Een sluis met gaten in de bodem, dan denk ik aan de "Stoffel de Schildpad"-sluis.
Ook wel Krammersluis genaamd.
Wim.
Sluizen.
Re: Sluizen.h
Hallo Wim navigatie Iffeszheim is fout: Rechts Rheinisch en Duits , en 24 meter breedt ,dan is Gambsheim dus GOED .! Links Rheinisch en TYPISCH FRANS ,want slechts 22 meter 80 centimeter breedte,dus,4 standaard bakken moeten afkoppelen.( Rhein km 309 )
gr Wim 316
gr Wim 316
Re: Sluizen.
Gambsheim was ook mijn 1e keus
Iffezheim ben ik nooit doorgegaan, was er nog niet.
Het verschil in breedte van die sluizen wist ik trouwens niet. Op het laatst voer ik met een 9,50 mtr, plek zat
grt Wim
Iffezheim ben ik nooit doorgegaan, was er nog niet.
Het verschil in breedte van die sluizen wist ik trouwens niet. Op het laatst voer ik met een 9,50 mtr, plek zat
grt Wim
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Sluizen.
Berghout, het probleem met de Stoffelsluis is dat daar het zoute water dor het gewicht van het zoete water, door de bodem moet worden weggedrukt.Berghout-2 schreef: ↑08 dec 2020 21:06 Een sluis met gaten in de bodem, dan denk ik aan de "Stoffel de Schildpad"-sluis.
Ook wel Krammersluis genaamd.
Wim.
Daarom duurt dat zo lang omdat het "lichtere" zoete water heel voorzichtig op het zwaardere zoute water moet worden gebracht zonder dat deze gaan "mengen". Die tragheid heeft niets te maken met de gaten in de bodem.
Het principe van de gaten in de bodem zoals hier in Gambsheim is, bij een sluis met deze breedte, alleen maar heel erg goed.
Zo kan het niveleren rustig, en toch snel verlopen.
Zou je het water uitsluitend via de zijkanten inbrengen, zoals bijvoorbeeld in de oude kolk te Weurt, dan zou je op deze breedte, een veel te grote dwarsstroom in de kolk kunnen krijgen.
Ik heb me dat als schiper nooit zo gerealiseerd.
Maar door mijn werk als sluismeester heb ik veel meer inzicht gekregen in de krachten en de loop van dit soort stromingen.
Dat heeft me er ook toe gebracht om mijn afscheidsreceptie een motto mee te geven:
"Het geldt voor toen, het geldt voor nu, en het geldt voor later, onderschat nooit de kracht van ijs wind en water"
Re: Sluizen.
Hallo allen en Wim navigatie,mijn eerste sluis opvarend was Neuf Brisach,dus enkele jaren later geladen afvarend is de Stadt Weissenthurm een schutting voor ons in de mist op de scheidings punt gebotst en gebroken.Als eerste geladen volgende geschutte schip in die stremming vroeg ik om een beurtnummer ,JE let maar zelf op je beurt zegde hij, mijn antwoord was :TYPISCH FRANS ,dit was Politiek op de sluis zegde hij, en ging de Gendarmerie bellen(dat werd een vette print met van die grote Franse flappen toen nog ) gr Wim 316
Re: Sluizen.
Het probleem in de Krammersluis vond ik,dat als het schip van de muur af ging,men het niet meer bij kon krijgen.
Groeten,Arie.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
- Locatie: Koudum
Re: Sluizen.
Ja Arie, dat probleem had ik ook daar.
Nou ben ik daar al zeker 25 jaar niet meer doorheen geweest. Is er sindsdien nog wat veranderd aan die sluis?
Wim.
Nou ben ik daar al zeker 25 jaar niet meer doorheen geweest. Is er sindsdien nog wat veranderd aan die sluis?
Wim.
Re: Sluizen.
NVT
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Sluizen.
Fluks, Wim en Berghout, waardoor de problemen in de Krammersluis ontstaan( ontstonden) weet ik niet, dat kan vele oorzaken hebben.
Waaronder toch ook de vermenging van zout en zoet water.
Maar dat er bij het inlaten van het water in een kolk verschillende factotoren spelen werd/wordt heel duidelijk in de oude kolk van Weurt.
Wanneer daar twee rioolschuiven werken dan is er eigenlijk nooit iets aan de hand. Alleen bij heel hoog water is het beter om de schuif halverwege het openen af te stoppen om te zorgen dat er bij een totaal geopende schuif niet meer zo veel verval voor staat.
Maar wanneer slechts één schuif werkt moet er goed opgelet worden.
Ik heb wat schetsjes gemaakt die mijnn verhaal (hopelijk) wat verduidelijken. Wanneer er slechts één omloopriool functioneerd, moet een schip in regel aande kant gaan liggen waar de rioolschuif functioneerd.
Maar bij laag water kan dat alleen wanneer de schuif maar een heel klein beetje wordt geopend en pas als het schip zo'n twee meter water onder de kiel heeft mag je de schuif helemaal open zetten.
Doet de bedienaar dit niet, dan is het chaos in de kolk.
Jaja, sluismeester zijn vraagt vakkennis en vooral, lokale kennis.
Waaronder toch ook de vermenging van zout en zoet water.
Maar dat er bij het inlaten van het water in een kolk verschillende factotoren spelen werd/wordt heel duidelijk in de oude kolk van Weurt.
Wanneer daar twee rioolschuiven werken dan is er eigenlijk nooit iets aan de hand. Alleen bij heel hoog water is het beter om de schuif halverwege het openen af te stoppen om te zorgen dat er bij een totaal geopende schuif niet meer zo veel verval voor staat.
Maar wanneer slechts één schuif werkt moet er goed opgelet worden.
Ik heb wat schetsjes gemaakt die mijnn verhaal (hopelijk) wat verduidelijken. Wanneer er slechts één omloopriool functioneerd, moet een schip in regel aande kant gaan liggen waar de rioolschuif functioneerd.
Maar bij laag water kan dat alleen wanneer de schuif maar een heel klein beetje wordt geopend en pas als het schip zo'n twee meter water onder de kiel heeft mag je de schuif helemaal open zetten.
Doet de bedienaar dit niet, dan is het chaos in de kolk.
Jaja, sluismeester zijn vraagt vakkennis en vooral, lokale kennis.