Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

Kapitein Spok schreef: 09 dec 2020 15:08Doet de bedienaar dit niet, dan is het chaos in de kolk.
Jaja, sluismeester zijn vraagt vakkennis en vooral, lokale kennis.
Nee hoor, iedere uitzendkracht kan de knoppen indrukken en de schippers moeten maar zien hoe ze de chaos de baas worden......
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Sluizen.

Bericht door Fluks »

Als zout en zoet water gingen vermengen tijdens het openen van de sluisdeuren moest men altijd zorgen,dat men goed vast lag.Het zal nog wel zo zijn,maar ik heb al 20 jaar niet meer gevaren.
Groeten,Arie.
peelander
Berichten: 1783
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Sluizen.

Bericht door peelander »

Altijd leuk om te zien hoe plezierschippers omgaan met het mengen van zoet naar zout. Gewoonte getrouw eerst voor vast, om vervolgens dwars in de sluis te gaan. Niet voor niets heet het: van zoet naar zout gaat het vaak fout.
groeten
Jan van der Pluijm
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny B »

Hmm, ik ben toch een echte plezierschipperse, maar wij maken toch altijd eerst achter vast en dan pas voor.
Achter vast en dan met schroef en roer (en beetje boegschroef) boeg tegen de wal...
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sluizen.

Bericht door k-k »

Motor, schroef en roer moet je het werk laten doen! En een middenbolder is daarbij goud waard. Heb je gelijk het hele schip (nou ja scheepje) gestrekt tegen de muur. En als de sluiswachter weet wat het instromende water doet met de schepen heb je het helemaal voor elkaar. In 1998 schutten we in Born op via de oude sluis. De sluismeester waarschuwde de pleziervaart om niet verder de sluis in te varen dan het midden. Sommige pleziervaarders vonden dat maar raar. Even later zagen ze waarom je niet voorin moest liggen. Met geweld kwam het water net achter de bovendeur omhoog. Daar wordt om de sluis te vullen de deur een stukje gelicht en een opstaand muurtje stuurt het instromende water omhoog. Theo moet maar even corrigeren als ik het mis heb. Gr. Klaas.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Sluizen.

Bericht door Kapitein Spok »

Klaas dat heb je helemaal goed.

Die sluis was berucht.
Een belangrijke, en wellicht enige reden dat voor dat systeem gekozen is: Het is goedkoop!
De sluismuren zijn recht toe recht aan.
De sluisdeuren zijn idem dito rechtoe rechtaan zonder enig mechaniek in de deur.
Er hoeven geen schuiven gemaakt te worden en men heeft slecht één aandrijf mechaniek nodig.

Wat wil een mens nog meer wanneer er in crisisjaren en sluizen gebouwd moeten worden?
Lith, St Andries, Bosscherveld, en dar ging het goed.
Maar in Born trof men het, op dat moment, grootste verval van Nederland.
En daar pakte dit toch anders uit dan gedacht.

En hier werd onlangs weer over de "nieuwe sluis" van Dieren gesproken.
Die sluis is gebouwd toen het Apeldoornse kanaal al een aflopende zaak was en heeft maar ene jaar of tien gefunctioneerd.
Maar deze sluis was een proefproject voor de te ontwerpen nieuwe sluizen in het Julianakanaal waar door het verdwijnen van sluis Roosteren,
Maasbracht een nog groter verval zou krijgen als Born op dat moment.

Met de praktijk ervaringen in Dieren heft men later in Born en Maasbracht min of meer fatsoenlijke sluizen kunnen bouwen.
Maar er gaat niets boven sluizen met omloopriolen, waarin het water over de hele kolk verdeeld binnenstroomt.
Maar ja, dat is wel duurder.....
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny B »

k-k schreef: 09 dec 2020 18:25 Motor, schroef en roer moet je het werk laten doen! En een middenbolder is daarbij goud waard. Heb je gelijk het hele schip (nou ja scheepje) gestrekt tegen de muur. En als de sluiswachter weet wat het instromende water doet met de schepen heb je het helemaal voor elkaar. In 1998 schutten we in Born op via de oude sluis. De sluismeester waarschuwde de pleziervaart om niet verder de sluis in te varen dan het midden. Sommige pleziervaarders vonden dat maar raar. Even later zagen ze waarom je niet voorin moest liggen. Met geweld kwam het water net achter de bovendeur omhoog. Daar wordt om de sluis te vullen de deur een stukje gelicht en een opstaand muurtje stuurt het instromende water omhoog. Theo moet maar even corrigeren als ik het mis heb. Gr. Klaas.
We hebben op de huidige tobbe geen gemakkelijke middenbolder Klaas, beetje jammer, maar is niet anders.
Bovendien is ons schuitje een meter of 12 lang en vanaf het achterdek buiten sturen naar de middenbolder (die er niet echt is, een soort van kikker alleen) rennen is ons net te gek.
Dus, zus (mijn partner) geeft aan waar ze voor wil liggen, ik gooi de achterbolder vast en zet de boeg bij de plek die ze hebben wil.
Gaat al een aantal jaren op verschillende bootjes goed zo..
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Sluizen.

Bericht door Fluks »

Ik vind het altijd nog bijzonder,dat de sluismeesters van de sluizen boven Brussel op het Kanaal Brussel-Charleroi,als men ging schutten de draden kwamen los gooien.
Groeten,Arie.
kajoe
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Sluizen.

Bericht door kajoe »

in mijn jaren dat ik nog voer moesten we vaak lachen om de stunten v n de recreanten .
toen kwam er een tijd dt ik op sluizen en bruggen kwam te werken en dar kon je je lol wel op maar je kon dan vaak niet openlijk gaan staan lachen om de stunten vaak probeerde je ze er op te wijzen hoe ze het zouden kunnen doen ,maar daar hadden de meesten geen goed woord voor ,,,ga zelf eerst maar eens leren varen !. nou tja en dan sta je daar ,
maar uit alle ervaringen had je veel toen je zelf weer met een dobberdoos ging varen .
uiteraard eerst achterop maar meest eerst in de midden vast die kleine dingen zijn net tolletjes ,en meestal gebeurd het hele schut proces alleen via de midden bolder touwtje met een haak makkelijk om de traptreden te benutten geen lange lijnen maar een klein stukje en steeds verzetten ,soms zie je jachten die hun lijntje op een bolder oid vast zetten en bij het afschutten staan te kermen omdat ze die 4/5 meter los krijgen even zo bij het opschutten .
wij krijgen veel commentaar als we de boot dus op de midden bolder afmeren dat hoort zo niet .
ook op tij water de touwtjes op de buiten bolders en daar aan een grote wil in de midden zodat de boot tegen de wal blijft noemen vele gen manier .
tja iedereen heeft zijn eigenaardigheden en manieren .
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

De meeste watersporters krijgen het varen nu eenmaal niet met de paplepel ingegoten,
schipperskinderen wel. Dat scheelt een hoop!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie