Scheepswerf de Durme Tielrode

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

De Durme

Bericht door Kees Keijzer »

Harry, Zo zie je veel schepen weer voorbij varen.
Bouwnr. 0 is de tweede, of nog latere naam heb ik begrepen. Zodoende staat het zelfde schip soms meer malen in de lijst, maar de kenner ziet dat.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Het klopt jongens, sommige schepen staan er meerdere keren op. In de database zelf heb ik een systeempje waardoor ik dezelfde schepen bij elkaar kan plaatsen maar dan wordt het zoeken op naam weer moeilijker. Zolang schepen onder nederlandse vlag varen en niet opnieuw gemeten zijn dan hebben ze hetzelfde europanummer. Dat gaat weer niet op wanneer een schip van België naar Nederland is verkocht. Zo blijf je een beetje prutsen. Ik kom er ook niet aan toe om het eens helemaal goed aan te pakken want daar ben je jaren zoet mee.

Marr alléé misschien kan iemand zijn voordeel met deze gegevens doen.

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

De Durme

Bericht door Kees Keijzer »

Harry,als ik in de buurt ben of jij bij mij samen de lijst doornemen maar wanneer dat is ?Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

De Durme

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo;
Ik zat vanmogen op Google Earth te kijken naar de omgeving van de voormalige werf en daarbij viel mijn oog op een straatnaam in Tielrode, namelijk : de Burgemeester Achiel Heymanstraat, dus toch een beroemd inwoner van het dorpje aan de Durme tussen Temse en Hamme.
Afbeelding
Je ziet op de foto het weggetje naar het water met aan de overkant van de Durme weer een weg, daar voer het veertje waar van je op de foto's van de werf de steiger ziet. Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

De Durme

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo, forummers;
Bij het nalezen van de bouwlijst van de werf kwam ik de naam van een schip tegen waar van ik de ondergang gezien heb; n.l. De "Speranza" bouwnr. 265. Op 9 mei 1968 waren we met het ouderlijk schip gelijk opvarend met voornoemd schip op de Wester-Schelde ter hoogte van waar nu de kerncentrale staat. De "Speranza"liep over naar de verkeerde wal om in te klaren bij de douaneboot in Lillo en werd daar bij aangevaren door een Amerikaans oorlogsschip, dat laatste schip raakte de "Speranza"net achter het voorschot en begon te zinken. De roeiboot werd gestreken de bemannig stapte in. Het schip zat inmiddels binnen de rode tonnenlijn anders had het als de "Titanic" steil voorover gezonken, maar nu raakte het voorschip de grond en zonk het schip vrij rechtstandig. Op een gegeven moment eerst witte en toen zwart grijze rook en de V M Deutz had waterslag gekregen. Al met al een triest gezicht
zo'n zinkend schip.Mijn vader is de andere dag, wij moesten een paar dagen later aan de kaai in Antwerpen lossen, een verklaring afwezen leggen bij de waterschout samen met een Belgische collega die ook getuige was.
Het wrak van de "Speranza"heefd nadat het gelicht was nog een tijd ondersteboven op de oever gestaan op de plek waar nu het Zandvlietsluizencomplex is. Dat zijn van die dingen die boven komen als je zo'n bouwlijst doorleest. Het is wel jammer maar we waren zo onder de indruk van het gebeuren dat we er geen foto's van gemaakt hebben.
Gr, Kees Keijzer.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

De Durme

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo, Van morgen was ik een rondje aan het fietsen en toen kwam er een Durme kempenaar af, een met die scherpe kontjes, dus van voor 1960.
Het was de "Novatie"van een kennis van mij; A. Ursinus, het is de ex "Laura"van Swets. eurnr; 2005140, bouwj. 1957.
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Durme Tielrode

Bericht door Kees Keijzer »

Afgelopen zondag voer ik langs Lochem en daar lag een product van de werf van de burgemeester van Tielrode; Dus dacht ik even een foto maken en dit topic weer eens naar voren halen;
Afbeelding
Het is de als kempenaar in 1965 gebouwde 'Norma'voor A. Grinwis uit Terneuzen eurn. 3290299, via 'Geertje' van Vijven en 'Noordstad' de Jong is het nu dus 'Jomaja'' Ferwerda.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Daar heb je goed aan gedaan Kees. In het weekend van 1 april wordt er en tentoonstelling o.i.d. geopend dat over die werfr gaat. Ik ga er met een paar vrienden naar toe. Zal morgen even zoeken of er ook een linkje naar toe is.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
kulletje
Berichten: 286
Lid geworden op: 16 dec 2006 17:15
Locatie: krimpen aan den ijssel
Contacteer:

oude doos

Bericht door kulletje »

hallo kees,

iedere keer heb je weer een foto uit je "oude doos" ik vraag me alleen af hoe groot die doos is.
ga zo door, prachtig
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
stukje nostalgie...

Wat ik hiervoor schreef over een tentoonstelling over de Scheepswerf in Tielrode blijkt een misverstand. Het gaat over het scheepvaartmuseum in Baasrode dat in april zijn deuren weer opent en daar ga ik naar toe.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie