Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
Bertus

Sluizen

Bericht door Bertus »

Afbeelding
Zo ziet het er nu uit. foto's gemaakt in 1973.


Afbeelding

Hier is duidelijk het verschil te zien van de waterstand voorheen en nu.
Achter de torenflat op de onderste foto loopt de Coentunnelweg, de A 10. Ook de kerk is in 1977 gesloopt.
Overigens zij de oude foto's op het vorige item en deze met het ijs afkomstig van het Historisch gemeentelijk archiefdienst van Amsterdam.
(bronvermelding)
bertus
jannuh
Berichten: 466
Lid geworden op: 31 dec 2004 06:22
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door jannuh »

Bertus, is zeker niet opdringerig, juist heel fraai om te zien die vergelijkingen..
gr., jannuh
Adri

Bericht door Adri »

Ik ben niet zo Amsterdam georiënteerd :wink: Waar was dit dan de Overtoom? Overtoom betekent volgens mij overzetplaats voor schepen. Ik heb er ooit ergens een artikel over gelezen.
Vaarze,
Adri
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hallo Bertus, mooie plaatjes. Ik ben zo vrij geweest de spatie's even weg te halen zodat de links weer werken,

groet Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Bertus

sluizen

Bericht door Bertus »

Hoi Adri,
Ik neem je dat helemaal niet kwalijk dat je niet weet waar dat is de Overtoom. Overtoom is inderdaad een overzet plaats" voor schepen. Het is een oud hollands woord. Zal even wat uitleg geven.
Vroeger lag tussen de Kostverloren vaart en de Schinkel (dat is een doorlopend vaarwater) een sluis welke Overtoomsche Sluis heette. Dat is de z.g. "hoge mast route" door Amsterdam van af het IJ naar het Nieuwe Meer, Aalsmeer, Gouda, Rotterdam. Eind dertiger jaren (precies weet ik het niet) is er bij het Nieuwe Meer een nieuwe sluis gebouwd en is de Overtoomse sluis gesloopt. Als je bv. op de A4 / A10 vanaf Schiphol richting Rai rijdt kom je over de Nieuwe Meersluis.(20 meter ernaast)
De brug die er nu ligt heet de Overtoom, maar de weg of (straat) heet ook zo en was vroeger , zoals je op de oude foto kan zien een " vaarwater", prutsloot. Die is gedempt, zoals vele grachten in Amsterdam.
Ik zal een foto plaatsen voor de duidelijkheid.
De brug spreekt vanzelf, de oude sluis lag ongeveer bij het witte strookje. De straat waar je in de midden rechts inkijkt is de Overtoom die dus gedempt is. Links op de horizon is de brugkraan van de scheepswerf NDSM welke nu ook weg is.
Hopelijk heb je wat aan mijn uitleg en ....... ik zeg graag gedaan.
Bertus
Afbeelding
Bertus

sluizen

Bericht door Bertus »

Adri , die foto welke ik bedoel dat je de Overtoom ziet staat niet hier maar onder Oud Amsterdam
Gr. Bertus.
hoofdsluismeester
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 apr 2005 16:39
Locatie: Omg. Venlo
Contacteer:

Welke sluis?

Bericht door hoofdsluismeester »

Welke sluis is dit? De echte kenners zien het aan de details bij de deuren...
1kw.jpg
1kw.jpg (344.07 KiB) 2559 keer bekeken
Binnenvaart https://www.binnenvaartinbeeld.com nu ook zoeken op Europanummers!
hoofdsluismeester
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 apr 2005 16:39
Locatie: Omg. Venlo
Contacteer:

En nog een...

Bericht door hoofdsluismeester »

Ik schoof zoooo rustig de sluis in dat ik nog rustig de tijd had om enkele plaatjes te schieten. Niet te moeilijk te raden denk ik...
1kw.jpg
1kw.jpg (507.04 KiB) 2554 keer bekeken
Binnenvaart https://www.binnenvaartinbeeld.com nu ook zoeken op Europanummers!
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding


De deuren van sluis 5 in het Welland kanaal.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

Sluis 3 in het Welland Kanaal.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie