pieter53 schreef:Bedankt voor de zeer duidelijke en uitgebreide uitleg.
Men heeft daar een mooi systeem verzonnen.
Dat moet een erg slim iemand geweest zijn, die dat verzonnen heeft.
Ja Pieter dat kun je gerust: in-geni-eus noemen. Daar komt ook het woord ingenieur vandaan.
Probleem is echter dat het duur(der) is om te bouwen en de politiek vooral oog heeft om op korte termijn, zo voordelig mogelijk te scoren.
Dat was toen, dat is nu, en dat zal wel altijd zo blijven.
Kapitein Spok schreef:Probleem is echter dat het duur(der) is om te bouwen en de politiek vooral oog heeft om op korte termijn, zo voordelig mogelijk te scoren.
Tja, iedereen schijnt ook altijd te vinden dat men al meer dan genoeg belasting moet betalen
We laten 'de politiek' dus ook nauwelijks een andere keus
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Die foto doet mij denken aan een voorval in de Volkerak sluizen.
We varen de sluis in en waren alleen met een zeiljacht van ca 14 meter.
Het verval was in 1974 niet zo groot op dat moment en ik zet voorop een touwje vast en achterop.
Op het moment dat de licht op groen gaan maak ik los en loop naar achteren maar zie dat de lieden op dat zeilschip ook losmaken.
Roep hou hem nog even vast waarop ik het antwoord krijg, schipper denkt u dat wij niet varen kunnen.
Oke touwtje los en schipper karren maar.
Terwijl ik na voren loop zie ik een mast van dat zeilschip als een gek door de sluis tollen want die kreeg even een bult schroefwater voor zijn kop.
Nu ik er aan denk begin ik weer te lachen om dat soort lieden.
Ach het oogt misschien wat vreemd, maar ik zie op dit plaatje eigenlijk helemaal geen alarmerende zaken.
Integendeel!
Met het gelijkkomen van het water in de kolk met dat van het bovenpand, ontstaat achter in de kolk een stroom naar voren. En daarop valt het schip schuin in de kolk, zoals het in Duitsland op bijv. de Neckar door de beroepsvaart nog nooit anders gedaan is.
Het schip kan niet rondslaan dus, en dat is duidelijk te zien, wacht iedereen in alle rust het moment van uitvaren af. Zodra dat aan de orde is duwt men het koppie af, geeft bakboord roer en kan zonder problemen de sluiskolk uitvaren.
Minstens zo relaxt dan wanneer dit jacht gestrekt langs SB sluismuur zou liggen.