Kempenaars.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Kempenaars

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo, Luitjes;
Die kastjes zijn in diverse afmetingen gebouwd, ik heb er gekend die waren 36m lang en 6.60 breed. het ouderlijk schip was er ook een 41.40 op 6.40 gebouwd voor de sluis van de Roode Vaart naar Zevenbergen, daar mocht alleen een nieuw schip van de werf van Paans door met 6.60 en dat ging met moeite. Die brusselaars waren 54 op 7.05 voor de sluis van Klein-Willebroek. Friese maat kastjes waren 6.00 m. breed.en lengte van die andere kastjes zal wel afgehangen hebben van de portemonné van de opdrachtgever.Hier bij een foto van het ouderlijk schipwaar ik van 1951 tot 1976 op gevaren heb; Haringvliet 326 ton 41.40x6.41x1.99, 153 pk Scania-Vabis van 1963;
Afbeelding
Groeten Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

Dit oudje is anno juni 2006 nog in de vaart.

De Jantina (23.03258) 459 ton gebouwd in 1901 bij van Duijvendijk in Lekkerkerk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Pieter
Groeten,

Pieter


Afbeelding
Beting
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 mar 2005 16:46
Locatie: Limburg

kempenaars

Bericht door Beting »

Hallo Pieter.
De Jantina is geen kempenaar.Ik heb eerder het idee dat hij onder zeilen heeft gevaren.Maar je hebt wel gelijk dat dit oudje het nog goed doet.Ik ken hem nog onder de naam Neeltje.
Groeten Gerard.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Kempenaars

Bericht door Kees Keijzer »

Hierbij een foto van de kempenaar waar wij van 1981 tot 1998 opgevaren hebben;
Afbeelding
Deze "Haringvliet"is in 1927 gebouwd in Hasselt als "Labor"later "Vita-Nova" In 1956 gemotoriseerd in Raamsdonksveer met een 232 pk Stork'De afmetingen waren 50.10x6.58x2.38 en groot 521 ton. Op de foto waren met in april 1997 ter hoogte van Bruinisse onderweg met een lading soda van Delfzijl naar Arques bij Duinkerken. Een ruim jaar later vond het schip een roemloos einde bij die grote knipper in 'sGravendeel.
Groeten, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Het m/s Alphonse & Antoine II werd in de zestiger jaren gemotoriseerd. Deze kempenaar was een zgn. 'bolsjewiek' een in Duitsland gebouwd herstelbetalingsschip. Zwaar en vol gebouwd waardoor het een zwaar slepend schip was waarvoor soms extra sleepgeld verschuldigd was.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Prachtige plaatjes van die kempenaars. Wie vertelt mij waarvan een kempenaar zich bv. onderscheidt van een Fries maatkastje?
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

Hallo Gerard,

Ik twijfelde al gezien de maten van het schip, maar ik dacht ik zet hem erop, er is hier zoveel kennis aanwezig, dat het juiste antwoord wel komt.

Pieter
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

Mooie foto Harry !

Voor de liefhebbers:

Alphonse & Antoine II toemalige eigenaar A.W.H. van Geldrop Weert.
23.02539 gebouwd in 1924 in Kiel, 603 ton
50.00 x 6.60 x 2.52 gemotoriseerd met een 240 pk MWM.
Komt thans niet meer voor in het register.

Vanzelfde eigenaar was ook de Alphonse & Antoine IV ook een bolsjewiek


Pieter
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Een kempenaar heeft de standaardafmeting: 50 x 6.60 mtr. gerelateerd aan de oude sluizen op de Kempische kanalen. Zoals de spits de standaard maat heeft van 38.50 x 5.05 mtr.

Een Fries maatkastje heeft oorspronkelijk een maximale lengte van 31.50 en een variablele breedte. Dat waren oorspronkelijk zeilschepen dus moesten de zwaarden er bijgeteld worden. Motorschepen die op 'Friese maat' werden gebouwd mochten maximaal 31.50 x 5.40 mtr. groot zijn volgens de Friesche reglementen en die afmetingen golden met name voor de zeesluis van Staveren. De maximale schutlengte was 32.50 x 7.60 mtr. Ik kan even zo snel niet vinden wat de maximale breedte voor zeilschepen was.

Maar er zijn zoveel 'kastjes' gebouwd voor net een ander vaargebied met andere afmetingen, maar die toch op het model van een kempenaar lijken. Zulke schepen werden wel als 'hoerenkindjes' betiteld...

Veel sleepkempenaars werden als zuiver kanaalschip gebouwd, zo vol en vet mogelijk, om maar zoveel mogelijk tonnen op 1.80 te laden. Maar je had ook kempenaars die mooier gelijnd waren, meer zeeg hadden, om ook goed mee op de rivier te varen of op Zeeland.

Afbeelding
De Harma, schipper Tullemans, was een Weerter kempenaar. Gebouwd bij de Weerter Scheepsbouw Mij., die schepen hadden de naam dat ze 'vol en vet' waren gebouwd en veel konden laden.

gr.

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Beting
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 mar 2005 16:46
Locatie: Limburg

kempenaars

Bericht door Beting »

Hallo forumers.
Ik zie alweer een hoop mooie en bekende foto's.Harry,het is weer een foto voor"waar is dit",ik denk dat de beide Andre's het wel weten.Je hebt ook nog een foto waar ze alle twee op staan.
Groeten Gerard.
Plaats reactie