Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

Hier een link naar een schitterende site over de geschiedenis van de Beatrixsluizen, de bouw en de gevolgen daarvan voor het dorp Vreeswijk:

https://home-3.tiscali.nl/~rijnlek/

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
jannuh
Berichten: 466
Lid geworden op: 31 dec 2004 06:22
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door jannuh »

Hebben jullie nu in Lith een ander type stuw dan b.v. in Belfeld, Roermond en Linne ??
Dit is toch een type met, vergeef mijn ondeskundigheid, "beweegbare vloer", zoals je die hier ook in beken aantreft.
In de Maas stuwen in M-Limburg dienen ze toch de bokken/poten e.d. om te laten vallen met een kraan welke over de stuw loopt ??

Moet even zoeken, maar plaats nog wel enkele foto's van stuw Roermond en/of Linne.
gr., jannuh
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hallo Jannuh

Wij hebben een andere stuw als de rest van de Maas,hij is 3 jaar geleden half automatisch gemaakt.Dat wil zeggen,de stuw is 5 meter hoog,onderverdeeld in een klep en een schuif,de schuif is het onderste gedeelte van 2,50 meter de klep is het bovenste gedeelte van 2,50 meter.
De klep is dus nu automatisch,wat wilzeggen,de waterkrachtcentrale neemt maximaal 470 kuub water,wat er meer komt gaat over de stuw,dus de klep zakt dan automatisch naar gelang er water is.Als er meer dan 1000 kuub per seconde water komt staat het water beneden de stuw zo hoog dat de waterkrachtcentrale het niet meer aan kan,dat noemen ze valhoogte,als er minder dan 1,60 valhoogte is valt de waterkrachtcentrale uit.
Daanrna gaat de hele stuw er uit,dus bij 1000 kuub en meer.de stuw zit dan net zo hoog als de stuwbrug,de schepen die opvarig zijn zien de stuw dan niet zitten.
Mocht er nog iets onduidelijk zijn dan hoor ik het wel.Of je moet een keer komen kijken.

Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Deze sluis had ik nog nooit gezien,staat op de site van de m/s Moira

Afbeelding

https://www.ms-moira.online.de/
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

Adri,
Ik heb deze vaarweg jaren terug al op internet ondekt op de volgende site:


https://www.rideau-info.com/canal/welcome.html#menu

Een site met heel foto's van de Rideau waterway,
die bij Kingston vanaf Lake Ontario langs vele meren
in dit gebied uiteindelijk via bovenstaande sluistrap
in in het hartje van Ottawa in de River Ottawa uitkomt.

Afbeelding

Afbeelding

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Mooie foto Ton, en deze staat vlot!

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
bertus.

sluizen

Bericht door bertus. »

Afbeelding
ms Walcheren voor de Hindenburgsluis in 1961
bertus.

sluizen

Bericht door bertus. »

Afbeelding

De Walcheren voor de Hindenburgsluis in 1961

Afbeelding
Hindenburgsluis in 1964

Afbeelding
Brug in Hannover 1964
Bertus

sluizen

Bericht door Bertus »

Hier enige plaatjes van ook een "soort sluis" . Een paar hebewerken of te wel schepenlift.
Afbeelding

Het Schiffshebewerk in Waltrop, Henrichenburg naar Dordmund.
Augustus 1962 in werk gesteld, lengte 90 meter en een hefhoogte van 14 meter.

Afbeelding

Afbeelding

Maar we hadden in Amsterdam ook een schepenlift, een veel oudere dus niet zo groot. (Is in rotterdam nooit geweest dacht ik )
Deze bevond zich aan de Kostverlorenvaart net ten zuiden van de Kinkerbrug. De 2e foto is al een hele oude want deze in naar de westkant gezien en er stonden nog geen huizen dus begin 1900.
De eerste is vanuit de "polder"gezien. Dit was een dubbel hebewerk met liften. Links was de ambachtschool, het gebouw staat er nog. De huizen staan aan de oostkant van de Kostverlorenvaart en rechts was de kolenhandel A B. Hier staat nu het stadsdeelkantoor.
Deze werd gebruikt om de groentenschuitjes vanuit de polder te "schutten" om naar de Markthallen aan de Jan van Galenstraat te kunnen komen. Het niveau verschil was zo'n 2 meter denk ik.
De groentenschuitjes zijn later veel "omgebouwd" tot Lijnbaangrachtkruisers. (zoals wij ze noemden)
Zal hierna nog enkele foto's plaatsen zodat het verschil goed te zien is.
Hoop niet dat jullie het te opdringerig van me vinden.
Bertus.
Plaats reactie