Pagina 74 van 81

Re: Kempenaars.

Geplaatst: 06 okt 2019 20:04
door k-k
Mijn idee Kees. In het begin is bij Kempenaars wel eens de maat 47 x 6.40 gevallen (was trouwens ook de maat van de Alcyone). Was die maat niet gekoppeld aan de vaarweg naar Zevenbergen? Gr. Klaas.

Re: Kempenaars.

Geplaatst: 06 okt 2019 20:58
door DPLA
Tja, deze discussie is al veel vaker gevoerd, wat is een Kempenaar.
Voor mij is een Kempenaar 50.00 meter x 6.60 meter.
De vraag is : Als een Kempenaar met 8 meter is verlengd, tot 58.00 meter is het dan nog steeds een Kempenaar ?
Wie het weet mag het zeggen.

In de begin jaren 70 van de vorige eeuw kwam bij de scheepswerf, waar ik toen werkte, een schip voor de wal om te hermotoriseren.
Het was een Luxe Motor van 50.00 meter bij 6.60 meter.
De toenmalige eigenaar, Dhr. Schijf uit de Oude Wetering reageerde toen, alsof ik hem aan het mes stak, toen ik zei: Dit is toch een Kempenaar van 50.00 meter bij 6.60 meter ?
Nou, daar was Dhr. Schijf (de eigenaar) het helemaal niet mee eens, het was een Luxe Motor en geen Kempenaar.
Er zat zoals ze dat in die tijd noemde, een zetschipper op.
Dat de Luxe Motor de afmetingen had van een Kempenaar, had te maken met het vaargebied waar de Luxe Motor indertijd voer, volgens Dhr. Schijf.

Wie had er nu gelijk ?
Wij zijn er toen niet uitgekomen een Dhr. Schijf heeft mij altijd min of meer kwalijk genomen dat ik zijn Luxe Motor, waar hij heel trots op was, een Kempenaar noemde.
Dat hij zo trots was, was wel terecht, want het schip verkeerde in een uitstekende staat en zat strak in de verf, nergens roest.

Tja, dan zijn er nog heel veel schepen met een verwijzing naar de kempenaar : Brusselaar, Hoogeveense Kempenaar, Twente Rijn Kempenaar, Kemper Spits, Nieuwe Kempenaar, Moderne Kempenaar, enz.
Nogmaals wie het echt weet, mag het zeggen !
Er staat in Binnenvaarttaal wel beschreven wat een Kempenaar is, maar dan weer met aanvullingen van grotere en bredere schepen, Brusselaar, Hoogeveense Kempenaar, Twente Rijn Kempenaar, Kemper Spits, Nieuwe Kempenaar, Moderne Kempenaar, enz.

Zoals ook regelmatig een schip wordt aangeduid met de naam : "Kastje".
Tja, ook weer zoiets, wat valt er allemaal onder een: "Kastje
Dit is overigens weer een hele andere discussie, wat niets met een Kempenaar te maken heeft.

Re: Kempenaars.

Geplaatst: 06 okt 2019 22:25
door klipper
Hoogeveense kempenaar was een grapje. Was dacht ik, een steilsteven of iets dergelijks. Gr

Re: Kempenaars.

Geplaatst: 06 okt 2019 23:20
door DPLA
klipper schreef: 06 okt 2019 22:25 Hoogeveense kempenaar was een grapje. Was dacht ik, een steilsteven of iets dergelijks. Gr
Dit bedoel ik nou, ik ken zelf helemaal geen Hoogeveense Kempenaar, maar wordt wel genoemd in het rijtje van Kempenaars.
Volgens mij gaat het dan om een (kanaal) kastje, die mogelijk de maten heeft van een Kempenaar, of korter is.
Maar een kastje van 46.00 meter bij 6.60 meter wordt ook al gauw een Kempenaar genoemd, terwijl het geen Kempenaar is.

Re: Kempenaars.

Geplaatst: 06 okt 2019 23:40
door Kees Keijzer
Voor Hoogeveen moest je vroeger smaller zijn dan 6.60, ik dacht 5.80. Het kastje MYRA RIO van Henk Korporaal kon er naar toe.
Groet, Kees.

Re: Kempenaars.

Geplaatst: 07 okt 2019 08:30
door Gert Schouwstra
Pieter, die verwarring ontstaat doordat het geen vergelijkbare categorieën zijn:

"Luxe motor" verwijst naar het model van het schip. Een motorschip wat vooral in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw nieuw gebouwd werd, met een salonroef en daarvoor een stuurhut, meestal met veel zeeg en een iets verhoogd achterdek. Vaak ook met lostuig (mast en giek). "Luxe" verwijst naar de voor die tijd overvloedige uitrusting: motor, salonroef, stuurhut, enz.... En er was ook een soort standsverschil, de eigenaar van een luxe motor had zich aardig opgewerkt. Het is dus een term die scheepswerven gebruikten om het model aan te duiden.

"Kempenaar" verwijst naar het Belgische vaargebied "De Kempen". In de sluizen daar konden schepen van maximaal 50 x 6,60 meter geschut worden. Er was een heel vaargebied voor deze schepen en daardoor werd het een populaire maat, die uiteindelijk een Europese klasse werd (CEMT II).Voor de oorlog waren het bijna altijd sleepschepen, waar soms later een motor werd ingebouwd. Na de oorlog werden er ook veel motorkempenaars gebouwd voor de Rijnvaart, gewoon omdat het een economische maat was. Dit waren heel andere schepen dan de oude sleepschepen, maar ze heetten ook Kempenaar. Het begrip Kempenaar verwijst dus allereerst naar de maatvoering.

En de verwarring ontstaat dan bij een luxe motor die voor de oorlog is gebouwd en die qua maatvoering tegelijk ook kempenaar is. Want de eigenaar vond zijn schip natuurlijk niet vergelijkbaar met een sleepschip.

Categorisering van scheepstypen, die allereerst verwijzen naar de maatvoering:
- spits
- sambrespits
- kempenaar
- hagenaar
- dortmunder
- rijn-herneschip
- rijnmax schip

Categorisering van scheepstypen, die allereerst verwijzen naar vorm en uitrusting:
- luxe motor
- sleepschip
- klipper
- tjalk
- motorschip
- rijnschip
- kanaalschip

Re: Kempenaars.

Geplaatst: 07 okt 2019 10:55
door Kees Keijzer
k-k schreef: 06 okt 2019 20:04 Mijn idee Kees. In het begin is bij Kempenaars wel eens de maat 47 x 6.40 gevallen (was trouwens ook de maat van de Alcyone). Was die maat niet gekoppeld aan de vaarweg naar Zevenbergen? Gr. Klaas.
Klopt Klaas voor het oude sluisje van de Roode Vaart naar Zevenbergen moesten wij met het kastje vergunning aanvragen met 6.40. De werf van Paans frommelde er wel kempenaars met 6.60 naar buiten, balken uit de sluishoofden enz.
Groet, Kees.

Re: Kempenaars.

Geplaatst: 07 okt 2019 11:49
door k-k
Bedankt voor de bevestiging Kees. Gr. Klaas.

Re: Kempenaars.

Geplaatst: 07 okt 2019 12:05
door Kapitein Spok
Is dat ook de werf die de "moerdijkers" bouwde zonder bergplaat, zoals bijvoorbeeld deze Unitas?
Unitas.jpg
Unitas.jpg (31.68 KiB) 634 keer bekeken

Re: Kempenaars.

Geplaatst: 07 okt 2019 12:57
door Kees Keijzer
Die werf zat buitendijks bovenstrooms van de Moerdijksehaven.
Groet, Kees..