Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Sluizen.

Bericht door Fluks »

Het is een sterk verhaal,bijna niet te geloven,maar 100% waar. We hadden een scherp gebouwd schip met een spiegel-kont.
Leeg afvarend in de kleine sluis van Datteln was ik Fahrschein aan het maken in het sluiskot terwijl we gingen afschutten.Opeens bleef het schip met het achterschip op de sluismuur hangen.De sluismeester trachtte het schutten te stoppen,wat niet lukte.Er stond iemand op de bovendeur te kijken,die later verklaarde,dat we zo ver afgeschut zijn tot de hak,waar het roer in stond de sluismuur raakte en het roer ongeveer 50 cm boven water was,toen het schip er af gleed.Terwijl we 1m70 diep lagen achter.Ik trachte de voormast te redden,die op de luiken lag door hem vast te houden.Gelukkig kon ik mij vast houden aan een ring op een scheerbalk.Ik vreesde echt,dat ik met de hele luikenkap in de sluis zou storten.We hadden een bergplaat van 2,5 cm dik en de plek,waar het schip bleef hangen was net achter een stuik.Het schip had geen schade,tewijl in de woning alles omver lag.Wel was het dammwand van de sluis licht ingedeukt.
In de Oostersluis in Groningen is het ook een keer gebeurd,toen we schuin in de sluis lagen.
Ik heb toen 2 verticale halfronden onder de kont laten aanbrengen.
Groeten,Arie.
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny B »

Oeps, je bleef hangen op de drempel begrijp ik...
Niet leuk....
Sterk verhaal zeg je, maar ik geloof je op je woord.

Ophangen, de Westfriese sluis de Wieringermeer in heeft een verval van om en nabij de 5 meter of zo.
De sluizen daarvoor (3 stuks uit verschillende richtingen) alle een cm of 10.
Dat is wel vaker misgegaan daar met jachtjes.
Niet iedere sluis is gelijk....
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Sluizen.

Bericht door Fluks »

WE bleven niet op de drempel hangen,maar op de sluismuur.Beide keren kon ik niets doen,omdat de schroef uit het water kwam.
Groeten,Arie.
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny B »

Sorry, het zal dan aan mijn onkunde liggen, maar ik zie het even niet, lag je dwars in de sluis dan?
Ik heb op maps een paar sluizen bekeken daar in de buurt, maar ik zie het echt niet.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

ongeval

Bericht door Gert Schouwstra »

76880212.jpg
76880212.jpg (179.52 KiB) 879 keer bekeken
Op 22 mei 1968 voeren wij met onze Drechtstad afvarend deze sluis in. Rothenfels op de Main. Ik was 7 jaar oud en ons schip ook. Mijn moeder was hoogzwanger van mijn jongste zusje en daarom was mijn opa bij ons aan boord. Mijn opa was een echte ADHD-er, hij was 72 en had al drie keer een hartaanval gehad en moest van de dokter rustig aan doen. Maar dat was niks voor hem, dus hij ging samen met mijn oma deze reis mee als matroos. Ik heb van hem geleerd hoe ik wrijfhoutentouwtjes moest splitsen en presennings moest repareren.

We hadden een flinke deklast voorop en mijn opa liep door het gangboord naar voren om het schip in de sluis vast te maken. Waarschijnlijk is hij bij het vastmaken uitgegleden toen hij de strop van de draad om de bolder wilde leggen, de sluis had zo'n grote ronde stalen rand, en hij is tussen ons schip en de sluismuur gekomen. We hebben het niet kunnen zien vanwege de deklast. Maar zodra het contact via de luidspreker verbroken werd is mijn vader gelijk gaan kijken wat er met zijn vader aan de hand was. Te laat. Mijn opa is met zware inwendige bloedingen naar het ziekenhuis in Marktheidenfeld gebracht en daar de volgende dag overleden.

Ik ben 12 jaar geleden nog eens terug op de sluis geweest. Er was een oude sluismeester die zich nog kon herinneren dat er zo'n ongeluk was gebeurd. Bij een renovatie zijn de grote ronde stalen randen vervangen door de randen die je nu op de foto ziet.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Sluizen.

Bericht door Fluks »

Jinny,op de duitse kanalen en zij-rivieren is het gewoonte om voor aan sb en achter aan bb vast te maken.Op de Neckar hebben we in verscheidene sluizen van 110 m lang geschut met ons schip van 61m3o en een schip van 57m lengte.dat schip kwam met de voorsteven halfwege ons achterschip.
Groeten,Arie.
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Sluizen.

Bericht door JC »

Gert: dat is wel een treurige en traumatische ervaring die jij beschrijft. Gelukkig heb ik nooit zoiets meegemaakt, ook niet in mijn ruim 30-jarige knoppendrukkerscarriere (al een aantal jaren klikken)
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Sluizen.

Bericht door Arie »

Fluks schreef: 13 dec 2020 11:47 Het is een sterk verhaal,bijna niet te geloven,maar 100% waar. We hadden een scherp gebouwd schip met een spiegel-kont.
Leeg afvarend in de kleine sluis van Datteln was ik Fahrschein aan het maken in het sluiskot terwijl we gingen afschutten.Opeens bleef het schip met het achterschip op de sluismuur hangen.De sluismeester trachtte het schutten te stoppen,wat niet lukte.Er stond iemand op de bovendeur te kijken,die later verklaarde,dat we zo ver afgeschut zijn tot de hak,waar het roer in stond de sluismuur raakte en het roer ongeveer 50 cm boven water was,toen het schip er af gleed.Terwijl we 1m70 diep lagen achter.Ik trachte de voormast te redden,die op de luiken lag door hem vast te houden.Gelukkig kon ik mij vast houden aan een ring op een scheerbalk.Ik vreesde echt,dat ik met de hele luikenkap in de sluis zou storten.We hadden een bergplaat van 2,5 cm dik en de plek,waar het schip bleef hangen was net achter een stuik.Het schip had geen schade,tewijl in de woning alles omver lag.Wel was het dammwand van de sluis licht ingedeukt.
In de Oostersluis in Groningen is het ook een keer gebeurd,toen we schuin in de sluis lagen.
Ik heb toen 2 verticale halfronden onder de kont laten aanbrengen.
Op het Wesel Datteln kanaal was het wel lachen, de kleine sluizen waren 110 meter lang, de Vlist was 58 meter lang en haar zusterschip Voorst ook, deze twee schepen hadden een erg scherp voorschip, op sluis Friedrichsfeld heeft een sluiswachter welke kijk op de zaak had het uitgeprobeerd, De Voorst als eerste geladen afvarend de sluis in tot aan de deuren, uiteraard dwars in de sluis, wij met de Vlist heel behoedzaam de kop naast de Voorst laten schuiven en jawel het paste en konden we gezamenlijk afschutten, bij ander sluiswachters welke dit niet wisten voeren we gewoon als t zo uitkwam achter de Voorst de sluis in, nou het commentaar van de sluiswachter was " furchtbar" maar toen ze het doorhadden was het geen probleem meer als de " zusjes" gezamelijk op of af schutten. Ooit maakte de matroos achterop een foutje bij het afschutten, de staaldraad liep klem, de draad bleef heel, maar de bolderpen gaf met een klap de geest, vloog door de lucht en kwam met een klap in de blauwe sierpijp op de roef terug aan boord.
En is bij Olthof weer aan de bolder gelast

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Jinny B
Berichten: 543
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny B »

@Fluks, dank voor de uitleg, dat wist ik niet.
'Now it makes sense'... :mrgreen:
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Sluizen.

Bericht door Kapitein Spok »

Wat betreft "Schreeg in die kammer" zoals dat in Duitsland genoemd wordt, heb ik ook nog een moie anekdote.
Ik zou dit ook kunnen plaatsen in de draad van de "Franse motor" maar het past hier ook.

Op een middag deed ik dienst op de oude sluis van Weurt aan de Waalzijde. Die kolk heeft een lengte tussen de sluisdeuren van 260 en breedte van 16 meter. Recht achter elkaar kun je dan in drie lengtes 250 meter scheepslengte kwijt, "Over hoeks" kun je met scherpe schepen die niet naast elkaar kunnen wat meer kwijt.

Er meldde zich een "grote Fransman" en daarachter meldde zich van Rossum van de Marjo, ook zo'n 73 meter.
Ze konden alle twee zo de gereedstaande kolk invaren. maar voordat de Marjo binnen was meldde zich een derde Fransman.
3x73 is 219 meter dus, geen probleem.

En volgens mij is het nooit eerder, en daana ook nooit meer gebeurt dat er gewoon in volgorde van aankomst nog en vierde grote Fransman meldde.
Maar die schepen zijn 8.15 breed en kunnen dus niet naast elkaar. (Max 15.70).
Ik heb nr 4 dan ook laten weten dat hij naar de nieuwe kolk moest.

Waarop schipper van Rossum zich meldde met de mededeling dat, als die eerste drie dwars in de kolk gingen liggen, die vierde er gemakkelijk bij kon. Dat werd door alle vier de schippers beaamt, en ik wist ook dat, mits de schippers allemaal meewerken dit ook wel zou moeten kunnen.
En zo geschiedde. Helaas zijn er geen foto's van, maar toen het vierde schip netjes maar niet overdreven was aangesloten, bleek hij met het achterschip niet eens onder de brug te liggen, dus er was meer dan 20 meter ruimte achter hem in de kolk.
terwijl er dus sprake was van 292 meter scheepslengte, in een kolk van 260 meter met schepen die niet naast elkaar konden.
Maar omdat ze zowel voor, als achter, ontzettend geveegd waren, liepen ze met de kop bijna tot aan de middenijk van de voorganger er tussen.

Wie die drie anderen waren weet ik niet weer met zekerheid. Dit is ook zo'n gebeurtenis die je op het moment dat het gebeurt "leuk" vindt, maar waarvan je je later realiseer hoe uitzonderlijk dit was.

Allereerst dat 4 Franse motors achter elkaar bij de sluis komen. Maar ook dat er geen andere schepen zijn waardoor ze niet schuin in de kolk zouden kunne liggen en dit kunstje dus niet uitgehaald kon worden.
Plaats reactie