Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Sluizen.

Bericht door Schier Hameete »

Ja mooi Kaas het verhaal in het kort .
In mijn schooljaren als ik aan boord was kwamen er wekelijks langs.
En tot de nieuwe sluizen in gebruik zijn genomen lag Hansweert ook bijna altijd wel op onze route.
Het is nu een beetje troosteloze aan blik maar je kan er nog wel iets van zien .
hier nog wat oude plaatjes uit het verleden .
Hansweert -  Kleine sluis.jpg
Hansweert - Kleine sluis.jpg (230.16 KiB) 1038 keer bekeken
De Kleine sluis.
Hansweert -binnen.jpg
Hansweert -binnen.jpg (136.18 KiB) 1038 keer bekeken
Binnenkant voor de Midden sluis
Hansweert - buitenhaven.jpg
Hansweert - buitenhaven.jpg (139.51 KiB) 1038 keer bekeken
De buitenhaven met nog de oude palen.
gr. schier
Afbeelding Afbeelding
peelander
Berichten: 1784
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Sluizen.

Bericht door peelander »

Op Hansweert hoorde ik zingen, dat de dijk weer verhoogd moet worden om, ondanks ontkenning van overheden, de Westerschelde verder te verdiepen om onderstaande soorten Mastodonten doorgang naar Antwerpen te verlenen.
23 02 2021 hansweert (114).jpg
23 02 2021 hansweert (114).jpg (138.38 KiB) 1035 keer bekeken
JC schreef: 27 feb 2021 21:35 Loop er ook nogal eens rond. Beetje triestig.
Maar toch niet triestig bij de gedachte om bij tij en ontij naar buiten moeten om de sluisdeuren open te moeten draaien :mrgreen:
groeten
Jan van der Pluijm
JC
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Sluizen.

Bericht door JC »

Mijns inziens is er zoals Roy schrijft gewoon voor de goedkoopste manier gekozen en dat veroorzaakt een troosteloze aanblik. Een looproute over de oude sluishoofden met een paar bordjes en voor de rest gras. Dat de oude sluizen meuk was doet daar niets aan af. Overigens was de bediening de laatste jaren geelectrificeerd.
Roy
Berichten: 4743
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Sluizen.

Bericht door Roy »

Klaas, Schier & J.C. bedankt voor de aanvullingen.
Weer, (iets), wijzer geworden.
Ik kon niet eerder reageren daar ik buitenshuis aan het modelbouwen was. ;) M'n enige uitje in deze barre corona tijden. :?

m.v.g., Roy
JC
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Sluizen.

Bericht door JC »

peelander schreef: 28 feb 2021 19:26Op Hansweert hoorde ik zingen, dat de dijk weer verhoogd moet worden om, ondanks ontkenning van overheden, de Westerschelde verder te verdiepen
Hier las ik even overheen! De verhoging moet binnendijks vanwege het milieu. Stel je voor dat er een vis tegenaan zwemt of een vogel die zijn hoogtemeter steeds moet bijstellen. Vervelend voor bewoners achter de dijk, er is zoals te verwachten nogal wat tegengas.
De Westerschelde wordt nagenoeg 7 x 24 op diepte gehouden. Verdiepen is dus eigenlijk onzin, het gaat feitelijk over een paar drempels.
Gisteren was er een proef met een schip dat 14 cm. dieper ligt dan tot nu toe was toegestaan. Het doel is 16 meter. Hoera! Nog meer Chinese rommel op één schip.
Roy
Berichten: 4743
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Sluizen.

Bericht door Roy »

Fijn dat verdiepen van de Wester Schelde.
Overal ter wereld worden oude havens vervangen door havens die dicht bij zee liggen, zo niet Antwerpen. De Wester Schelde is een gevaarlijke bochtige rivier die al heel wat schepen in de problemen gebracht heeft, zo niet kompleet verloren gegaan zijn. Ik gun Antwerpen alle goeds, maar welke Nederlandse polder wordt het volgende slachtoffer en onder water gezet ?.

m.v.g., Roy
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

JC schreef: 01 mar 2021 14:42Hoera! Nog meer Chinese rommel op één schip.
En wie heeft die rommel dan besteld? :mrgreen:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kajoe
Berichten: 683
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Sluizen.

Bericht door kajoe »

en die Belgen maar lachen die stomme Hollanders maar mee betalen .
zelf hadden ze al best ergens een beste grote zeehaven kunnen bouwen zoals een 2,3,4 de maasvlakte .
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Sluizen.

Bericht door Arie »

kajoe schreef: 02 mar 2021 11:03 en die Belgen maar lachen die stomme Hollanders maar mee betalen .
zelf hadden ze al best ergens een beste grote zeehaven kunnen bouwen zoals een 2,3,4 de maasvlakte .
Nederland sloft bij het leven dat Zeeuws Vlaanderen niet bij België behoort, anders zou je eens zien wat Antwerpen daar al gebouwd zou hebben aan havens en installaties

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
kabo
Berichten: 3453
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Sluizen.

Bericht door kabo »

tiel.jpg
tiel.jpg (223.74 KiB) 630 keer bekeken
Tiel in de jaren 90.
gr. Bas
Plaats reactie