Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Sluizen.

Bericht door piet42 »

kapt vanaf melborne naar wellington is maar 2500 km is maar 1550 zeemijl valt wel me zie je wel
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sluizen.

Bericht door k-k »

https://pixabay.com/nl/photos/user:mikegoad%20+barges/

Hier nog een paar plaatjes uit dezelfde serie. Vraag ik me af waarom de sleepboot alleen in de sluiskolk ligt. Wisselen boot, oppikken van een serie bakjes. Dezelfde maker heeft ook in Amerika plaatjes geschoten met daarop bakken met hetzelfde luikensysteem. Waarschijnlijk eigen worden op laad en losplek de luiken door de "wal" tijdelijk weggenomen. Op één van de bakken lees ik Bunge. Dat bedrijf zat voeger in de Europoort met graanopslag. Gr. Klaas.
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: Sluizen.

Bericht door Wim52 »

Met enige verbazing naar dit onderwerp gekeken. Het getoonde plaatje van Murray lock is in de VS. Het is ook een typische Amerikaanse duwboot. Op Murray river in Australie varen alleen wat toerbootjes, maar zeker geen duwvaart. Die rivier heeft weliswaar sluizen, maar niet van die afmetingen zoals op het plaatje.

Gr. WIM
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Sluizen.

Bericht door JC »

Goed gezien Wim, HIER is te zien dat men bakken verzamelt op dezelfde manier.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Sluizen.

Bericht door piet42 »

we zijn op het verkeerde spoor gezet door dat er over de murray river gesproken terwijl het enkel de murray lock is in de arkansas river die stroomt door het murray lake en later uitmond in de Mississippi maar we zijn er uit .
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Sluizen.

Bericht door Kapitein Spok »

we zijn op het verkeerde spoor gezet door dat er over de murray river gesproken terwijl het enkel de murray lock is in de arkansas river

Zoals ons in bijgevoegde link de brug in Bazel zou worden getoond.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Bazelbrug.JPG
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sluizen.

Bericht door k-k »

Nog even Theo en dan zitten we te bazelen. Al met al levert het toch wel interessante plaatjes op. Al is het maar dat er duwbakken worden verzameld voor een sluis (althans zo lijkt het mij). Of zou ook hier het gezegde opgaan: Niets is wat het lijkt. Sluis op bijgaand plaatje is er al niet meer. Gr. Klaas.
1971-8 Groningen Waterhuizen.JPG
1971-8 Groningen Waterhuizen.JPG (167.81 KiB) 2463 keer bekeken
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Sluizen.

Bericht door Binnenvaarder »

Sluis Waterhuizen in 1972 gepasseerd, mochten toen niet met de schroef draaien, men was bang dat de deur er uitgespoeld werd. :( . Volgens mij een paar meter met de hand vooruit getrokken en toen de schroef er op. Leve de goeie ouwe tijd :lol:
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sluizen.

Bericht door k-k »

Grijze haren kreeg ik die reis. Bij Gaarkeuken viel de schroef eraf, de nacht daarop lekke spiraal in de ketel. Achter de Sterna naar Hoogezand. Hij de sluis van Waterhuizen in en wij ernaast. Gelost bij Fina in Hoogezand, daarna werden we achteruit naar Gorter gesleept. Daar ballast gezet in de voortanks en achterschip bijgelicht in de kraan. Oudste zoon (2) oorontsteking en 's avonds op zoek naar een apotheek voor medicatie. Had op dat moment m'n zakken wel even vol. Maar je bent jong en dan is het ook zo weer over. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

oudezijdskolk.jpg
oudezijdskolk.jpg (238.41 KiB) 2088 keer bekeken
De Oude Zijdskolk. De eigenlijke sluis ligt achter de brug van de Zeedijk die achteraan op bovenstaande foto te zien is.
De kolk vormt een soort van afsluitbare voorhaven met een lengte van ca. 150. Waarin de op schutting wachtende scheepjes beschermd waren tegen de golfslag van het toen nog geheel open IJ.

Beschrijving De Oude-Zijds-Kolk, ziende van de Prins-Hendrikkade naar de Zeedijk
De Oudezijds Kolk gezien vanaf de Prins Hendrikkade naar de toren van de Oude Kerk. De Sint Nicolaaskerk is nog niet gebouwd. Foto 167 uit het album van W.J.R. Dreesmann
Documenttype foto
Collectie Collectie Atlas Dreesmann
Datering 1867 t/m 1884
Geografische naam Oudezijds Kolk
Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10094
Afbeeldingsbestand 010094000585

Download op https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010094000585
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie