Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: Wie weet?

Bericht door Wim52 »

Wat betreft die afmetingen van de kleine sluizen, dacht ik dat er onder bepaalde omstandigheden ook nog diepgangsbeperkingen waren. Kan me herinneren, dat mijn vader eens een sleep had van 2 CNFR kempenaars voor Givet vanaf Rurhort. Toen moesten we door Bosserveld en twee sluizen bij Neerharen en Lanaken om in het Albertkanaal te komen. En volgens mij had dat toen te maken met diepgang. Dat is inmiddels al vele jaren geleden en je kunt nu eenmaal niet alle details in het leven helder onthouden.

Gr. Wim
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie weet?

Bericht door piet42 »

over krachten en pk,s gesproken die nodig is het systeem met contra gewicht werkt prima kijk naar het hellend vlak en de ascenseurs uit de tijd van
Napoleon Bonaparte werkte toen en nog steeds prima
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Dat is inmiddels al vele jaren geleden en je kunt nu eenmaal niet alle details in het leven helder onthouden.

Wim, zeer bedankt voor deze opmerking, die heet voor mij wat eenvoudiger maakt om te erkennen dat ik er met de afmetingen van de kleine kolken in Ternaaien, toch echt naast zat. Ze zijn inderdaad 55x7.50 meter.

Uiteraard hebben Wim (Ichtus) en Jan(veen) mij behorlijk aan het twijfelen gemaakt.
Ja en dan val je terug op een reflex uit je kinderjaren: "Ik zal het mijn grote broer eens vragen, die weet immers alles (denkt ie ;) :lol: )
Bovendien is hij al meer dan 50 jaar regelmatige gebruiker van deze kolken.

Het blijkt dat de kolken wel 55x7.50 zijn, maar dat sinds de ingebruikname van de 136 mtr. kolk begin jaren zestig, de maximaal toegestane afmetingen zijn teruggebracht tot 50x6.60. Dit i.v.m. grotere kans op beschadigingen en een vlottere afwikkeling bij het in en uit varen van de kolk.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Wie weet?

Bericht door ichthus »

Met alle respect Theo ,we komen er wel uit en ik ben als schipper alleen maar door de grote sluis geschut wat ik mij kan herinneren.Van 1959 tot 1962 met de kempenaar AGE ex Hencor zijn mijn ouders wel langs Briegden -Neerharen gevaren.
groeten van Wim
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: Wie weet?

Bericht door Wim52 »

Kapitein Spok

Naar aanleiding van wat ik eerder schreef over diepgangsbeperkingen ben ik nog eens aan het Googlen gegaan en toen kwam ik een Belgisch document tegen met de volgende titel :
Bijzondere reglementen van sommige scheepvaartwegen
(koninklijk besluit van 7 september 1950, aangevuld en gewijzigd door de koninklijke besluiten vermeld bij elk bijzonder reglement.)

Betreffende het Belgische deel van het kanaal Ternaaien-Maastricht staat daar in aangegeven dat de bruikbare lengte van de sluizen 55 mtr bedraagt. Breedte van de vaargeul 7.50. Vrije hoogte 4.65. Diepgang 2.10.
Vooral dat laatste was wellicht de aanleiding om met dieper stekende schepen via Bosserveld, Neerharen en Lanaken te varen.

Ter info : https://www.itb-info.be/files/cms1/micr ... twegen.pdf

Gr. Wim
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Wie weet?

Bericht door Arie »

piet42 schreef: 13 sep 2020 14:11 over krachten en pk,s gesproken die nodig is het systeem met contra gewicht werkt prima kijk naar het hellend vlak en de ascenseurs uit de tijd van
Napoleon Bonaparte werkte toen en nog steeds prima
Als ik het me goed herinner dan stond in de Calandbrug een 1400 pk aan elektromotoren om de brug te heffen, de Calandbrug was dan ook heel snel.
Het elektrisch pk vermogen van de oude Botlekbrug was bij benadering 400pk en kon de oude
Botlekbrug net zo snel heffen als de Calandbrug, doch wegens trillen schudden was de versnellingsbak een tandje lager gezet.
In geval van stroomstoring stond er een 80 pk dieselmotor generator in de machinekamer.
Je moest dan de slagbomen één voor één sluiten, anders trok de generator t niet en het heffen ging met een slakkengang, als er een schip voor strooms ri Dord aankwam en de brug moest in top dan moest je al beginnen met de afsluitbomen te sluiten en de hefprocedure te beginnen als het schip nog niet de Oude Maas ingedraaid was, anders was je te laat.
Ter verduidelijking, toen had elke hefbrug als de Botlekbrug, Calandbrug en Spijkenisserbrug een "versnellingsbak" in het hefmechanisme, om op amper halve snelheid te draaien, dat heette "Sneeuwbelasting", want als in de winter er een pak sneeuw op de brug lag dan werd de "val" zomaar tonnen zwaarder.

Gr.Arie
Hou de vaart er in.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Toen de Calandbrug gebouwd is was zij de snelste hefbrug ter wereld, of dit nog zo is?. Weet wel als je in het bedieningshuis stond en brug ging omhoog dat dit inderdaad zoals Arie aangeeft razendsnel ging.
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Was vanmiddag even bij mijn broer en de oude koeien kwamen weer uit de sloot :lol:
Hij heeft op de Perla Nera gevaren toen het een tanker was. Hij vertelde dat het schip in Eijsden is omgebouwd (nw voorschip- en middenschip) naar tanker, wie weet waar in Eijsden een scheepswerf was.?
Wel de scheepswerven van St. Barbara kunnen vinden in Maasmechelen, vlakbij een andere Eisden, maar dit was aan de Zuid-Willemsvaart.
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Binnenvaarder schreef: 14 sep 2020 17:30 Was vanmiddag even bij mijn broer en de oude koeien kwamen weer uit de sloot :lol:
Hij heeft op de Perla Nera gevaren toen het een tanker was. Hij vertelde dat het schip in Eijsden is omgebouwd (nw voorschip- en middenschip) naar tanker, wie weet waar in Eijsden een scheepswerf was.?
Wel de scheepswerven van St. Barbara kunnen vinden in Maasmechelen, vlakbij een andere Eisden, maar dit was aan de Zuid-Willemsvaart.
Mvg.
Geert
Geert, je hebt de juiste werf in het juiste Eijsden gevonden. Formeel is het Maasmechelen, maar de werf is vooral bekend als "De werf in Eijsden".
Die werf, of zoals ze daar genoemd werden de "Werkhuizen Ste. Barbara", genoemd naar de patrones van de mijnwerkers, ligt inderdaad aan de Zuid Willemsvaart.
Het was met een speciale vergunning dat daar veel grotere schepen tussen de Belgisch Nederlandse grens bij Smeermaas en deze werf mochten varen.

Ik heb even gegoogld en ik zie wel dat er in veertig jaar nog al wat veranderd is.
Je kunt nog wel heel duidelijk dokken zien waarin schepen van verschillende afmetingen in drooggezet, of nieuwgebouwd konden worden.

Wel sympatiek dat ze al met de straatnaam naar de nieuwe situatie verwijzen: SCHEEPSWERF weg.
Werf Eijsden (B) Maasmechelen.png
Werf Eijsden (B) Maasmechelen.png (567.98 KiB) 915 keer bekeken
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Wie weet?

Bericht door ichthus »

Maasmechelen Ste Barbara voormalige werf oktober 2011

Schipperskerkje
Bijlagen
9.jpg Maasmechelen werf.jpg
9.jpg Maasmechelen werf.jpg (218.1 KiB) 902 keer bekeken
10.jpg 1.jpg
10.jpg 1.jpg (134.4 KiB) 902 keer bekeken
11.jpg 1.jpg
11.jpg 1.jpg (143.9 KiB) 902 keer bekeken
18.jpg schipperskerkje.jpg
18.jpg schipperskerkje.jpg (230.84 KiB) 902 keer bekeken
Plaats reactie