Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Sluizen.

Bericht door ichthus »

Hallo allen ,wij kennen veel sluisbedienaars in Duitsland die dekpersoneel zonder Zwemvest Niet schutte weet U nog Profi,s Tragen Rettungs Kragen.
kajoe
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Sluizen.

Bericht door kajoe »

wat mij ook veelvuldig opvalt is dat vele recreanten niet naar achteren kijken en zich dan rot schrikken als er een vlak er achter zit .
hier bij mij zie je dat vak en den hoor je de grote jongens blazen vaak kijk ik dan even soms heb je van die heren die van geen wijken weten ook een beetje gas r bij is er niet bij ,o hebben we in het verleden al enkele behoorlijke aanvaringen gehad omdat men niet aan de kant gaat ,
en gezamelijk door een gaatje van 16 meter wil en meestal lukt dat niet helemaal .
en de laatste jaren dat ik ook met een jachtje rond tuf valt het mij op dat er gasten zijn die op hun telefoon apje proberen te varen en de omgeving vergeten en het kanaal hier is te smal zou tenminste 500 meter breed moeten zijn wand de meesten houden precies midden vaarwater aan .
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Sluizen.

Bericht door ichthus »

Hallo allen ,wij hebben de volgende schutting, dus effe oplette en Zwemvesten aan in de Kunstwerken . En tijdens het varen de gangboorden boenen !??
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Sluizen.

Bericht door klipper »

Ik heb mij wel eens afgevraagd als er in een sluiskolk waar nogal wat kleinere vaartuigen liggen om op te schutten ,bij de aanvang van het schutten dit met wat meer beleid ,dus wat kalmer kan. Veel jacht opvarenden hebben enige angst op het sluisgebeuren. Als het men bij het water inlaten in het begin wat rustiger aan zou doen zou dat voor velen prettiger zijn. Het scheelt eigenlijk maar een beetje op de eeuwigheid!. Een voorbeeld de oude sluis te Eefde, die werd ook altijd vol gedonderd, was zelfs voor de beroepsvaart lastig. Gr
kajoe
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Sluizen.

Bericht door kajoe »

ook bij kleine alleen voor recreatie geschikte en automatisch bediende sluisjes gaat het soms donderend hard .
en dat is iets waar men mee moet leren leven gelukkig is het alleen bij opschutten ,en ja met een dobbe doos ga je dan erg te keer vooral om dat ze nogal rond zijn en niet recht tegen de muur blijven .
ik heb dan vaak de gewoonte het midden touwtje en dan de schroef in zijn achter uit te laten draaien en dat helpt vaak ,maar ja hier in Nederland staan ze vaak gelijk te mekkeren dat het niet mag (motor af in de sluis)
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny B »

Motor af in de sluis, ik doe dat vrijwel nooit, omdat ik dan eerst naar binnen moet om de motor te stoppen.

Toch weet ik van een moment, koopvaardersschutsluis Den Helder tijdens Sail Den Helder.
We lagen goed vol in de sluis, naar buiten om de windjammers uit te zwaaien, en naast ons lag een of ander marine geval of zoiets, staat me niet meer bij, motor liep en het geval rookte nogal.
Achter hun lag een rib met wat jongelui die compleet uitgerookt werden door dat ding.
Op verzoek, ze hadden de rib niet in de gaten gehad, werd de motor prompt uitgeschakeld overigens.
De jongelui waren ons dankbaar...

Verder met onze tobbe hebben wij in de regel niet zoveel last van heftig water.
Maar Limburg zijn we nog niet in geweest.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
kajoe
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Sluizen.

Bericht door kajoe »

tja dat had ik in de sluis Leidschendam maar eigenlijk op de hele route van terherne via staveren /Medemblik naar Rotterdam en via Gouda en Utrecht terug ,,daar zaten nu terrassen op de sluis was vroeger nooit maar het probleem in de boot stond een oude indenor deze rookte als een ketter maar stop zetten betekend dat ik vaak een hoop ellende had om hem weer te starten dus lopen laten en een gekanker daar op het terras eh ja sorry ! .
later in de sluis in Muiden als laatste er in stuurboord kolk en afmeren over stuurboord en ja daar zit het terras van ome ko dus een hoop gezeik ,
later dat jaar hebben we er in de winter maar een echte motor in laten zetten geen rook liggen is uit en bij uitvaart starten daarna nooit meer gezeik en geen stres meer van de motor ellende .
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny B »

Onze oude boot lag een Mercedes in, nooit probleem.
De verse ligt een Thornycroft in, die rookt iets meer, (2 cilinders meer en 3.5x de cilinderinhoud) maar op GTL nauwelijks.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
k-k
Berichten: 6027
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sluizen.

Bericht door k-k »

Gulf tanker geladen in de Oranjesluizen. Hartje zomer en keukenraam open. Ernaast meert een beurtscheepje met gloeikopmotor en uitlaat in de zij. Hoef verder eigenlijk niets meer te schrijven. Afijn na enige tijd kan men uitvaren. Beurtscheepje geeft gas en de keuken vol rook en roet. Pas toen ik dat verhaal hoorde begreep ik waarom de betrokken mevrouw bij het weekend houden in Schiedam vaak verzuchtte: Eindelijk weer van dat stuk ijzer af. Gebeurde denk ik 50 jaar geleden. Gr. Klaas.
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Sluizen.

Bericht door kabo »

N.a.v. de opmerking van Kajoe over het schutten van pleziervaartuigen in sluizen met een groot verval kan ik nog wel wat vertellen toen ik nog in de bediening zat. Voor de centralisatie van sluis Linne en Heel heb ik het regelmatig mee gemaakt dat pleziervaartuigen zich ophingen. Het nivelleren in Linne gaat vrij snel en nadat de sirene is gegaan gaan de schuiven open. Je kunt het wel in andere tempo's doen door het openen van de de schuiven af te stoppen. Maar de pleziervaarders maken hun vaartuig meestal vast of er storm op komst is. Men is dan vaak te laat om hun touwtjes los te maken en dan wordt het messen trekken. Wanneer de boot dan al half uit het water ligt durven ze vaak niet meer en hopen ze dat de slw. het opgemerkt heeft. Die is vaak met allerlei dingen bezig, want hij zat maar alleen. Als hij het ziet stopt hij het nivelleren en vult de sluiskolk weer tot het vaartuig weer drijft. Ik heb het meegemaakt dat de rivierpolitie met een speedboot aan de trap in Heel had vastgemaakt en niet meer los kwam. Ik moest toen 2 kolken bedienen en liep van de ene naar de andere zijde van de bediening en opeens stond er een politie man op de muur te gillen. Persoonlijke ongevallen zijn er in mijn tijd gelukkig nooit gebeurd. Nu alles via camera's in de gaten wordt gehouden zal er heel scherp opgelet moeten worden in de centrale's, vandaar dat er in de zomermaanden stewards op sluizen lopen om de boel mede in de gaten te houden. Zij staan in mobiel contact met centrale bediening. Hier in Maasbracht worden 8 objecten bediend. T.w. sls. Bosscherveld St.Servaasbrug in M.tricht, sls. Born, sls. M.bracht, sls. Heel en sls. Linne, sls. R.mond en sls, Belfeld. Dus er moet heel wat afgekeken worden op de schermen.
gr. Bas
Plaats reactie