Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Gesnapt
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Kees Keijzer

Bericht door Kees Keijzer »

Zelf heb ik ook nog vier jaar op een tot tanker omgebouwd vrachtschip gevaren van 1976 tot 1980 op de LEMNA van Zwaans v.d. Heuvel in de Dordrecht, de ex MILLINGEN van de R. R. B.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/4506/
Er stonden vier losse geïsoleerde tanks in met verwarmingsspiralen voor het vervoer van bitumen met een temperatuur van ruim 200'C
In het midden stond de pompkamer, de lospomp alsook de losafsluiters konden ook door de thermische olie verwarmd worden, daar was de gasolie gestookte ketel voor, die in een ruimte voorde machinekamer op het achterschip stond. Tanks hadden geen middenschot
Op de verhoogde denneboom lagen de oude pontonluiken van het vrachtschip. Na een aanvaring voor de 1Pet.haven is het schip gekapseisd en gezonken. Bij het oprepareren kwam op het achterruim een nieuw glad dek maar voor bleven de pontonluiken.
Het was een rank schip er moest toen van de S I ballast onder de tanks maar hij bleef rank, in scherpen bochten en met in en uitvaren van stromende havens, vooral als de tanks niet vol waren.
Hier nog twee foto's waarop je het dek ziet; voor de pontonluiken en achter het gladde dek.
Afbeelding
Afbeelding
Groet, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

teunis
Contacteer:

Bericht door teunis »

Langszij bij de bovenste de Flava zo te zien?
Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl

Afbeelding

Afbeelding

Kees Keijzer

Bericht door Kees Keijzer »

Klopt, daar heb ik in 1976 ook nog een halfjaar op gevaren.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

teunis
Contacteer:

Bericht door teunis »

Grappig Kees ik heb er afgelopen jaren ook met regelmaat op gevaren .
Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl

Afbeelding

Afbeelding

Binnenvaarder

Bericht door Binnenvaarder »

Ben een boekje, Bijveegsel Arie vd Knaap 1993, aan het lezen, leuke verhalen.
In één verhaalt valt mij iets op, heeft te maken met het sg van lading in losdagen. Er wordt een reis, nog via beurs, van 400 ton sojaschroot, sg 50 kg, aangeboden naar Eindhoven met 3 losdagen. De schipper heeft al snel in de gaten dat het veel zwaarder is dan er opgegeven is. Volgens zijn berekeningen zou hij met dit s.g. maar 2 losdagen hebben.
Ik dacht altijd dat de losdagen alleen maar afhankelijk waren van de geladen tonnage of was het de tonnage van het schip?, is voor mij al lang geleden (41 jaar)
Wie heeft hier ervaring mee?
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

Kapitein Spok

Bericht door Kapitein Spok »

Ervaring is een veel te groot woord, voor wat ik er van weet.
Het aantal losdagen werd bepaald door de max tonnage van het schip, tenzij op de charter anders overeengekomen.

Ik weet ook dat je via de beurs IN PRINCIPE geen reis mocht doen met een ladinggewicht dat minder dan 2/3 van de scheepstonnen was.
Toen ik met de Orion van 999 een lading van 600 ton wilde wegbrengen was dat nog wel een dingetje, maar uiteindelijk toch goed gekomen.

Dat het soortelijk gewicht van een lading direct en automatisch gevolgen zou hebben voor de los- of laadtijd is mij absoluut niet bekend.
Maar op een charter kunnen veel uitzonderingen worden overeengekomen.

Schier Hameete

Bericht door Schier Hameete »

Binnenvaarder schreef:
16 dec 2019 21:33
Ben een boekje, Bijveegsel Arie vd Knaap 1993, aan het lezen, leuke verhalen.
In één verhaalt valt mij iets op, heeft te maken met het sg van lading in losdagen. Er wordt een reis, nog via beurs, van 400 ton sojaschroot, sg 50 kg, aangeboden naar Eindhoven met 3 losdagen. De schipper heeft al snel in de gaten dat het veel zwaarder is dan er opgegeven is. Volgens zijn berekeningen zou hij met dit s.g. maar 2 losdagen hebben.
Ik dacht altijd dat de losdagen alleen maar afhankelijk waren van de geladen tonnage of was het de tonnage van het schip?, is voor mij al lang geleden (41 jaar)
Wie heeft hier ervaring mee?
Mvg.
Geert
Geert het verhaal over de losdagen zal heel goed kunnen kloppen.
Wij hebben gevaren tot 1996 en in de laatste jaren van onze vaartijd waren de losdagen inderdaad ook gebaseerd op het sg. van de lading.
Lostijd werd volgens mij berekend over de tonnen en ook het sg. van de lading
Er was een soort van tabel voor dacht ik. Maar met dezelfde tonnen met een zwaarder of lichter sg. zat er verschil in de lostijd.
En in sommige gevallen werd er dan misschien een lichter sg. opgegeven om wat meer lostijd te hebben .
Wat wel weer meespeelt is dat in die tijd van vaste tarieven in de binnenlandse vaart bij een lichter sg. je weer een wat hogere vrachtprijs had per ton.
gr, schier
Afbeelding Afbeelding

Peter K

Wie kuent rijnschip "Marie"

Bericht door Peter K »

Ik ben opzoek naar meer detail info c.q. foto's van het rijnschip "Marie" waarop ons familielid Albertus Johannes Rozemond heeft gevaren rond 1915. Voor details zie bijlage Prins Hendrikkade 46 te Rotterdam (Keyzer) bijvoorbaat dank Peter
1888 Albertus Johannes Rozemond Rijnschip MARIE.jpg
1888 Albertus Johannes Rozemond Rijnschip MARIE.jpg (217.27 KiB) 282 keer bekeken

Binnenvaarder

Bericht door Binnenvaarder »

Wie weet hoe het verder gaat met de familie van de “Fox”? Hopelijk gaat het de goede kant uit met hun gezondheid etc. Veel sterkte voor de familie de komende tijd.
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

Plaats reactie