Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Jos Telleman
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Tanks onder luiken

Bericht door Jos Telleman »

Hallo allemaal,
Heb zelf van 1971 tot 2001 op de tankschepen van Alvracht gevaren, die hadden al in de jaren 20 van de vorige eeuw losse tanks in de ruimen staan. Ik heb dat zelf niet mee gemaakt, want toen ik dienst kwam hadden de schepen allemaal losse tanks maar nu met een stalen dek. De Alvracht schepen waren voor de S.I. gewone vrachtschepen, we mochten aan de werf kimmen e.d. dubbelen.. Voorbeeld: van de Alvracht 16 is het vlak in 1990 van voor naar achter op het lading gedeelte gedubbeld behalve de machinekamer, dat mocht volgens de toenmalige SI inspecteur, want we waren volgens de norm gewoon vrachtschepen.
Dat was met een origineel tankschip niet mogelijk, maar met losse tanks wel. Sommige Alvrachten staan soms ook in de IVR te boek als vrachtschip, maar meestal als tanker. Dus voor de S.I. waren we gewoon vrachtschepen. We hadden ook geen klasse op de schepen. Of deze regels nu nog gelden weet ik niet ben al 18 jaar aan de wal. Bijgaand plaatje de Alvracht 6 met losse tanks onder de luiken, die hadden wel een bovendek maar onder luiken.
Bijlagen
Eerste reis naar Mannheim met tanks onder de luiken. © Archief JosTelleman
Eerste reis naar Mannheim met tanks onder de luiken. © Archief JosTelleman
Alvracht 6 02304724 1930 x Unilever 6 dead (1).jpg (115.91 KiB) 386 keer bekeken
oude tanks eruit in HI Ambacht, er zijn al platen geplaatst op de oude merkelgaten ivm sterkte schip © archief Jos Telleman
oude tanks eruit in HI Ambacht, er zijn al platen geplaatst op de oude merkelgaten ivm sterkte schip © archief Jos Telleman
Alvracht 6 02304724 1930 x Unilever 6 dead (8).jpg (111.24 KiB) 386 keer bekeken
met de nieuwe tanks met stalen bovendek, ze stonden op houten keggen en vastgelast aan het gangboord, tanks zijn later overgezet in Alvracht 9 (II) © archief Jos Telleman
met de nieuwe tanks met stalen bovendek, ze stonden op houten keggen en vastgelast aan het gangboord, tanks zijn later overgezet in Alvracht 9 (II) © archief Jos Telleman
Alvracht 6 02304724 1930 x Unilever 6 dead (6).jpg (94.27 KiB) 386 keer bekeken
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip


pieter53
Berichten: 7189
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Bedankt Jos.
Alvracht dat waren toch spijsolietankers?
Werd die olie warm gehouden?

Dat zou namelijk wel de aanwezigheid van een laagje luiken een beetje verklaren
en natuurlijk, wat je zegt, met luiken was het een gewoon vrachtschip.
Dat zal een belangrijk argument geweest zijn.
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Jos Telleman
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

tanks onder de luiken

Bericht door Jos Telleman »

Hallo Pieter,
Ja ze voeren alleen maar eetbare olie en vetten, zoals wat we koude olie noemde (die stolde niet) zoals sojaolie, zonnebloemolie, raapolie en nog vele anderen olie's. We deden ook vetten zoals kokosolie, palmpitolie, palmolie die minimaal 40 tot 55 graden moesten zijn om te kunnen lossen, visolie die stolde niet snel maar zat vaak vismeel bij en dat was dan buffelen omdat eruit te krijgen, dat was echt smerig stonk heel erg, ook stearine deden we dat spul werd keihard moesten we 90 graden houden. Sommigen hadden een eigen stoomketel en degene die dat niet hadden gebruikte stoom van de wal voorbeeld Merksem margarinefabriek Solo, daar kwamen we s'middags aan stoom aansluiten en de hele nacht lading verwarmen meestal s'morgens lossen van de half geraffineerde vetten voor de margarine. Nu hebben ze allemaal eigen verwarmingsketels, want stomen van de wal is te duur nu!! Hoop dat dit voldoende antwoord is op je vragen, als je meer wil weten hoor ik dat wel.
Laatst gewijzigd door Jos Telleman op 08 dec 2019 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip

pieter53
Berichten: 7189
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor het uitvoerige antwoord.
Zo hebben we alles wat er te weten valt, wel zo een beetje bij elkaar Jos
en anders valt er vast bij jou nog wel het één en ander te vinden, denk ik zo.
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Jos Telleman
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jos Telleman »

Pieter ik was nog vergeten te vermelden dat de losse tank was om de lading stollende producten niet af te laten koelen dus tijdwinst met verwarmen en dat was ook daarom dat er luiken boven lagen wat ook weer isoleerde. Voorbeeld: de Elbe vloot van onze Duitse zuster maatschappij hadden geen ingebouwde tanks dus die hadden vaak 2 dagen nodig om de lading vloeibaar te krijgen wat wij in 1 nacht deden, dus dat duurde allemaal veel langer.
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip

pieter53
Berichten: 7189
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Gesnapt
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Kees Keijzer
Berichten: 8019
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Zelf heb ik ook nog vier jaar op een tot tanker omgebouwd vrachtschip gevaren van 1976 tot 1980 op de LEMNA van Zwaans v.d. Heuvel in de Dordrecht, de ex MILLINGEN van de R. R. B.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/4506/
Er stonden vier losse geïsoleerde tanks in met verwarmingsspiralen voor het vervoer van bitumen met een temperatuur van ruim 200'C
In het midden stond de pompkamer, de lospomp alsook de losafsluiters konden ook door de thermische olie verwarmd worden, daar was de gasolie gestookte ketel voor, die in een ruimte voorde machinekamer op het achterschip stond. Tanks hadden geen middenschot
Op de verhoogde denneboom lagen de oude pontonluiken van het vrachtschip. Na een aanvaring voor de 1Pet.haven is het schip gekapseisd en gezonken. Bij het oprepareren kwam op het achterruim een nieuw glad dek maar voor bleven de pontonluiken.
Het was een rank schip er moest toen van de S I ballast onder de tanks maar hij bleef rank, in scherpen bochten en met in en uitvaren van stromende havens, vooral als de tanks niet vol waren.
Hier nog twee foto's waarop je het dek ziet; voor de pontonluiken en achter het gladde dek.
Afbeelding
Afbeelding
Groet, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

teunis
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 mar 2007 18:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door teunis »

Langszij bij de bovenste de Flava zo te zien?
Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl

Afbeelding


Afbeelding

Kees Keijzer
Berichten: 8019
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Klopt, daar heb ik in 1976 ook nog een halfjaar op gevaren.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

teunis
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 mar 2007 18:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door teunis »

Grappig Kees ik heb er afgelopen jaren ook met regelmaat op gevaren .
Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl

Afbeelding


Afbeelding



Plaats reactie