Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Sluizen.

Bericht door k-k »

Ergens staat me bij dat de bovendeuren van de sluis bij De Blocq van Kuffeler ook waaierdeuren zijn. Waarschijnlijk om bij het begeven van de benedendeuren toch de bovendeuren gecontroleerd te kunnen sluiten. Het is al meer dat 45 jaar geleden dat ik daar eens op de sluis rondstapte en de sluismeester me één en ander vertelde. Hij was toen bezig om grote hoeveelheden water de polder in te laten. Om zicht op de ingelaten hoeveelheid te houden turfden ze de "schuttingen". Gr. Klaas.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Sluizen.

Bericht door kajoe »

tja klaas je hebt gelijk aan de benedenkant zijn waaierdeuren gemonteerd ,
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door Gert Schouwstra »

pieter53 schreef: 02 dec 2017 10:14 Waaiersluizen zijn onder meer:
Waaiersluis' (Gouda)
Wilhelminasluis (Poederoijen)
Noordersluis (Lelystad)
Zuidersluis (Almere-Buiten)
Ketelsluis in Ketelhaven
Roggebotsluis in het randmeer ter hoogte van Kampen
Benedensas in de Steenbergse Vliet (buiten gebruik)
Korenburgsluis in Gorinchem (gebruik onbekend)
Dokkummer Nieuwe Zijlen.
Nog niet in dit rijtje genoemd:
Papsluis in Nieuwendijk (Werkendam)
Kanaalsluis in Gorinchem (in 2014 nieuwe deuren)
Noorder Lingesluis in Asperen (in 2016 nieuwe deuren)
Innundatiesluis Lingedijk bij Leerdam
Manderssluis in Dintelsas

Er zaten er ook in de middensluis in Terneuzen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

Bedankt Gert.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door Gert Schouwstra »

In 1815 bouwde Waterstaat onder leiding van Jan Blanken tussen Culemborg en Werkendam zeven waaiersluizen: de Papsluis aan de Bakkerskil onder Werkendam, een sluis bij Woudrichem, één in Gorinchem, twee sluizen in de Zuider en Noorder Lingedijk boven Asperen, één in de Linge bij Asperen en eentje bij het Werk aan het Spoel in de Lekdijk tussen Everdingen en Culemborg.

Bij Het Spoel had men in 1794 een 23 meter lange coupure in de dijk gemaakt voor uitgebreide inundaties ten oosten van de Diefdijk die de oprukkende Franse troepen moesten tegen houden. Jan Blanken had al bedacht dat een geforceerde dijkdoorbraak hier de redding zou kunnen zijn voor het lage Holland, dat snel onder water zou lopen als de Noorder Lekdijk doorbrak. Met een serie waaiersluizen kon dan het Lekwater afgeleid worden richting de Biesbosch. Zo hadden deze ‘Afleidings- en Inundatiesluizen’ een dubbele beschermingsfunctie voor Holland: het vertragen van de vijand door inundatie én het voorkomen van een watersnood in het economisch hart door zijdelingse waterafleiding.

Niet erg geliefd, maar wel van wezenlijk belang voor een snelle inundatie waren de vele geplande coupures of ‘ingravingen’ in de dijken. De hoofdinlaatpunten lagen langs de grote rivieren en aan de Zuiderzee bij de monding van de Vecht. Een achtste waaiersluis, de Rijkshulpschutsluis, kwam in 1817 bij Vreeswijk, het belangrijkste inlaatpunt van het Lekwater voor de noordelijk gelegen kommen. De oude bestaande sluis was toen zo slecht, dat deze onmiddellijk afgedamd moest worden. Met extra hulpsluizen, damsluizen, duikers en overlaten kon de waterstand van de binnenwateren als de Vecht, Linge en Kromme Rijn opgevoerd worden om de inundatiekommen te vullen. Zo kon Kom 2 bezuiden de Lek, de polders tussen de Waal en de Linge, gevuld worden met Waalwater via de in 1814-1815 herbouwde grote inundatie- en hulpsluis bij Dalem ten oosten van Gorinchem.
(Bron: Unesco nominatiedossier Hollandse Waterlinie.)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

Interessant!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Sluizen.

Bericht door kajoe »

de meest interessante vond ik altijd de waaiersluis bi Gouda daar kwamen we erg vaak door moest altijd op gelijk water wand er kon maar 24.50 meter in bij schutten ,geregeld kwam het voor dat je je voorganger even een duwtje moest geven als het water te hard liep naar buiten of omgekeerd als je van Utrecht kwam ,voordeel als je na draaitijd naar binnen moest werden de bruggen soms nog gedraaid tot Oudewater om dat de schepen voor six daar nog konden komen ,daarna was het rusten en de volgende dag verder .
in die tijd voeren zelfs spitsen nog op enkele fabrieken tot aan IJsselstein ,kwam je daar als passagiers scheepje achter werd het een slome vertoning wand oplopen was er daar niet bij .
die van dokkem nz een keer beroepshalve bediend om dat de baas wou dat wij wisten hoe dat ging ,tja in die tijd stond ik op de tjerk hiddes en soms een poosje op Stavoren ,later naar terherne gegaan .
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Sluizen.

Bericht door Kees Keijzer »

Toen de oude sluis van Dintelsas er nog was heb ik er meermalen naar staan te kijken als men tijdens het tapppen zoals men dat daar spuien noemde in de volle stroom de waaier deur sloot was best mooi om te zien, heel langzaam kwamen schijnbaar moeiteloos de deuren naar elkaar toe. De nieuwe Manderssluis had ook een waaierdeur . Hier de oude sluis van Dintelsas aan de binnenkant, de waaierdeur, die staat dicht;
Afbeelding
Ook had het Dirkslandsesas had in 1 deur ook een horizotale klep die men kon sluiten als men aan het spuien was.
Hier de binnenkant van de sluis van het Dirkslandse Sas met de waaierklep in de deur;
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

495a64toldeurzeeburg.jpg
495a64toldeurzeeburg.jpg (117.08 KiB) 1208 keer bekeken
De waaierklep noemt men een toldeur. (oranje)
Ook keersluizen hebben soms een toldeur.
keersluis singelgracht leidseplein.jpg
keersluis singelgracht leidseplein.jpg (223.66 KiB) 1208 keer bekeken
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

kajoe schreef: 03 dec 2017 16:01 de meest interessante vond ik altijd de waaiersluis bi Gouda .......
die van dokkem nz een keer beroepshalve bediend om dat de baas wou dat wij wisten hoe dat ging ,tja in die tijd stond ik op de tjerk hiddes en soms een poosje op Stavoren ,later naar terherne gegaan .
Weet je het zeker dat Nieuwe Zijlen waaierdeuren had?
Je kon er wel spuien maar over waaierdeuren heb ik niets gevonden.
Zie ook: https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... uwe_Zijlen
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie