Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

Jan Kroes schreef:Ik citeer alleen Ir. G.J. Arends in het boek "Sluizen en stuwen".
Hij geeft als 2e voorbeeld het Benedensas in de Steenbergsche Vliet.
Op de foto daarvan is het hoogteverschil tussen vloed- en stormvloeddeuren even groot als tussen eb- en vloeddeuren.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat je extra hoge deuren plaatst voor een stormvloed.
Ook kan ik me voorstellen dat je extra deuren plaatst voor als de andere het begeven, maar dan zou ik toch voor waaierdeuren kiezen, zoals men bijvoorbeeld ook te Ketelhaven e.d. gedaan heeft.

Ik zag trouwens op www.wandelpaden.com een fotootje van het Benedensas en het lijkt of dat nu in het bovenhoofd waaierdeuren en stormdeuren heeft.

Edit: Bericht gewijzigd omdat ik de situatie op de foto (bij wandelpaden.com) in eerste instantie verkeerd beoordeelde .
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Sluizen.

Bericht door piet42 »

pieter
dat klopt helemaal de buitendeuren waren van buiten naar binnen 1ste vloeddeuren die ook regelmatig hard nodig waren en enkel uitgevoerd 2de normalen ebdeuren en 3de als waaierdeur uitgevoerd
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

Evert had in 2009 al mooie foto's van die sluis geleverd.
Evert CadIJ schreef:Afbeelding

Buitenhoofd Benedensas Steenbergse Vliet

Afbeelding

Het geultje door de De Heense Slikken, die sinds de afsluiting van het Krammer geen slikken meer zijn.
Inmiddels geheel begroeid als "oerbos".
Daardoor is het zicht op de voorbijkomende scheepvaart ook grotendeels verloren gegaan.

Afbeelding

Let ook op de waaierdeuren. Die helaas niet meer funtioneren.
Over de sluis loopt een fietsroute van het knooppunten netwerk,
De fietser kan d.mv. een knop de rolbrug sluiten om daarna zijn route te kunnen vervolgen.

Afbeelding

De sluis staat tegenwoordig altijd open,

Afbeelding

aan de Steenbergse vliet ligge diverse jachthavens.

Groet Evert
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Sluizen.

Bericht door Kees Keijzer »

Met m'n vader in 65 en 66 veel geschut in die sluis, we voeren toen grind op oa. Roosendaal.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sluizen.

Bericht door k-k »

Kwam er in de bietencampagne van 1966 voor het eerst met de Engelina. Roetjedonker binnen de sluis en niet bekend bleven we liggen. In 1967 in de campagne een paar keer met de Alcyone. Toen wisten we gelukkig inmiddels de weg. Tussen 1978 en 2009 kwamen we er regelmatig met de zeilboot. De suikerfabriek was toen al weg. Gr. Klaas.
Botje
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 feb 2009 14:41
Locatie: Roosendaal

Re: Sluizen.

Bericht door Botje »

Op 1 januari 2016 moeten de aanpassingswerken aan de dijken en kunstwerken op het Volkerak/Zoommeer klaar zijn. Dan kan het dienst doen als waterberging bij extreem hoog water, een samenloop van omstandigheden, Zware storm, springvloed en zeer grote rivierafvoeren. Bij de sluis van Benedensas moet een 2e kering komen omdat alleen de vloeddeuren niet veilig genoeg zijn. Hiervoor wordt er een klep voor de buitendrempel geplaatst die normaal op de bodem rust en zonodig omhoog gedraaid kan worden en zodoende de gehele sluis afsluit. Er wordt rekening gehouden met een waterstand van ca 2.30 m +NAP op het Volkerak/Zoommeer. Deze situatie kan zich gemiddelt eens in de 1400 jaar voordoen, maar halverwege deze eeuw zal het vaker voorkomen en wel eens in de 550 jaar. Er kan ca 200 miljoen m3 water opgeslagen worden. Hierdoor kan de waterstand op het Hollands diep met 50 cm verlaagd worden
Gr. Kees
Drink geen vermout, als je vermoed, dat je ver moet.
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sluizen.

Bericht door k-k »

Kees, dat belooft wat voor later. In 50 jaar loopt de frequentie op van eens in de 1400 naar eens in de 550 jaar! Is het hele Deltaplan achterhaald. Dat zou er toch voor zorgen dat er in het achterland minder aan de waterkeringen moest worden gedaan? Of gaat de verhoging van de zeespiegel zo snel? Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

k-k schreef:Is het hele Deltaplan achterhaald.
Daarom beginnen we nu aan Deltaplan II.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Sluizen.

Bericht door de graaf »

het zal wel waar zijn en als je goede lobby hebt in den haag dan ben voorlopig van werk verzekert
Botje
Berichten: 130
Lid geworden op: 15 feb 2009 14:41
Locatie: Roosendaal

Re: Sluizen.

Bericht door Botje »

Op www.brabantsedelta.nl is het verhaal in z'n geheel terug te vinden onder "werk in uitvoering" bij Bergen op zoom
Gr. Kees
Drink geen vermout, als je vermoed, dat je ver moet.
Plaats reactie