Hallo allemaal,
Heb zelf van 1971 tot 2001 op de tankschepen van Alvracht gevaren, die hadden al in de jaren 20 van de vorige eeuw losse tanks in de ruimen staan. Ik heb dat zelf niet mee gemaakt, want toen ik dienst kwam hadden de schepen allemaal losse tanks maar nu met een stalen dek. De Alvracht schepen waren voor de S.I. gewone vrachtschepen, we mochten aan de werf kimmen e.d. dubbelen.. Voorbeeld: van de Alvracht 16 is het vlak in 1990 van voor naar achter op het lading gedeelte gedubbeld behalve de machinekamer, dat mocht volgens de toenmalige SI inspecteur, want we waren volgens de norm gewoon vrachtschepen.
Dat was met een origineel tankschip niet mogelijk, maar met losse tanks wel. Sommige Alvrachten staan soms ook in de IVR te boek als vrachtschip, maar meestal als tanker. Dus voor de S.I. waren we gewoon vrachtschepen. We hadden ook geen klasse op de schepen. Of deze regels nu nog gelden weet ik niet ben al 18 jaar aan de wal. Bijgaand plaatje de Alvracht 6 met losse tanks onder de luiken, die hadden wel een bovendek maar onder luiken.
Wie weet?
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Tanks onder luiken
- Bijlagen
-
- met de nieuwe tanks met stalen bovendek, ze stonden op houten keggen en vastgelast aan het gangboord, tanks zijn later overgezet in Alvracht 9 (II) © archief Jos Telleman
- Alvracht 6 02304724 1930 x Unilever 6 dead (6).jpg (94.27 KiB) 1320 keer bekeken
-
- oude tanks eruit in HI Ambacht, er zijn al platen geplaatst op de oude merkelgaten ivm sterkte schip © archief Jos Telleman
- Alvracht 6 02304724 1930 x Unilever 6 dead (8).jpg (111.24 KiB) 1320 keer bekeken
-
- Eerste reis naar Mannheim met tanks onder de luiken. © Archief JosTelleman
- Alvracht 6 02304724 1930 x Unilever 6 dead (1).jpg (115.91 KiB) 1320 keer bekeken
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Re: Wie weet?
Bedankt Jos.
Alvracht dat waren toch spijsolietankers?
Werd die olie warm gehouden?
Dat zou namelijk wel de aanwezigheid van een laagje luiken een beetje verklaren
en natuurlijk, wat je zegt, met luiken was het een gewoon vrachtschip.
Dat zal een belangrijk argument geweest zijn.
Alvracht dat waren toch spijsolietankers?
Werd die olie warm gehouden?
Dat zou namelijk wel de aanwezigheid van een laagje luiken een beetje verklaren
en natuurlijk, wat je zegt, met luiken was het een gewoon vrachtschip.
Dat zal een belangrijk argument geweest zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
tanks onder de luiken
Hallo Pieter,
Ja ze voeren alleen maar eetbare olie en vetten, zoals wat we koude olie noemde (die stolde niet) zoals sojaolie, zonnebloemolie, raapolie en nog vele anderen olie's. We deden ook vetten zoals kokosolie, palmpitolie, palmolie die minimaal 40 tot 55 graden moesten zijn om te kunnen lossen, visolie die stolde niet snel maar zat vaak vismeel bij en dat was dan buffelen omdat eruit te krijgen, dat was echt smerig stonk heel erg, ook stearine deden we dat spul werd keihard moesten we 90 graden houden. Sommigen hadden een eigen stoomketel en degene die dat niet hadden gebruikte stoom van de wal voorbeeld Merksem margarinefabriek Solo, daar kwamen we s'middags aan stoom aansluiten en de hele nacht lading verwarmen meestal s'morgens lossen van de half geraffineerde vetten voor de margarine. Nu hebben ze allemaal eigen verwarmingsketels, want stomen van de wal is te duur nu!! Hoop dat dit voldoende antwoord is op je vragen, als je meer wil weten hoor ik dat wel.
Ja ze voeren alleen maar eetbare olie en vetten, zoals wat we koude olie noemde (die stolde niet) zoals sojaolie, zonnebloemolie, raapolie en nog vele anderen olie's. We deden ook vetten zoals kokosolie, palmpitolie, palmolie die minimaal 40 tot 55 graden moesten zijn om te kunnen lossen, visolie die stolde niet snel maar zat vaak vismeel bij en dat was dan buffelen omdat eruit te krijgen, dat was echt smerig stonk heel erg, ook stearine deden we dat spul werd keihard moesten we 90 graden houden. Sommigen hadden een eigen stoomketel en degene die dat niet hadden gebruikte stoom van de wal voorbeeld Merksem margarinefabriek Solo, daar kwamen we s'middags aan stoom aansluiten en de hele nacht lading verwarmen meestal s'morgens lossen van de half geraffineerde vetten voor de margarine. Nu hebben ze allemaal eigen verwarmingsketels, want stomen van de wal is te duur nu!! Hoop dat dit voldoende antwoord is op je vragen, als je meer wil weten hoor ik dat wel.
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Re: Wie weet?
Bedankt voor het uitvoerige antwoord.
Zo hebben we alles wat er te weten valt, wel zo een beetje bij elkaar Jos
en anders valt er vast bij jou nog wel het één en ander te vinden, denk ik zo.
Zo hebben we alles wat er te weten valt, wel zo een beetje bij elkaar Jos
en anders valt er vast bij jou nog wel het één en ander te vinden, denk ik zo.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 239
- Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Pieter ik was nog vergeten te vermelden dat de losse tank was om de lading stollende producten niet af te laten koelen dus tijdwinst met verwarmen en dat was ook daarom dat er luiken boven lagen wat ook weer isoleerde. Voorbeeld: de Elbe vloot van onze Duitse zuster maatschappij hadden geen ingebouwde tanks dus die hadden vaak 2 dagen nodig om de lading vloeibaar te krijgen wat wij in 1 nacht deden, dus dat duurde allemaal veel langer.
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
Re: Wie weet?
Gesnapt
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Wie weet?
Zelf heb ik ook nog vier jaar op een tot tanker omgebouwd vrachtschip gevaren van 1976 tot 1980 op de LEMNA van Zwaans v.d. Heuvel in de Dordrecht, de ex MILLINGEN van de R. R. B.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/4506/
Er stonden vier losse geïsoleerde tanks in met verwarmingsspiralen voor het vervoer van bitumen met een temperatuur van ruim 200'C
In het midden stond de pompkamer, de lospomp alsook de losafsluiters konden ook door de thermische olie verwarmd worden, daar was de gasolie gestookte ketel voor, die in een ruimte voorde machinekamer op het achterschip stond. Tanks hadden geen middenschot
Op de verhoogde denneboom lagen de oude pontonluiken van het vrachtschip. Na een aanvaring voor de 1Pet.haven is het schip gekapseisd en gezonken. Bij het oprepareren kwam op het achterruim een nieuw glad dek maar voor bleven de pontonluiken.
Het was een rank schip er moest toen van de S I ballast onder de tanks maar hij bleef rank, in scherpen bochten en met in en uitvaren van stromende havens, vooral als de tanks niet vol waren.
Hier nog twee foto's waarop je het dek ziet; voor de pontonluiken en achter het gladde dek.
Groet, Kees
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/4506/
Er stonden vier losse geïsoleerde tanks in met verwarmingsspiralen voor het vervoer van bitumen met een temperatuur van ruim 200'C
In het midden stond de pompkamer, de lospomp alsook de losafsluiters konden ook door de thermische olie verwarmd worden, daar was de gasolie gestookte ketel voor, die in een ruimte voorde machinekamer op het achterschip stond. Tanks hadden geen middenschot
Op de verhoogde denneboom lagen de oude pontonluiken van het vrachtschip. Na een aanvaring voor de 1Pet.haven is het schip gekapseisd en gezonken. Bij het oprepareren kwam op het achterruim een nieuw glad dek maar voor bleven de pontonluiken.
Het was een rank schip er moest toen van de S I ballast onder de tanks maar hij bleef rank, in scherpen bochten en met in en uitvaren van stromende havens, vooral als de tanks niet vol waren.
Hier nog twee foto's waarop je het dek ziet; voor de pontonluiken en achter het gladde dek.
Groet, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Wie weet?
Langszij bij de bovenste de Flava zo te zien?
[youtube]https://www.youtube.com/@sleepboot[/youtube]Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl
https://www.sagittavof.nl
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Wie weet?
Klopt, daar heb ik in 1976 ook nog een halfjaar op gevaren.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Wie weet?
Grappig Kees ik heb er afgelopen jaren ook met regelmaat op gevaren .
[youtube]https://www.youtube.com/@sleepboot[/youtube]Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl
https://www.sagittavof.nl