Bedankt Arie,de naam was ik vergeten ik heb nog met hem gevaren op de Marco Polo en de Rijnhaven.Fluks schreef:Dat was de Caboto,overvaren,waar nu ongeveer de Zandvlietsluis is.
Wie weet?
Re: schipper Ewout Kronenberg
Re: Wie weet?
Ik wil nog wat foto,s op het forum plaatsen maar het lukt niet meer, ik deed het met Photobuck, het werkte prima tot hiervoor, als ik inlog op Photobuck lukt dat wel, ik kan ook foto,s uploaden maar ik krijg ze niet meer op het forum, weet iemand hier een oplossing voor
Alvast bedankt
Alvast bedankt
gr. Jan
semper viator.
semper viator.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: schipper Ewout Kronenberg
Arie, had hij een lading conserven aan boord???Fluks schreef:Dat was de Caboto,overvaren,waar nu ongeveer de Zandvlietsluis is.
Karel
Re: Wie weet?
Ik weet het niet,maar het zou kunnen.Er werden in Antwerpen veel conserven en suiker geladen naar Basel.
Groeten,Arie.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
De Caboto van 700 ton werd op 23 januari 1969 ter hoogte van Zandvliet aangevaren door de Duitse zeeboot Alcyone van 1800 ton. Het was slecht zicht en de Alcyone voer met ca. 25 km/uur. Hij raakte de Caboto midscheeps en voer het schip finaal in tweeën wat vervolgens in twee stukken brak en achter de Alcyone begon te zinken. Ewout Kronenburg en zijn bemanning kwamen er goed af. Dat was wel een wonder want er waren maar liefst tien mensen aan boord: de schipper met zijn vrouw en dochter, de stuurman met vrouw en kind, 3 bemanningsleden en een Belgische loods. Met behulp van de roeiboot en vanaf de toegeschoten tanker Nigritella (1250 ton) werden de drenkelingen gered. De Alcyone voer gewoon door.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Wie weet?
Wij hebben op die locatie veel zand geladen bij de Belgische Stoomhopperzuiger Schelde.( S.G.Dragas)
Bij iedere lading bovenop het zand aanzienlijke hoeveelheden conservenblikken(zonder etiket uiteraard).
Dat was eind '69 en vanaf de laadplek konden we zowat de sluis inkijken. De schipper van de hopper 65+ had ons verteld dat er een schip gezonken had gezeten.
Nu valt het op zijn plek na zoveel jaren.
Karel
Ieder blik wat we open maakte was een verrassing, de kwaliteit was top, er zat helaas geen zalm bij.
Die ouwe schipper had de duwvaart in de voormalige Congo meegemaakt en was ook op de Mississippi bezig geweest.
De grootste aandeelhouder van de Dragas was CNFR.
Hij kwam mij vaak opzoeken in het weekend in het Straatsburgerdok, heel wat verhalen gehoord.
Bij iedere lading bovenop het zand aanzienlijke hoeveelheden conservenblikken(zonder etiket uiteraard).
Dat was eind '69 en vanaf de laadplek konden we zowat de sluis inkijken. De schipper van de hopper 65+ had ons verteld dat er een schip gezonken had gezeten.
Nu valt het op zijn plek na zoveel jaren.
Karel
Ieder blik wat we open maakte was een verrassing, de kwaliteit was top, er zat helaas geen zalm bij.
Die ouwe schipper had de duwvaart in de voormalige Congo meegemaakt en was ook op de Mississippi bezig geweest.
De grootste aandeelhouder van de Dragas was CNFR.
Hij kwam mij vaak opzoeken in het weekend in het Straatsburgerdok, heel wat verhalen gehoord.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Wie weet?
In '69 was de grootste piraat op de Westerschelde het zeeschip Atlantic Forest, als hij over het laatst van de vloed
binnen kwam schroefde hij hem weleens volaan open. Er waren nog twee van die Forest schepen maar die deden normaal.
Was die Atlantic Forest soms later omgebouwd voor vervoer van die gekke Lashbakken ????
Karel
binnen kwam schroefde hij hem weleens volaan open. Er waren nog twee van die Forest schepen maar die deden normaal.
Was die Atlantic Forest soms later omgebouwd voor vervoer van die gekke Lashbakken ????
Karel
Re: Wie weet?
Hans, De "Acadia Forest" voer met Lash bakken, maar die was voor zover ik weet voor dat doel nieuw gebouwd.
Ben op weg van Hansweert naar Vlissingen met de Alchiba geladen wel eens zo'n gebakje tegen gekomen. Gelukkig alles dicht, want je bent gelijk een onderzeeër. We hadden de stoomketel bijstaan om de lading te verwarmen en hielden er schitterend witte (zoute) stoomleidingen aan over. Is wel spectaculair, maar op zo'n moment (met 2 kleine kinderen aan boord) word je niet vrolijk.
Hieronder de "Acadia Forest". Gr. Klaas.
bron: gahetna
Ben op weg van Hansweert naar Vlissingen met de Alchiba geladen wel eens zo'n gebakje tegen gekomen. Gelukkig alles dicht, want je bent gelijk een onderzeeër. We hadden de stoomketel bijstaan om de lading te verwarmen en hielden er schitterend witte (zoute) stoomleidingen aan over. Is wel spectaculair, maar op zo'n moment (met 2 kleine kinderen aan boord) word je niet vrolijk.
Hieronder de "Acadia Forest". Gr. Klaas.
bron: gahetna
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Wie weet?
een vertrouwd gezicht Klaas te zien van af steiger 3
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Wie weet?
Inderdaad Jan! Aan de andere kant van steiger 3 in de Waalhaven lag destijds een deel van de Hazenvloot. Allemaal vergane glorie, maar gelukkig zijn de herinneringen er nog en ook wat plaatjes. Is het niet van onszelf, dan wel bij GaHetNa. Groeten, Klaas.