Bruggen.

Alles over binnenscheepvaart
Spikey
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2007 22:08

Re: Bruggen.

Bericht door Spikey »

Nog een sfeerplaatje gemaakt in de vooravond.

Afbeelding
De Stationsbrug Middelburg.
Bruggen zijn mijn passie!!
hans vd ziel
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 aug 2005 11:30
Locatie: Hattem

Re: Bruggen.

Bericht door hans vd ziel »

Afbeelding
Moseltalbrucke bij Winningen 136 meter hoog.

Afbeelding
mts Emprofal gaat onder de Moseltalbrucke door op 27-7-09
Er ligt een stadje aan de IJssel.

Hr. gr. Hans uut Attem.
Spikey
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2007 22:08

Re: Bruggen.

Bericht door Spikey »

Ben nu eens een keertje naar Arkel geweest, ook een plaatsje met leuke bruggen! :wink:

1.
Afbeelding
De Rijksstraatwegbrug te Arkel.



2.
Afbeelding
In de verte stond de brug over de andere kanaalarm open.



3.
Afbeelding
Maar eerst ging de Rijksstraatwegbrug open in de regen voor een vrachtschip.



4.
Afbeelding
Ik kon de naam helaas niet zien, misschien herkennen jullie het schip wel.



5.
Afbeelding
De andere kant van de brug.



6.
Afbeelding
En de brug was weer dicht, en de slagbomen gingen kort hierna omhoog.



7.
Afbeelding
Dezelfde brug, vanuit een ander zichtsveld.



8.
Afbeelding
En dit was de brug er vlakbij, de Schotdeurensebrug.



9.
Afbeelding
Dit is de spoordraaibrug te Arkel, open.



10.
Afbeelding
En dicht.



11.
Afbeelding
De spoordraaibrug was hier weer bezig open te gaan. Grappig dat ie eerst een stuk omhoog kwam voordat ie ging draaien. Meeste draaibruggen hebben hun ronding al op het uiteinde in de brug zelf zitten.



12.
Afbeelding
En weer volledig open. Deze draait ongelofelijk snel! Al in 1 minuut is ie open gedraaid! :o Deed me een beetje denken aan een kermisattractie! :lol:



13.
Afbeelding
De Schotdeurensebrug.



14.
Afbeelding
Vanaf de spoorbrug zag ik deze al een hele lange tijd zo stilstaan.



15.
Afbeelding
En m’n vermoeden was juist, er was een heuse brugstoring op til!! :lol:



16.
Afbeelding
Dacht tja afstand is net wat te groot om erop te klimmen, dan maar zo’n 300 meter omfietsen!



17.
Afbeelding
Zo kon ik toch aan de andere kant komen waar ik moest zijn om weer de trein te kunnen halen. En de brug stond nog steeds zo, waarbij ook deze mensen het advies werd gegeven om te rijden. Toevallig kort hierna deed ie het weer, en de storing duurde bijna 40 minuten.
Bruggen zijn mijn passie!!
careljan
Berichten: 87
Lid geworden op: 02 jan 2009 14:33

Re: Bruggen.

Bericht door careljan »

Spikey schreef:De spoordraaibrug was hier weer bezig open te gaan. Grappig dat ie eerst een stuk omhoog kwam voordat ie ging draaien. Meeste draaibruggen hebben hun ronding al op het uiteinde in de brug zelf zitten.
In de praktijk zal je draaibruggen (vrijwel?) altijd eerst omhoog zien gaan. Bijv. de Piusbrug in Tilburg, die wordt ook eerst door de brugwachter met de hand een stukje opgedraaid met de slinger in het ene gat, en daarna met de slinger in het andere gat opengedraaid.

De reden is dat een brug niet moet gaan liggen klapperen als er verkeer overheen gaat. Daarom ligt de brug op stoelen aan weerszijden. Voordat de brug kan draaien moet-ie eerst van de stoelen worden afgetild. Ik vind de verschillende hefconstructies die ze daarvoor hebben gemaakt ook altijd erg interessant om te bekijken als ik door een draaibrug vaar.
Bij spoorbruggen valt het meer op, omdat voor een goede overgang in de sporen er een schuine las is, geen haakse (of ronde) las. Daarom moeten de spoorstaven op het brugdeel boven de spoorstaven op het landhoofd worden gedraaid voordat er gedraaid kan worden.

Nog een leuk detail: de brug is alvast gebouwd voor dubbelspoor. Op de landhoofden is het beton voor de sporen al gestort, en aan de overkant staat een portaal dat alvast twee sporen breed is. Om de brug dan in evenwicht te houden zijn aan de linkerkant in de kijkrichting als ballast wel twee extra spoorstaven en twee extra contrarails gemonteerd.

Leuke plaatjes!

Groet, CJ
If you think education is expensive, try ignorance (Derek Bok)
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Bruggen.

Bericht door Brittelhaak »

Praag, Stefánikbrug.

Afbeelding

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Brittelhaak
Berichten: 839
Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
Locatie: Bad-Bentheim (D)

Re: Bruggen.

Bericht door Brittelhaak »

Hebben wij deze al gehad, wat mooi hè.
Kehl, 1909 kon ik ontdekken.

Afbeelding

Groeten, Henry
FEIERABEND
Afbeelding
Frans Rensen
Berichten: 480
Lid geworden op: 22 jun 2008 16:14
Locatie: arkel

Re: Bruggen.

Bericht door Frans Rensen »

Even een reactie op de spoorbrug in Arkel.
Heel vroeger is er misschien de bedoeling geweest voor dubbelspoor, de oude spoorbrug was op dezelfde manier gebouwd, ik deenk dat het goedkoper was om de nieuwe brug op dezelfde manier te bouwen dan om de landhoofden aan te passen. Tot voor kort waren er plannen om deze lijn(Dordrecht-Geldermalsen) op te heffen, Arriva heeft met de nieuwe treinen op de Merwede-Linge lijn de passagiersaantallen weer opgekrikt, en op sommige stukken komt dubbelspoor om elkaar te passeren, maar ik geloof niet dat dat in Arkel gaat gebeuren.
Afbeelding
Hierbij een foto van de Haarbrug,tussen Gorinchem en Arkel, dit is de laatste brug in het Merwedekanaal die vernieuwd is. Hij wijkt wat model betreft af van de andere bruggen.(ps de brug wordt geopend voor de spits Ab ovo uit Terneuzen)
Gr. Frans
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Bruggen.

Bericht door Kees Keijzer »

Hier ook even een spoorbrug;
Afbeelding
We naderen hier in de opvaart de spoorbrug van Hoey.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
careljan
Berichten: 87
Lid geworden op: 02 jan 2009 14:33

Re: Bruggen.

Bericht door careljan »

Frans Rensen schreef:Even een reactie op de spoorbrug in Arkel.
Heel vroeger is er misschien de bedoeling geweest voor dubbelspoor, de oude spoorbrug was op dezelfde manier gebouwd, ik deenk dat het goedkoper was om de nieuwe brug op dezelfde manier te bouwen dan om de landhoofden aan te passen.
Gr. Frans
Dat dit inmiddels al de tweede brug is wist ik niet. Weer wat geleerd. En, inderdaad, aanpassen van landhoofden, maar ook het verplaatsen/veranderen van de middenpijler om de draai-as weer in het midden te krijgen van een smallere brug lijkt me veeeel duurder dan een brug een beetje breder te bouwen.

Groet, CJ
If you think education is expensive, try ignorance (Derek Bok)
Spikey
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2007 22:08

Re: Bruggen.

Bericht door Spikey »

Kennen we deze nog?

Afbeelding

De oude Postbrug over het kanaal door Zuid Beveland. Foto is door mezelf genomen omstreeks juli 1988. Kwam 'm laatst tegen en dacht meteen: plaatsen!!!! :lol:
Bruggen zijn mijn passie!!
Plaats reactie