Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
kabo

Re: Wie weet?

Bericht door kabo »

Beste lezers ik heb een vraag. Wie weet hoe de stand van de vlaggetjes is van een poppetje met 2 metalen armen waar een metalen vlaggetje op was bevestigd en dat draaide naar de stand van de wind. Stonden meestal boven op mast. Vlaggetje was in de kleuren van een Nederlandse en buitenlandse vlag geschilderd.Wat is de stand van de vlaggetjes om ze goed draaiend te krijgen. "Een dwars en de andere langszijdig "? Een kennis van mij, die heeft er een paar gemaakt, maar krijgt ze niet goed aan het draaien. Wie weet hoe het wel moet?
gr. Bas

k-k

Bericht door k-k »

Bas, Kijk even via de link en scroll een beetje naar beneden. Een pagina verder heeft Westeind een paar foto's gezet. Succes ermee. Armen moeten even zwaar zijn en licht draaen. Gr. Klaas.
viewtopic.php?f=3&t=1885&hilit=vlaggetje&start=2230
viewtopic.php?f=3&t=1885&hilit=vlaggetje&start=2240

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

De versie van Bram is de originele, zoals ik die nog van vroeger ken.
Hier nog een Amerikaanse variant. Daarbij zijn de vlaggen iets schuin vooruit geplaatst.
Windvaan.png
Windvaan.png (538.31 KiB) 670 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Westeind

Bericht door Westeind »

k-k schreef:
20 mar 2019 19:01
Bas, Kijk even via de link en scroll een beetje naar beneden. Een pagina verder heeft Westeind een paar foto's gezet. Succes ermee. Armen moeten even zwaar zijn en licht draaen. Gr. Klaas.
viewtopic.php?f=3&t=1885&hilit=vlaggetje&start=2230
viewtopic.php?f=3&t=1885&hilit=vlaggetje&start=2240
Ik had het nooit meer geweten, leuk om terug te zien :D :wink:
vaar om te leven (niet andersom)

k-k

Bericht door k-k »

Samen zijn we sterk Bram, maar vraag me niet wat we gisteren hebben gegeten. 60 jaar geleden hadden we op de Alioth zo'n ding op één van de drooglijnijzers staan. Weet niet meer wie hem heeft gemaakt. Maar Bas zal er, als kunstenaar met hout, nu wel weg mee weten. Gr. Klaas.

kajoe

Bericht door kajoe »

op de oude oranjesluizen waren vroeger ook 2 sluiswachters die van al dat soort dingen maakte en verkochten aan de schipperij .

kabo

Bericht door kabo »

Heren, bedankt voor jullie snelle antwoord op mijn vraag. Wat een reactie op zo'n oud onderwerp, in mijn omgeving hier kende iedereen het onderwerp wat ik aan sneed. Maar weten hoe het gemaakt moet worden en de stand van de vlaggetjes wisten ze ook niet. Maar de maker van het poppetje kan met jullie uitleg en beelden zeker goed uit de voeten.
Hij zei ook, dat ze vroeger door sluiswachters op Zeeburg werden gemaakt en verkocht, wat Kajoe ook aan gaf. Nogmaals bedankt.
gr.Bas

Kapitein Spok

Bericht door Kapitein Spok »

Dit lijkt me geen foto voor de rubriek Waar is dit? Daarom zet ik hem ook bij Wie weet?

Vorige week was ik bij deze Maesland kering en zowel de kering als de informatie in het nabijgelegen Keringhuis was beslist de moeite waard.
Veel nieuws zie/hoor je daar natuurlijk niet want daarvoor hebben we allemaal teveel kennis en ervaring in huis.
Maar desondanks zijn er toch altijd opmerkelijke feiten waarvan je zegt: "Hééééé, logisch, maar toch, dat wist ik niet.".

Zoals deze: WAAROM IS DE MAESLANDKERING SPIERWIT?
resizer-Maeslandkering.jpg
resizer-Maeslandkering.jpg (76.46 KiB) 347 keer bekeken

veen1195

Bericht door veen1195 »

Theo,ik weet het maar hou nog even mijn mond..

Mogelijk weet niet iedereen dat in de Finse Golf, nabij St. Petersburg ‘n soortgelijke kering is, maar wel flink wat kleiner.
Zag hem tijdens ‘n cruise naar voornoemde plaats maar op de kleur verf heb ik niet gelet..😀

Gr. Jan.

Kapitein Spok

Bericht door Kapitein Spok »

Jan, dank voor je reactie.

Dat er bij St.Petersburg een vergelijkbare kering ligt wist ik niet.
En wat de kleur betreft, het klimaat in Rusland en St Petersburg is ook anders dan hier. .
Laat ik zeggen, minder vrolijk...….. :wink:

Plaats reactie