Kempenaars.

Alles over binnenscheepvaart
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

Bericht door anton5 »

Hallo Ben,

Hier een voormalig Fries maatkastje zoals schipper Kamstra van de Linquenda uit Sneek mij vertelde.
Een mooi scheepje vind ik.
41.54x6.09 335 ton

Gr.Wim
Afbeelding
jannuh
Berichten: 466
Lid geworden op: 31 dec 2004 06:22
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door jannuh »

De Harma, schipper Tullemans, was een Weerter kempenaar. Gebouwd bij de Weerter Scheepsbouw Mij., die schepen hadden de naam dat ze 'vol en vet' waren gebouwd en veel konden laden.
Harry, die Scheepsbouwmij was dat waar nu nog de scheepsreparatiewerf is gevestigd in Weert (nabij Biesterbrug) ????

Voor Pieter: prima idee hoor, kom ook nog met wat Kempenaars op de proppen, maar wordt waarschijnlijk pas donderdag...
Als er voldoende animo is, is een poll of beter gezegd een verkiezing een goed idee...

Onderwerp: mooiste Kempenaar of mooiste foto van een Kempenaar ???
gr., jannuh
martin

kempenaar

Bericht door martin »

Dit was een hele mooie kempenaar

arjo uit krimpen a/d ijssel
Afbeelding
sneek

Kempenaars

Bericht door sneek »

alhoewel er prachtig foto's worden ingestuurd, wordt echt alles door elkaar heen gehaald op kasten gebied.
immers van de smalle maaskastjes tot en met de zeer grote kasten als de Grotius, zijn er vele kasten in soorten en maten gebouwd.
de als originele kempenaar gebouwde kasten hebben zeer herkenbare maten. dit neemt niet weg dat in de loop der jaren diverse o.a. Friese maatkastjes 'opgepimpt' zijn tot een zgn. kempenaar en uiteindelijk ook 500 ton mee namen. een leuk voorbeeld hiervan was destijds het friese maatkastje Douwe Hendrik die na wat verlengingen en verhogingen ook 500 ton mee nam. en zo waren er vele.
ook grote luxe motors werden vaak opgerekt tot kempenaars maten.

aardige vraag misschien, is er iemand die weet wanneer de laatste originele kempenaar met 50 x 6.60 is gebouwd.
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

Bericht door anton5 »

Ja, heer/mevr?:?: Sneek, helemaal mee eens.
Ook i.v.m. de verkiezing tot Kempenaar van het jaar en/of van de 20e eeuw? is het misschien handig Jannuh om een bepaalde maat af te spreken. Dan is de grootste overeenkomst waarschijnlijk de breedtemaat want de lengtes verschillen nogal veel. Maar misschien kunnen de kenners zoals Wrijfhout en Kees Keijzer beter de criteria vaststellen waar een meedingend schip voor de verkiezing aan moet voldoen. :) :idea:

Gr. Wim
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Mijn stelling is dat een kempenaar per definitie de maat 50 x 6.60 moet hebben, wijkt die af dan is het een verbouwde of verlengde kempenaar. Ter ondersteuning van mijn betoog wilde ik onderstaande foto plaatsen van een 'echte' kempenaar en daarmee ga ik al weer onderuit.

Afbeelding
De sleepkempenaar Coöperatieve II heeft jarenlang de Zuidwillemsvaart bevaren met zwavelzuur van Budel naar Vlaardingen. Het schip had losse tanks onder de luiken staan. Maar, let op de gegevens:

Coöperatieve II
eign. Eerste Nederlandse Coöperatieve Kunstmestfabriek, Vlaardingen.
bouwjaar 1921
Scheepswerf Gideon, Groningen
afmeting 50.00 x 6.50 meter
472 ton
Brandmerk 5152B 1952 Rott

Is dit dan een 'smalle' kempenaar of een hoerekindje?

Zeg het maar...

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Beting
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 mar 2005 16:46
Locatie: Limburg

kempenaars

Bericht door Beting »

Hallo Harry.
Is je niets opgevallen bij het inschrijvings jaar van de Cooperatieve?
Net als de Bianca in de jaren 20 gebouwd en in 1952 gebrandmerkt.
Jannuh,de Weerterscheepswerf ligt inderdaad bij de Biesterbrug.
Groeten Gerard.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

wrijfhout schreef:Mijn stelling is dat een kempenaar per definitie de maat 50 x 6.60 moet hebben, wijkt die af dan is het een verbouwde of verlengde kempenaar. Ter ondersteuning van mijn betoog wilde ik onderstaande foto plaatsen van een 'echte' kempenaar en daarmee ga ik al weer onderuit.

Afbeelding
De sleepkempenaar Coöperatieve II heeft jarenlang de Zuidwillemsvaart bevaren met zwavelzuur van Budel naar Vlaardingen. Het schip had losse tanks onder de luiken staan. Maar, let op de gegevens:

Coöperatieve II
eign. Eerste Nederlandse Coöperatieve Kunstmestfabriek, Vlaardingen.
bouwjaar 1921
Scheepswerf Gideon, Groningen
afmeting 50.00 x 6.50 meter
472 ton
Brandmerk 5152B 1952 Rott

Is dit dan een 'smalle' kempenaar of een hoerekindje?

Zeg het maar...

Harry
Als ik mij nog kan herinneren waren die ook bij de WGL verhuurt,en een van de kapteins was Tempelaars uit Vlaardingen.

Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Kempenaars

Bericht door Kees Keijzer »

Hier een foto van goed door gerepareerde kempenaar, de "Gerwi" uit Hardinxveld, een product van de werf van De Haan en Oerlemans in Heusden. Floor van Tricht is altijd zuinig en proper op zijn spulletje geweest en dat is te zien. Hij is zelf ruim zestig jaar en vaart nog altijd.
Het schip zelf is van 1924 in 1963 omgebouwd tot motorschip, nu staat er een Scania in van ca. 400 pk. europanr. 2301319.
Afbeelding.
Dus die kan je nomineren voor de mooiste kempenaar alleen telt mooi niet altijd voor nominatie, maar ik weet dat dit schip goed in orde is.
Gr, Kees.
ps. Foto met dank aan Ver. De Binnenvaart
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Re: Kempenaars

Bericht door Evert CadIJ »

sneek schreef:
aardige vraag misschien, is er iemand die weet wanneer de laatste originele kempenaar met 50 x 6.60 is gebouwd.
Mogelijk is de Wittenburggracht één van de nieuwste schepen die
op afmetingen 50 x 6,60 gebouwd zijn. Bouwjaar 1974 :!:
Het was een grotere serie schepen die op kempenaarsmaat gebouwd zijn
op de Arminiuswerft te Bodenwerder.
De meeste daarvan zijn later verlengd.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
Plaats reactie