Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
fok
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:21
Locatie: krimpen ad ijssel

Re: Wie weet?

Bericht door fok »

ik kreeg een vraag , hoe heten de steunen op de luiken wo de loopplank in lag ? bedankt voor de hulp ,gr fok.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Fluks »

Dat noemden wij barlijn of barleer.
Groeten,Arie.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Met losse luikenstoeltjes kon een boombak gevormd worden. Dezen hadden soms een dakje of een zeiltje om het rondhout en de loopplank die er in lag, droog (en ijsvrij) te houden. Meer op BVT
De term barlijn lijkt meer verbonden met spitsen e.d. waar het dan meestal gaat om verdraaibare steunen waarin de loopplank e.d.gelegd wordt. Meer op BVT.
495b65_spits_addio_amsterdam_07-05-2015_pieterk_004[1].jpg
495b65_spits_addio_amsterdam_07-05-2015_pieterk_004[1].jpg (54.49 KiB) 930 keer bekeken
Barlijn aan boord de Addio Amsterdam

boombak_ijsselaak_verandering_rotterdam_03-11-2010_pieterk_1070593b.jpg
boombak_ijsselaak_verandering_rotterdam_03-11-2010_pieterk_1070593b.jpg (53.89 KiB) 930 keer bekeken
Boombak Verandering Rotterdam
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Wie weet?

Bericht door navigatie »

Pieter,
Ik ben opgegroeid op rivierschepen, Dordmunders en groter.
Wij noemden het ook een barlijn. Bestaande uit 2 losse metalen stoeltjes waar loopplanken, ruimladders e.d. in lagen.
Pikhaken zaten bij ons onder de bulb tegen de den in haken.
Schoorbomen hadden wij niet :oops:
Wij kwamen wel uit Zeeland, een zuidelijke provincie, dat weer wel natuurlijk :mrgreen:
grt Wim
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Taalgrenzen moet men niet zo nauw nemen. Het is vaak alleen maar een indicatie waar bepaalde woorden het meest voorkomen of uit welk gebied ze komen. Het gaat daarbij veel al om zaken die in druk verschenen zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Pieter; Wij noemden bij ons aan boord het ook een barlijn. Op de foto uit 1965 staat die er nog, kort er na is die afgeschaft , schoorbomen gebruikte je niet meer, een haakstok kwam in de bulp ,de loopplank kwam op de luiken en de spalklatten in het herft. Op de foto ligt de HARINGVLIET aan Scheldekaai nr. 15 in Antwerpen om kunstmest in balen te lossen in die zeeboot achter ons, dat deden ze nog met de bomen van de boot.We hebben de stoeltjes zo ver uit elkaar gezet dat die op de einden van de dekkleden stonden. Je ziet onder de kraan door op de achtergrond de toren van de O L V kerk.
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Bedankt Kees. Ik zal eens zien of ik mijn tekst op BVT wat aanpassen moet.
Hier laat ik het maar staan, anders slaan jullie reacties weer nergens op.

Ach ik heb staan:
De termen barlijn e.d. zijn mogelijk alleen in het midden en het zuiden van het land populair. In het noorden toont men een voorkeur voor de term luikenstoel en soms voor boomijzer. De termen barlijn e.d. worden voornamelijk gebruikt voor metalen constructies. Deze kunnen los op de luikenkap, danwel op het roef- of machinekamerdek opgesteld zijn, maar bijv. op spitsen ziet men vaak, aan de den bevestigde draaibare constructies.
De woorden barlijn, barleer, enz. hebben, ook al wordt daar in de door mij geraadpleegde bronnen geen melding van gemaakt, ongetwijfeld een relatie met het woord barring.

Kan men daar tevreden me zijn?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Wie weet?

Bericht door navigatie »

Ik wel hoor, Pieter.
Ik had het gelezen, vandaar mijn opmerking over Zeeland (het zuiden). :D
grt Wim
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie weet?

Bericht door piet42 »

Pieter het grote voordeel van de barlijn die draaibaar was dat je deze buitenboord kon draaien tijdens laden en lossen alle spullen die er in lage hoefde je niet mee te slepen cq ergens ander op te bergen een klein min puntje je liep niet zo makkelijk door het gangboord.
Daar je als moderne spits niet zo vaak en later helemaal niet meer gebruik most maken van de schoorbomen en dan ging de barlijn ook meestal met pensioen
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Dat draaibare had inderdaad alleen voordeel tijdens het laden en lossen, al kon men er, heb ik eens gezien,
bij het open (en dicht) leggen van het ruim wel aardig onderlangs en omheen werken.
Iets wat met luikenstoeltjes niet lukt (denk ik).
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie