Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaarder
Berichten: 2471
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Ben een boekje, Bijveegsel Arie vd Knaap 1993, aan het lezen, leuke verhalen.
In één verhaalt valt mij iets op, heeft te maken met het sg van lading in losdagen. Er wordt een reis, nog via beurs, van 400 ton sojaschroot, sg 50 kg, aangeboden naar Eindhoven met 3 losdagen. De schipper heeft al snel in de gaten dat het veel zwaarder is dan er opgegeven is. Volgens zijn berekeningen zou hij met dit s.g. maar 2 losdagen hebben.
Ik dacht altijd dat de losdagen alleen maar afhankelijk waren van de geladen tonnage of was het de tonnage van het schip?, is voor mij al lang geleden (41 jaar)
Wie heeft hier ervaring mee?
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Ervaring is een veel te groot woord, voor wat ik er van weet.
Het aantal losdagen werd bepaald door de max tonnage van het schip, tenzij op de charter anders overeengekomen.

Ik weet ook dat je via de beurs IN PRINCIPE geen reis mocht doen met een ladinggewicht dat minder dan 2/3 van de scheepstonnen was.
Toen ik met de Orion van 999 een lading van 600 ton wilde wegbrengen was dat nog wel een dingetje, maar uiteindelijk toch goed gekomen.

Dat het soortelijk gewicht van een lading direct en automatisch gevolgen zou hebben voor de los- of laadtijd is mij absoluut niet bekend.
Maar op een charter kunnen veel uitzonderingen worden overeengekomen.
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Wie weet?

Bericht door Schier Hameete »

Binnenvaarder schreef: 16 dec 2019 21:33 Ben een boekje, Bijveegsel Arie vd Knaap 1993, aan het lezen, leuke verhalen.
In één verhaalt valt mij iets op, heeft te maken met het sg van lading in losdagen. Er wordt een reis, nog via beurs, van 400 ton sojaschroot, sg 50 kg, aangeboden naar Eindhoven met 3 losdagen. De schipper heeft al snel in de gaten dat het veel zwaarder is dan er opgegeven is. Volgens zijn berekeningen zou hij met dit s.g. maar 2 losdagen hebben.
Ik dacht altijd dat de losdagen alleen maar afhankelijk waren van de geladen tonnage of was het de tonnage van het schip?, is voor mij al lang geleden (41 jaar)
Wie heeft hier ervaring mee?
Mvg.
Geert
Geert het verhaal over de losdagen zal heel goed kunnen kloppen.
Wij hebben gevaren tot 1996 en in de laatste jaren van onze vaartijd waren de losdagen inderdaad ook gebaseerd op het sg. van de lading.
Lostijd werd volgens mij berekend over de tonnen en ook het sg. van de lading
Er was een soort van tabel voor dacht ik. Maar met dezelfde tonnen met een zwaarder of lichter sg. zat er verschil in de lostijd.
En in sommige gevallen werd er dan misschien een lichter sg. opgegeven om wat meer lostijd te hebben .
Wat wel weer meespeelt is dat in die tijd van vaste tarieven in de binnenlandse vaart bij een lichter sg. je weer een wat hogere vrachtprijs had per ton.
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Peter K
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:15

Wie kuent rijnschip "Marie"

Bericht door Peter K »

Ik ben opzoek naar meer detail info c.q. foto's van het rijnschip "Marie" waarop ons familielid Albertus Johannes Rozemond heeft gevaren rond 1915. Voor details zie bijlage Prins Hendrikkade 46 te Rotterdam (Keyzer) bijvoorbaat dank Peter
1888 Albertus Johannes Rozemond Rijnschip MARIE.jpg
1888 Albertus Johannes Rozemond Rijnschip MARIE.jpg (217.27 KiB) 1096 keer bekeken
Binnenvaarder
Berichten: 2471
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Wie weet hoe het verder gaat met de familie van de “Fox”? Hopelijk gaat het de goede kant uit met hun gezondheid etc. Veel sterkte voor de familie de komende tijd.
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Binnenvaarder schreef: 31 dec 2019 09:52 Wie weet hoe het verder gaat met de familie van de “Fox”? Hopelijk gaat het de goede kant uit met hun gezondheid etc. Veel sterkte voor de familie de komende tijd.
Mvg.
Geert
Geert ik moet je zeggen dat ik het ook "van horen zeggen heb", maar wel uit een voor mij betrouwbare bron.
De man is inmiddels uit het ziekenhuis en de vrouw is uit de coma gehaald.
Dat zijn op zich natuurlijk goede ontwikkelingen.
Maar hoe het herstel verder zal gaan blijft natuurlijk afwachten.

Groet Theo
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

onbekend pr hendrikkade schippersgracht arch adam  ANWI00114000001.jpg
onbekend pr hendrikkade schippersgracht arch adam ANWI00114000001.jpg (319.76 KiB) 1133 keer bekeken
Is dit een kraak? Zo niet, wat is het dan wel?
Download: https://archief.amsterdam/beeldbank/det ... 8a4269392f

Het Archief van Amsterdam is vernieuwd.
Daardoor ben ik midden in de door mij geselecteerde foto's de draad kwijt geraakt,
hopelijk herinner ik me nog wat ik al wel en nog niet gedaan had.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Als ik dit schip met de kraak "Disponibel" vergelijk, klopt het achterschip niet Pieter.
Nu weet ik dus niet of bij alle kraken de boeiing, ( als die aanwezig is ), terug moet vallen.

m.v.g., Roy
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Ik had de zelfde gedachte; Een kraak heeft naar binnen gebouwde boeisels.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Tja, dat rechtopstaande hek zat me ook dwars.
Maar in weerzien met ...... foto 7 hebben Lieuwe en Martens het over drie kraken
en de meest rechtse heeft een afwijkend hek.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie