Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
teunis
Berichten: 184
Lid geworden op: 27 mar 2007 18:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door teunis »

Deutz 545 ken ik ze van deze is Nederlands we hadden Duitse versie
[youtube]https://www.youtube.com/@sleepboot[/youtube]Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dit is een pneumatische/hydraulische bediening voor een direct omkeerbare Deutz. Jaren 50 en 60 en kon op verschillende types zoals de 536 en 545 worden aangesloten. Door alle ingebouwde veiligheden, manoeuvreerden ze een stug trager dan de mechanische bediening, maar het waren wel een stuk minder handelingen. Het bijbehorende gedeelte in de machinekamer was een stuk complexer.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Beiden, bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
thomas
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2019 08:03

GEZOCHT: TIJDSCHRIFT: Wandelaer et Sur l'Eau

Bericht door thomas »

Beste mensen, om mijn collectie volledig te krijgen van het hierboven vermelde tijdschrift ben ik op zoek naar de volgende nummers:

Sur l’Eau
1-39, 49, 52-54, 71-73, 76-78

Wandelaer Sur l'Eau
99-100, 122, 145

La Revue Maritime Belge: Wandelaer et Sur l'Eau
150, 152-153, 177, 179, 181, 187-188, 192-193, 197,
217-218, 233, 240-241, 246-249, 251-253, 263, 277, 293, 296, 299-301,
303-306, 308, 311-328, 335, 337, 342-343, 345, 349-351, 370-373, 377-381, 392-393

La Revue Maritime Belge: Sur l’Eau
394-396, 400- 404, 406-417, 423-426, 428, 433-434, 438-439, 441, 443, 446-455, 457 en verder.

Met vriendelijke groeten, Thomas Helmer. +32 4 7879 8887 thomas@helmer.com
Fleur
Berichten: 44
Lid geworden op: 02 mar 2021 08:54

Matroos in spe zoekt hulp van ervaren kapiteinen

Bericht door Fleur »

Dag iedereen,

Mijn naam is Fleur De Mylle, ik woon in het Franstalige gedeelte van België en ik werk als gids op een boot bij de funiculaire bootlift van Strépy-Thieu en de 4 oude hydraulische bootliften. Om daar te kunnen blijven werken moet ik mijn matroos brevet behalen. Mijn theorie examen heb ik al achter de rug en nu studeer en oefen ik voor het praktijkexamen. De syllabus die mij werd gegeven is echter geen goede basis voor het examen. Er staan fouten in, er ontbreekt info, de illustraties zijn onduidelijk, er staan onvolledige zinnen in, en zo kan ik nog even door gaan. Ik legde al een praktijkexamen af op 22/02 en slaagde toen niet omdat er een aantal vragen waren over informatie die niet vermeld wordt in de syllabus. Het examen is voornamelijk gebaseerd op de lessen die gegeven worden maar die mijn baas niet wil betalen. Ik moet dus heel veel zelf opzoeken en verifiëren op internet. Zo kwam ik op Pieter zijn site (debinnenvaart.nl) terecht, waar ik heel veel waardevolle info vond. Ik contacteerde hem in verband met het onderdeel « knopen » omdat ik geen Nederlandstalig document had met de knopen die ik moest kennen voor het examen, enkel een Franstalig document. Het examen vindt echter plaats in Antwerpen dus moest ik de namen in het Nederlands kennen. Dankzij Pieter zijn hulp heb ik het knopen-gedeelte van het praktijkexamen feilloos kunnen afleggen ! Daarentegen heb ik veel moeite gehad met het onderdeel over de ankerlier (hebben we maar 1 pagina over in de syllabus, niet eens recto verso, maar op het examen is het wel een belangrijk onderdeel !), benamingen van bepaalde onderdelen van de boot, en specifieke situaties.
Ik wil Pieter niet de hele tijd blijven stalken met mijn mailtjes maar ik heb wel nog een aantal vragen, vandaar mijn post in deze groep :) Ik hoop dat jullie me kunnen helpen ! Hier komen ze :

- Er zijn drie manieren om olie op de draaiende/bewegende delen van de machines aan te brengen. Som deze op en leg uit. (ik dénk het juiste antwoord gevonden te hebben maar ik ben het niet zeker : druksmering, spatsmering, en cilindersmering/zuigersmering. Klopt dit? Ik kwam ook nog circulatiesmering tegen in de syllabus maar dit werd helemaal niet uitgelegd dus ik weet niet zo goed wat dit juist inhoudt.)
- Hoe wordt het dek gekuist ? (Op welke manier kom je aan het water waarmee je het dek kuist)
- De kapitein belt je ‘s ochtends om te zeggen dat jij de boot moet klaarmaken voor vertrek.
Je gaat naar de machinekamer ; wat doe je daar ?
- Welke soorten verf gebruik je om de boot te schilderen ?
- Wat is de breeklijn ?
- Wat is de wrijvingshoek ?

In mijn syllabus wordt gesproken over deze woorden i.v.m. de ankerlier :
1. koppelingscontramoer
2. wrijvingskoppeling.

Jammer genoeg is er geen tekening/foto voorzien waar op aangeduid wordt welke onderdelen dat juist zijn. Op het examen wordt wel elk deel van de ankerlier aangeduid en ik moet kunnen zeggen wat de naam is en waarvoor het gebruikt wordt…

Misschien moet ik er ook even bij vermelden dat ik geen enkele basiskennis heb over de scheepvaart. Ik heb een master in illustratie/grafisch ontwerp en had, voor ik hier werkte, nog nooit voet gezet op een schip. Alle info is dus welkom, tot de simpelste, meest voor de hand liggende dingetjes ! Alvast bedankt !

Vriendelijke groeten,
Fleur De Mylle
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Wie weet?

Bericht door Jinny B »

- De kapitein belt je ‘s ochtends om te zeggen dat jij de boot moet klaarmaken voor vertrek.
Machinekamer, vloeistoffen peilen, (olie eventueel koelwater, dagtank, enz) en op niveau brengen.
Smeerpunten nalopen en smeren.
De diverse Vriemen controleren.
Motor voorsmeren, in de regel met een electrische smeeroliepomp.
Motor nalopen op lekkages.
Motor tornen (dit om te kijken of de motor vrij loopt)
Eventuele luchtketels op druk controleren, condens aftappen en desgewenst compressor starten om de ketels op druk te brengen
Motor eventueel starten (niet bij een direct omkeerbare motor).

Zo maar even wat mij door het hoofd schiet qua machinekamer, de cracks hier zullen vast nog wel wat aan- en opmerkingen hebben.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Wie weet?

Bericht door ossebaar.j »

motor met de hand , en geopende decrompressie kranen tornen ,om te controleren dat er GEEN water op de zuigers staat .
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Voor die wrijvingskoppeling zie
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=MMKB ... 1533:00224
en de daarop volgende bladzijde.
Het hele boek bevat veel informatie ook over ankeren, knopen, takels, e.d.
Je kan het via een link bovenaan de bladzijde aldaar downloaden als pdf


Klembord-1.jpg
Klembord-1.jpg (100.78 KiB) 441 keer bekeken
Bij de pijlen vorm d een wrijvingskoppeling met a. (Er zijn nog vele andere varianten)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Fleur allereerst wil ik je complimenteren met je durf en je uithoudingsvermogen.
Ik proef aan alle kanten dat je vanuit je directe (werk)omgeving weinig steun en support krijgt en dan moet het een lastige klus zijn om je dit werk met zijn vele facetten eigen te maken. Maar, waar mogelijk, zul je hier alle mogelijke steun vinden om te slagen.
Ik ga in elk geval een poging wagen om je nog IETS wijzer te maken dan je al bent. En wanneer je mijn ge-orakel verder leest in elk geval één goede raad: Tegen hoofdpijn helpt Aspirine en Paracetamol. (Dit laatste is in Nederland beduidend goedkoper dan in België).

Je schrijft:
- Er zijn drie manieren om olie op de draaiende/bewegende delen van de machines aan te brengen. Som deze op en leg uit. (ik dénk het juiste antwoord gevonden te hebben maar ik ben het niet zeker : druksmering, spatsmering, en cilindersmering/zuigersmering. Klopt dit?

Dit zijn inderdaad drie vormen van smering waarbij opgemerkt moet worden dat cilinder zuigersmering ook een vorm van druksmering is.
Ik zou in dit geval Druppelsmering als “veilige” derde noemen. Als je op dit woord Google en “afbeeldingen”kiest zie je een aantal verschillende vormen van druppelsmering die vooral bij Stoommachines maar ook bij kleppen en klepstoters van langzaamlopende motoren.
Het smeeroliekannetje of smeerolietuitje is misschien wel de meest basale vorm van smeren.
Hier een afbeelding van het smeeroliekannetje waar ik zo ongeveer mee ben opgegroeid.
Smeeroliekannetje.jpg
Smeeroliekannetje.jpg (52.97 KiB) 393 keer bekeken

Ik kwam ook nog circulatiesmering tegen in de syllabus maar dit werd helemaal niet uitgelegd dus ik weet niet zo goed wat dit juist inhoudt.)

Circulatiesmering is een ander woord voor druksmering. Vanuit een reservoir (bijv. het carter) pompt een de smeerolie onder druk naar de diverse te smeren plaatsen en de overtollige olie loopt weer terug in het reservoir, En zo “circuleer” de smeerolie

- Hoe wordt het dek gekuist ?
Met een bezem een luiwagen of een stokdweil.
(Op welke manier kom je aan het water waarmee je het dek kuist)
Met een puts, met een dekwasslang of als de afstand tussen het dek en de waterlijn minder dan een meter is, met de stokdweil optrekken.

- De kapitein belt je ‘s ochtends om te zeggen dat jij de boot moet klaarmaken voor vertrek.
Je gaat naar de machinekamer ; wat doe je daar ?


Jinny en Ossebaar hebben al aangegeven wat er zoals moet gebeuren, wanneer er een langzaamlopende motor in het schip staat.
Grote kans dat er in jouw schip een toerenmaker staat en dan hoeft er in machinekamer veel minder te gebeuren.
Je moet wel het smeeroliepeil in de motor en als er een losse keerkoppeling achter de motor ligt ook het smeeroliepeil van deze keerkoppeling. Verder moet je het water in de tank van de interkoeling controleren.
De kans is klein maar het is mogelijk dat het schip geen kiel- of bunkoeler heeft. In dat geval moet je ook de vlakkraan van het buitenboord koelwatersysteem open draaien.

- Welke soorten verf gebruik je om de boot te schilderen ?
Ik ben te lang uit de praktijk om hier een adequaat antwoord op te geven.
Maar gelet op de vraagstelling denk ik (en nu maak ik een geintje !!) dat ze loodmenie, zinkwit en koolteer prima antwoorden vinden.
Overigens zijn deze middelen al vele jaren verboden, maar dat zullen deze examinatoren, naar ik inschat, nog niet weten.

- Wat is de breeklijn ?
- Wat is de wrijvingshoek ?

Ik zou het in dit verband, een matrozen opleiding, absoluut niet weten.
Ik weet dat een breeklijn in de hengelsport gebruikt wordt en de wrijvingshoek is de hoek waaronder een voorwerp nog net niet gaat schuiven. (Op een salonboot de mate waarin de boot scheef kan liggen en dat toch nog net alle pintjes op tafel blijven staan (Geintje!!)

Over de ankerlier.

In mijn syllabus wordt gesproken over deze woorden i.v.m. de ankerlier :
1. Koppelingscontramoer

Ik DENK, maar weet dat niet zeker, dat dit een ander woord is voor wat wij de spaakmoer, klemmoer of de schijf noemen.
Ik weet niet of de link werkt maar deze verwijst naar oude ankerlieren op de onvolprezen site van Pieter: Binnenvaarttaal.
Als je daar bij oude ankerlieren naar beneden scrolt vind je een paar afbeeldingen met een verwijzing naar diverse onderdelen.
Afbeeldingen: ankerlieren1 (debinnenvaart.nl)

Tenslotte,

2. wrijvingskoppeling.
Ook dat woord zegt me niets.
Maar ik DENK dat hiermee de frictiekoppeling bedoeld wordt tussen ankermotor en ankerlier.
Je begrijpt dat de ankermotor continu draait ook op momenten dat het anker nog niet gehieuwd (opgehaald) hoeft te worden.
Daarom zit er tussen ankermotor en ankerlier een koppeling die met een handle in- en uitgeschakeld kan worden.
Ik heb geen duidelijk plaatje van zo’n frictiekoppeling maar heb van de site van Pieter even een plaatje van Leo Schuitemaker geleend waarop ik een en ander heb aangegeven.

Fleur ik hoop dat het een beetje duidelijk is en je hier toch nog iets meer dan alleen hoofdpijn te hebben bezorgd.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Hier op dit forum, maar je mag me ook mailen via een persoonlijk bericht.

Hoe dan ook wens ik jou alle succes bij je opleiding en vooral: Voldoening in je werk.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Plaats reactie