Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Riegel
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 feb 2005 10:53
Locatie: a/d Maas

Re: Wie weet?

Bericht door Riegel »

Wie weet of heeft een motorscheepje te huur voor een week in mei 2014 voor 6 tot 8 personen.
Schipper in bezit van alle papieren en ervaring.

Groeten Riegel
marcel van noort
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2005 09:24
Locatie: rozenburg

Re: Wie weet?

Bericht door marcel van noort »

weet iemand waar de motortankschip Ganda 06003907 is gebleven heeft een lange tijd in de Merwehaven gelegen .


16 juli aangekomen op laatste rustplaats Reitsma recycling.

grt mars
Binnenvaart
Berichten: 28538
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaart »

Waarschijnlijk in Roemenie , Ganda
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie weet?

Bericht door Wrijfhout »

Wie heeft wel eens gehoord van de plaatsnaam Rumpot waar mogelijk schepen zijn gebouwd. In een Frans schepen register van 1932 komt driemaal een schip voor dat in Rumpot is gebouwd. Ik heb daarover niks kunnen vinden. Zelf vermoed ik dat het een verbastering of foutief overgenomen is Rumst in België, dat werd in de oude schrijfwijze ook als RUMPST geschreven. Net als in de oude IVR registers werden gegevens vaak door de eigenaren zelf aangedragen en soms in phonetische versies van de werkelijke schrijfwijze. Maar misschien heb ik het helemaal mis en is RUMPOT een verdwenen dorp. Wie weet er meer van?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

In het jaarboek van het Koninkrijk der Nederlander blz 261 van 1820 wordt Rumpot als plaatsje langs De Rupel opgesomd.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

En daarmee heeft Pieter de oplossing gevonden. Want in het genoemde rijtje Ruijsbroek, Rumpot, Reeth, Waerloos, Vremde en Kontich, de dorpen die door zwaar onweer getroffen werden, ontbreekt Rumst. Ze liggen allemaal in een clustertje bij elkaar. Ik zou uit deze tekst wel durven concluderen dat Rumpot een oude schrijfwijze voor Rum(p)st is.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie weet?

Bericht door Wrijfhout »

Ik zou graag met je mee gaan Gert. Een bewijs voor onze stelling is er (nog) niet, in de uitgebreide Wikipedia beschrijving van Rumst wordt met geen woord gerept over Rumpot, wel over de oude naam Rumpst. Ik houd het op een schrijffout en de Fransen blijven volhouden dat het een plaats in Holland is... Blijft overeind hetgeen Pieter heeft gevonden. In 1820 wordt Rumpot nog genoemd. In een heemkundig geschrift van 1855 worden alle inwoners van Rumpst genoemd en is er nergens sprake van Rumpot. Nog maar een nachtje over slapen...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Ook volgens mij had het persoon die de notitie overgeschreven heeft te veel rumpot gegeten en de S in Rumpst aangezien voor een O. Na zeker wel een duizend verschrijvingen uit de liggers van de meetdiensten gecorrigeerd te hebben, vind ik dat een zeer voor de hand liggende verklaring.

Dezelfde verklaring kan gebruikt worden om het voorkomen van Rumpot in het geschrift van 1820 te verklaren.
Een zwak punt is natuurlijk dat verschillende personen dezelfde vergissing gemaakt moeten hebben, maar zoiets is bij bepaalde handschriften, ik heb daar voorbeelden van gezien, wel mogelijk.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Een ander geval.
Wie is er bekend met de historie van het mps Maasnymph II?
In 1918 (als Culemborg II) en 1934 is het volgens de liggers een motorschip om dan in 1939 een ZIJSCHROEF! te krijgen.
WEET iemand daar een verklaring voor?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
maarpol
Berichten: 7269
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie weet?

Bericht door maarpol »

Heeft er een tanker gevaaren met de naam FRANKENSEN
Ca 83 meter bij een 9 meter ca 1200 Ton ???????????????????????????????????????????????????

27-10-2013

Navy impounds Ghana-bound vessel with stolen crude oil

De Tanker Frankensen met1092 Ton Cruide aan boord betrapt in Nigerie.

Afbeelding


https://www.punchng.com/metro/navy-impou ... crude-oil/
83 Meter lang een 9 breed en 1200 Ton , het schip werd betrapt een stuk in het binnenland , maar de bemanning verklaarde dat de olie naar Ghana moest . En dat is een goed stuk over open zee en een log liet zijn dat ze al meerdere van zulke rezien gemaakt hadden naar Ghana . Toch ongeloofelijk dat mensen met dat ding gelaaden over zee vaaren.

De eigenaar van het schip werd opgegeven als: The owner of the vessel known as John George, residing in Port Harcourt

Weet iemand hoeneer deze tanker naar Nigerie is gesleept .
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Plaats reactie