Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
nimrod

Re: schipper Ewout Kronenberg

Bericht door nimrod »

Fluks schreef:Dat was de Caboto,overvaren,waar nu ongeveer de Zandvlietsluis is.
Bedankt Arie,de naam was ik vergeten ik heb nog met hem gevaren op de Marco Polo en de Rijnhaven.
jan 38
Berichten: 637
Lid geworden op: 30 mar 2010 07:20
Locatie: aan boord en Middelharnis

Re: Wie weet?

Bericht door jan 38 »

Ik wil nog wat foto,s op het forum plaatsen maar het lukt niet meer, ik deed het met Photobuck, het werkte prima tot hiervoor, als ik inlog op Photobuck lukt dat wel, ik kan ook foto,s uploaden maar ik krijg ze niet meer op het forum, weet iemand hier een oplossing voor :?:

Alvast bedankt :!:
gr. Jan
semper viator.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: schipper Ewout Kronenberg

Bericht door karelzijpe »

Fluks schreef:Dat was de Caboto,overvaren,waar nu ongeveer de Zandvlietsluis is.
Arie, had hij een lading conserven aan boord???

Karel
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Fluks »

Ik weet het niet,maar het zou kunnen.Er werden in Antwerpen veel conserven en suiker geladen naar Basel.
Groeten,Arie.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

De Caboto van 700 ton werd op 23 januari 1969 ter hoogte van Zandvliet aangevaren door de Duitse zeeboot Alcyone van 1800 ton. Het was slecht zicht en de Alcyone voer met ca. 25 km/uur. Hij raakte de Caboto midscheeps en voer het schip finaal in tweeën wat vervolgens in twee stukken brak en achter de Alcyone begon te zinken. Ewout Kronenburg en zijn bemanning kwamen er goed af. Dat was wel een wonder want er waren maar liefst tien mensen aan boord: de schipper met zijn vrouw en dochter, de stuurman met vrouw en kind, 3 bemanningsleden en een Belgische loods. Met behulp van de roeiboot en vanaf de toegeschoten tanker Nigritella (1250 ton) werden de drenkelingen gered. De Alcyone voer gewoon door.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Wie weet?

Bericht door karelzijpe »

Wij hebben op die locatie veel zand geladen bij de Belgische Stoomhopperzuiger Schelde.( S.G.Dragas)
Bij iedere lading bovenop het zand aanzienlijke hoeveelheden conservenblikken(zonder etiket uiteraard).
Dat was eind '69 en vanaf de laadplek konden we zowat de sluis inkijken. De schipper van de hopper 65+ had ons verteld dat er een schip gezonken had gezeten.
Nu valt het op zijn plek na zoveel jaren.

Karel

Ieder blik wat we open maakte was een verrassing, de kwaliteit was top, er zat helaas geen zalm bij.

Die ouwe schipper had de duwvaart in de voormalige Congo meegemaakt en was ook op de Mississippi bezig geweest.
De grootste aandeelhouder van de Dragas was CNFR.
Hij kwam mij vaak opzoeken in het weekend in het Straatsburgerdok, heel wat verhalen gehoord.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Wie weet?

Bericht door karelzijpe »

In '69 was de grootste piraat op de Westerschelde het zeeschip Atlantic Forest, als hij over het laatst van de vloed
binnen kwam schroefde hij hem weleens volaan open. Er waren nog twee van die Forest schepen maar die deden normaal.

Was die Atlantic Forest soms later omgebouwd voor vervoer van die gekke Lashbakken ????

Karel
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Hans, De "Acadia Forest" voer met Lash bakken, maar die was voor zover ik weet voor dat doel nieuw gebouwd.
Ben op weg van Hansweert naar Vlissingen met de Alchiba geladen wel eens zo'n gebakje tegen gekomen. Gelukkig alles dicht, want je bent gelijk een onderzeeër. We hadden de stoomketel bijstaan om de lading te verwarmen en hielden er schitterend witte (zoute) stoomleidingen aan over. Is wel spectaculair, maar op zo'n moment (met 2 kleine kinderen aan boord) word je niet vrolijk.
Hieronder de "Acadia Forest". Gr. Klaas.

Afbeelding
bron: gahetna
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

een vertrouwd gezicht Klaas te zien van af steiger 3
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Inderdaad Jan! Aan de andere kant van steiger 3 in de Waalhaven lag destijds een deel van de Hazenvloot. Allemaal vergane glorie, maar gelukkig zijn de herinneringen er nog en ook wat plaatjes. Is het niet van onszelf, dan wel bij GaHetNa. Groeten, Klaas.
Plaats reactie