheepswerf De Durme bouwde dit schip in 1965. De foto's geven een aardig beeld van de werf en met de plattegrond erbij kun je je ongeveer voorstellen waar alles stond of lag. Het schip had de volgende afmetingen: 57.37 x 7.26 x 2.52 mtr. 674,6 ton en in de machinekamer kwam een 460 pk Deutz. Brandmerk 298 B Middelburg 1965, herleid tot europanummer 3290298, de huidige Hendrina van Rijkers Reijm V.o.F. uit Krimpen a/d IJssel. Het schip is inmiddels verlengd naar 67 meter.
Wie weet trouwens waarop de oorspronkelijke afmetingen waren gebaseerd?
"Sit back, relex and enjoy your flight back in time..."
De eerste plaat van het vlak van de Francina hangt in de lucht...
Het werk kan beginnen, duidelijk is te zien dat er nog het nodige klinkwerk aan zit te komen...
Naar mijn informatie is de man rechts de heer Heyman, eigenaar van de werf, tevens burgemeester van Tielrode. Een dochter van Heyman trouwde met een andere bekende spitsenbouwer, de heer Peters uit Dedemsvaart en dat verklaart veel... Of de man links de opdrachtgever Leunis is, weet ik niet.
Er komt model in...
... het ziet er allemaal mooi strak uit.
De mooie Tielrode kop gezien door de 'entree secundaire'...
De woning voorop krijgt al vorm. De mobiele werfkraan heeft sterk het karakter van 'eigenbouw'...
Da's hard 'labeur' zulle, maar wel een schoen stukske waark...
Toch even een momentje voor een foto...
Die jongentjes zijn inmiddels 'dikke' vijftigers, schat ik... Op de achtergrond kun je goed zien hoe de werf tegen het dorp was aangeplakt. De toren van de Chapelle is ook duidelijk te zien.
Het wordt tijd om ruimte op de helling te maken voor een volgend schip. Het moment van de tewaterlating nadert. Dat moet wel bij hoogwater gebeuren want bij ebbe is de Durme maar een sliksloot.
De voorman is zichtbaar trots op zijn werk...
In een Belgische 'menuiserie' -timmerwerkplaats- wordt ijverig gewerkt aan een Friese kap luiken...
In de machinekamer is de Deutz netjes ingebouwd...
tijrivier...
een 'sliksloot' tijdens laagwater...
Aangezien de naam Francina is, zullen we spreken van een mooi geveegd 'achterschip'...
Een 'Tielrode', synoniem voor kwaliteit...
Na de tewaterlating worden de schepen afgemeerd in een 'slootje' naast de werf.
De werfbaas?
Klaar voor de proefvaart.
Sic transit gloria mundi...
Ik hoop dat het niet te langdradig is geworden. Zelf vind ik het een uniekstukje binnenvaart historie.
gr. Harry
In mijn archief vond ik nog een serie foto's gemaakt van de kiellegging en de bouw van het m/s Francina van M.C. Leunis uit Terneuzen.
Scheepswerf De Durme bouwde dit schip in 1965. De foto's geven een aardig beeld van de werf en met de plattegrond erbij kun je je ongeveer voorstellen waar alles stond of lag. Het schip had de volgende afmetingen: 57.37 x 7.26 x 2.52 mtr. 674,6 ton en in de machinekamer kwam een 460 pk Deutz. Brandmerk 298 B Middelburg 1965, herleid tot europanummer 3290298, de huidige Hendrina van Rijkers Reijm V.o.F. uit Krimpen a/d IJssel. Het schip is inmiddels verlengd naar 67 meter.
Wie weet trouwens waarop de oorspronkelijke afmetingen waren gebaseerd?
"Sit back, relex and enjoy your flight back in time..."
De eerste plaat van het vlak van de Francina hangt in de lucht...
Het werk kan beginnen, duidelijk is te zien dat er nog het nodige klinkwerk aan zit te komen...
Naar mijn informatie is de man rechts de heer Heyman, eigenaar van de werf, tevens burgemeester van Tielrode. Een dochter van Heyman trouwde met een andere bekende spitsenbouwer, de heer Peters uit Dedemsvaart en dat verklaart veel... Of de man links de opdrachtgever Leunis is, weet ik niet.
Er komt model in...
... het ziet er allemaal mooi strak uit.
De mooie Tielrode kop gezien door de 'entree secundaire'...
De woning voorop krijgt al vorm. De mobiele werfkraan heeft sterk het karakter van 'eigenbouw'...
Da's hard 'labeur' zulle, maar wel een schoen stukske waark...
Toch even een momentje voor een foto...
Die jongentjes zijn inmiddels 'dikke' vijftigers, schat ik... Op de achtergrond kun je goed zien hoe de werf tegen het dorp was aangeplakt. De toren van de Chapelle is ook duidelijk te zien.
Het wordt tijd om ruimte op de helling te maken voor een volgend schip. Het moment van de tewaterlating nadert. Dat moet wel bij hoogwater gebeuren want bij ebbe is de Durme maar een sliksloot.
De voorman is zichtbaar trots op zijn werk...
In een Belgische 'menuiserie' -timmerwerkplaats- wordt ijverig gewerkt aan een Friese kap luiken...
In de machinekamer is de Deutz netjes ingebouwd...
tijrivier...
een 'sliksloot' tijdens laagwater...
Aangezien de naam Francina is, zullen we spreken van een mooi geveegd 'achterschip'...
Een 'Tielrode', synoniem voor kwaliteit...
Na de tewaterlating worden de schepen afgemeerd in een 'slootje' naast de werf.
De werfbaas?
Klaar voor de proefvaart.
Sic transit gloria mundi...
Ik hoop dat het niet te langdradig is geworden. Zelf vind ik het een uniekstukje binnenvaart historie.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 28405
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
-
- Berichten: 9008
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Scheepswerf de Durme
Harry; drie maal chapeau.
Dit is binnenvaart geschiedenis pur sang, of zo je wilt maritieme historie.
Ik zal de Familie Leunis even verwittigen, om het op z,n Vlaams te zeggen, dat de reportage er op staat , want de opdrachtgever voor de bouw, M. C. Leunis woond in Zwijndrecht.
Harry, nogmaals geweldig en ik hoef je niet te vertellen dat je zuinig op zulke foto's moet zijn.
Gr, Kees.
Dit is binnenvaart geschiedenis pur sang, of zo je wilt maritieme historie.
Ik zal de Familie Leunis even verwittigen, om het op z,n Vlaams te zeggen, dat de reportage er op staat , want de opdrachtgever voor de bouw, M. C. Leunis woond in Zwijndrecht.
Harry, nogmaals geweldig en ik hoef je niet te vertellen dat je zuinig op zulke foto's moet zijn.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 28405
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Hoi Harry,
Goeie vraag,alleen het antwoordt moet ik ook schuldig blijven,wij zaten op de Nitrico III en die was 55 x 7,30,vanmorgen zat ik in Grave op de sluis en had ik twee schepen naast elkaar in de sluis liggen van 55 x 7,20,en daar varen er veel meer van,misschien gewoon een standaard maat?
Janina de Waardt is 57 x 7,46 , 1965 Bouwjaar Werf Vahali in Gendt
groeten Rene
Goeie vraag,alleen het antwoordt moet ik ook schuldig blijven,wij zaten op de Nitrico III en die was 55 x 7,30,vanmorgen zat ik in Grave op de sluis en had ik twee schepen naast elkaar in de sluis liggen van 55 x 7,20,en daar varen er veel meer van,misschien gewoon een standaard maat?
Janina de Waardt is 57 x 7,46 , 1965 Bouwjaar Werf Vahali in Gendt
groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.