Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Touw »

Even voor de duidelijkheid. Staat "kif" hier voor grind?
Is dat dan Nederlands of Duits?
De "kif" die ik kende was hasjiesj.
Het Duitse woord voor grind is "kies".
Groet K.T.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

In het Nederlands kent men wel kif(t)grind.
Gebroken grind 5-8 mm vaak gebruikt als slijtlaag.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Touw »

OK bedankt, weer wat geleerd.
Groet K.T.
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Wie weet?

Bericht door Merwede1969 »

er waren in de jaren 1950 en later zoveel grindgaten tot Orsoy { Kieslog ) Grieth km 844. 2 , km 841 , aan de rechteroever , niedermormter km 840 een heel klein grindgat linker oever beneden de brug van Rees. km 836 linkeroever . Rees het grote grindgat km 835 en tevens een losplaats geworden rechteroever, km 831 Hulskens ook aan de rechteroever . km 829 Rheinkies linker oever. km 828 Furstenbergerort linkeroever, km 827 Hulskens linkeroever,, km 826 Suhrborg rechteroever, km 824 Bislich rechteroever, km 823, 3 het Luchtspoor net voorbij orderstation Xanten linkeroever ( je kan de stenen met laag water tussen de krib zien liggen , dat ging met kiep wagons naar de schepen . km 821 rechter oever aan de Roos , km 815 linkeroever spandauerort,, Km 814 Wezel in de Oliehaven.. km 809 Spellen rechteroever ,,, km 810 linkeroever een klein grindgat,, km 808 Wallach linker oever, km 805 , 5 Mehrum twee grindgaten met elkaar verbonden rechteroever, km 800 linkeroever een groot grind gat , had vroeger de invaart op plm km 797 ,, km 783 linkeroever bestaat nog niet zoveel jaren,,, het ook wel goed als je een grindbon of zantbon ging halen in Emmerich dan zeiden ze altijd het km bord erbij , ik denk dat er nog wel wat grindgaten vergeten zijn , ik heb geen atlas meer van vroeger .. mijn Vader vertelde wel dat nog ver voor de Oorlog grind laden bij Hulskens in Grieth rechstreeks uit de Rivier , groffe stenen en Zant zat er niet bij dat noemde men 5, 30 of te wel half drie. je kreeg veel water mee het ging met schuif , dan deden ze wel langzamer baggeren zodat de emmer uit gedruppeld waren voor ze boven waren , je ziet die baggermolens van Hulskens nog wel baggeren op de Rivier in der eigen bakken.. Gr Chris Cornet
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Wie weet?

Bericht door Merwede1969 »

De Kralie was op km PLm Km 829 Linkeroever Rheinkies Groetjes Chris Cornet
roditransport
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2021 18:39

Bouwtekening oric schepen

Bericht door roditransport »

Is er iemand die nog een (complete) bouwtekening heeft van het type schip oric. Gebouwd bij meeus en sambre te beesd.
Wij varen met het mvs dirkje gebouwd als oric Vll alvast bedankt
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Bouwtekening oric schepen

Bericht door Gert Schouwstra »

Misschien dat Jantje Garrer hier een antwoord op heeft? Die had de Atlas, ex-Oric II.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Bouwtekening oric schepen

Bericht door JC »

Beez ligt een aardig eindje uit de buurt van Beesd...
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Wie weet?

Bericht door Roy »

Wie weet hoeveel binnenvaartschepen de N.V. Mij. Vrachtvaart uit R'dam gehad heeft ?.
Van wanneer tot wanneer hadden ze deze schepen ?. Ik kwam n.l. bij het topic Boeken en een verwijzing naar schippers uit Bergen op Zoom tegen en in die lijst kwam ik 3 sleepspitsen tegen, t.w. "Rotterdam No 76", "95" & "99" tegen.
De Mij. Vrachtvaart was van de bekende familie Van Beuningen die veel met de familie Defenter van Vlissingen, ( S.H.V.), zaken deed. De werf P.Smit Jr. op Fijenoord en de sleepdienst P.Smit Jr. was ook van van Beuningen.
Wie kan / wil hier meer over vertellen ?

B.v.d., m.v.g., Roy
basr
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2010 22:56

Re: Wie weet?

Bericht door basr »

kift is inderdaad een benaming van fijn grind
vroeger ook op de maas gebruikt
bv 3/12 of 5/15
5/15 ook wel half twee genaamd
5/30 half drie werd later keurgrind
een oude grindschipper
gegroet
Plaats reactie