Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

DPLA schreef: 30 jan 2020 20:35
piet42 schreef: 30 jan 2020 20:22 Dat is een jacht geen binnenvaart toch
Tja, lastig.

Hoort dit bij de Rondvaartboten thuis, of is het een Veerdienst ?
Het is geen rondvaart.

Ik kan deze posting ten alle tijde verplaatsen, als jullie vinden dat deze in het verkeerde topic staat.
Nee hoor we eten nog steeds niet precies wanneer het eerste vrachtscheepje met een motor gebouwd is.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Wie weet?

Bericht door ichthus »

Hallo allen,dit kan ook bij : Luxse Motor : voor het vervoer van passagiers ,omdat steeds een tonnenmaat wordt vermeld.Was er nog geen gasolie in 1896 om die reden steeds het woord Petroleum wordt gebruikt bij Rennes motoren ?
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Wie weet?

Bericht door DPLA »

De posting over diesel motoren/gloeikop motoren verplaatst naar : De Machinekamer.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Een stukje terug gehaald
pieter53 schreef: 31 jan 2020 09:17 Afbeelding
Er wordt in 1894 al druk geadverteerd in de Schuttevaer....
Kees Touw schreef: 02 feb 2020 11:57 Het lijstje onderaan de advertentie maakt de zaak interessant.
Wesselo & Hoogenraat, W.H. Tetenburg, G. Tetenburg, M.H. van Leeuwen en J. Varekamp waren degenen die hun pakschuit lieten ombouwen tot motorschip. Terwijl Passagiersboot Westzaan - Zaandijk het scheepje is dat als Kinderdijk te Kinderdijk gebouwd is.
Afbeelding
Bericht in Het Nieuws van den Dag 03-06-1893
Nu is het zeer waarschijnlijk dat de firma P.M. Duyvis & Co alleen de motor heeft ingebouwd. Dit bedrijf maakte van alles en nog wat, maar volgens mij geen schepen.
Wanneer Van Rennes nog eerder motoren had geleverd voor inbouw in schepen dan had hij dat zeker in de advertentie vermeld.
Blijft de vraag over op welke werf de BURGEMEESTER FERF (ex Kinderdijk) is gebouwd.
Groet Kees Touw
Jan Stolp schreef: 02 feb 2020 14:33 In een gedenk boek van Duyvis komt dit schip niet voor ,ze bouwden wel ketels en machines in dus een motor inbouwen zal dan ook geen probleem zijn geweest.Leuk detail is dat de oprichter P.M.Duyvis als jong ingenieur bij Stork in Hengelo gewerkt heeft en zij beiden , Duyvis en Stork, de Machine fabriek Duyvis hebben opgericht.
Duyvis bestaat nog steeds als machinefabriek!
Groeten
Jan
Er staat één foto in van een stoomsleepboot maar verder niets over schepen.
pieter53 schreef: 02 feb 2020 14:47 Via Han Mannaert van het Kromhout archief ook geen succes geboekt.
Wel is duidelijk dat de eerste motoren Deutz of van Rennes geweest moeten zijn en
dat het eerste motorvrachtscheepje, motorgoederenbeurtschip rond 1893/1894 te water moet zijn gelaten.
Er zijn heel wat kranten archieven, maar het kost nog al wat tijd om alles door te gaan spitten op Deutz of van Rennes.....
(dus wie lust heeft :mrgreen: )
ZO nu kunnen we verder op zoek naar het eerste als motorschip gebouwde vrachtscheepje.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Wie weet?

Bericht door DPLA »

Hallo Pieter,

Ik twijfelde over deze posting : Wel/niet verplaatsen.
Wel verplaatst.
Weer door jou hersteld.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Ik dacht dat we zo beiden draadjes aardig bij elkaar hadden.
Wie weet voor het 1ste motorschip en de machinekamer voor diesels en gloeiende koppen.
Nu maar hopen dat deze of gene nog eens in de krantenarchieven duikt......
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Wie weet?

Bericht door Gerrit »

W.ie weet iets over een bord spel "De binnenvaart"het ondernemers spel voor de binnenvaart, vermoedelijk uit gebracht in 2004.?
Mogelijk uit gebracht door een of meerdere rederijen
gerrit
rhoon
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 nov 2012 22:18

Re: Wie weet?

Bericht door rhoon »

Hallo, Bitfactory heeft dit spel uitgebracht, een schippersvrouw heeft dit bedacht van ms Ivon S..op internet is Bitfactory.nl te vinden maar dit spel staat er volgens mij niet meer op, maar Johannes Hartman weet hier vast nog meer van
rhoon
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 nov 2012 22:18

Re: Wie weet?

Bericht door rhoon »

hallo kom hier even op terug het is toen in samenwerking met de Binnenvaartkrant .
Rhoon
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

https://www.binnenvaart.eu/dienstvaartu ... erken.html
Wie weet welke werf?
Bouwjaar ca. 1952
Maten 15,9 x 3,7 x 2,2 meter
motor Kromhout 6 GSK 108 van 60 PK bij 1000 omw/min.
(Met dank aan 't Kromhoutarchief, Han Mannaert.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie