Dank je Pieter. Maar in deze interessante artikeltjes wordt gesproken van kleine bootjes, en van een (bestaand) schip dat in 1892 ter beschikking werd gesteld voor een proef. Dus niet een echt als zodanig ontworpen en gebouwd schip.
Blijft dus de vraag: wat was het eerste echte (zo ontworpen en gebouwd) motorschip?
Wim.
Wie weet?
Re: Wie weet?
Misschien dat Kees het weet, maar hoe zeker is het dat de Tijdgeest reeds op de tekentafel een motorschip was?
Ik zie geen originele bouwtekening op de website.
https://detijdgeestamsterdam.wordpress.com/
Je zal anders alle kranten, tekeningarchieven en bouwlijsten langs moeten op het antwoord te vinden.
Ik zie geen originele bouwtekening op de website.
https://detijdgeestamsterdam.wordpress.com/
Je zal anders alle kranten, tekeningarchieven en bouwlijsten langs moeten op het antwoord te vinden.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Ja, ook ik zou graag willen weten wie en waar het eerste echte motorschip bouwde. Pannevis maakt een goede kans.
Ik vond ooit nog een advertentie uit 1896. Rotterdamsch Nieuwsblad 15 juli 1896. Even de gegevens uit de Liggers van Scheepsmetingsdienst er bij gezocht. Zeker weet je het dus nog niet. Dat dit schip als motorschip is ontworpen.
Groet K.T.
Ik vond ooit nog een advertentie uit 1896. Rotterdamsch Nieuwsblad 15 juli 1896. Even de gegevens uit de Liggers van Scheepsmetingsdienst er bij gezocht. Zeker weet je het dus nog niet. Dat dit schip als motorschip is ontworpen.
Groet K.T.
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13 okt 2019 19:23
Re: Wie weet?
kan iemand de >> ms. Transporter 16 << die in aanvaring kwam met de ms. LINA tevoorschijn halen
. .
. .
Re: Wie weet?
Volgens LSD is het Johanna Clasina, maar volgens het handschrift is het Johanna Clazina. Alle werven die in staat waren stoom(sleep)bootjes te bouwen waren in principe gereed om motorscheepjes te bouwen.
Maar nogmaals, ik denk dat Alphen aan den Rijn een goede plaats is om te zoeken. Er zat daar nog een werf die vroeg motorschepen ging bouwen.
Groet K.T.
Re: Wie weet?
Wat ik me wel afvraag: is het mogelijk om met een 'boot' met een petroleummotor een stoombootdienst te onderhouden.
Dus ook aan de Kinderdijk werd een motorboot gebouwd.
Benieuwd wat er nog meer boven tafel komt.
Groet K.T.
Re: Wie weet?
Vanaf 1 april 1893 was er een geregelde afvaart door de " N.V. schroefbootdienst Westzaan "van Westzaan naar station Koog-Zaandijk met de boot Kinderdijk die op 15 sept van dat jaar werd omgedoopt in Burgemeester Ferf.
Groeten
Jan
De molen is De Wezel.Op de achtergrond papiermolen Het Fortuin.
Groeten
Jan
De molen is De Wezel.Op de achtergrond papiermolen Het Fortuin.
- Bijlagen
-
- burgemeester ferf178.jpg (135.74 KiB) 1345 keer bekeken
Re: Wie weet?
Dat is een jacht geen binnenvaart toch jachten waren er al vroeger dan motorschepen binnenvaart
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Wie weet?
Tja, lastig.
Hoort dit bij de Rondvaartboten thuis, of is het een Veerdienst ?
Wie het weet, mag het zeggen !
Ik kan deze posting ten alle tijde verplaatsen, als jullie vinden dat deze in het verkeerde topic staat.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Wie weet?
Het is zeker een veerdienst zoals ook al uit het kranten artikel van Kees blijkt.
Groeten
Jan
Groeten
Jan