Kwam dat enige tijd terug tegen in een video op YouTube waar de term , luxe motor, vandaan kwam.
Tijdens en vlak na de eerste wereld oorlog vond een kleine omwenteling plaats doordat de schippers hun schip meestal een tjalk lieten varen met een zogenaamde opdrukker maar ook die lieten een motor inbouwen.
Daaruit voortvloeiend kwam er scheepsbouw type op gang dat in feite een kastje van een motor werd voorzien vanaf de werf.
En deze scheepjes meestal 150 tot 200 ton hadden ook elektriciteit aan boord.
Daaruit voortvloeiende werd dat schip een luxe motorschip genoemd.
gr.BB
Wie weet?
Re: Wie weet?
Aangezien niet iedereen het met elkaar eens is wat wel en geen luxe-motor is,
kunnen we over de herkomst van de naam veel verhalen ophangen.
Al rond 1900 kende men in de jachten wereld de term "luxe-motor booten",
maar de ouderdom van de term voor vrachtschepen laat zich veel moeilijker vaststellen.
Mijn oudste vondst is 1959. Toen was electriciteit aan boord geen nieuwtje meer....
kunnen we over de herkomst van de naam veel verhalen ophangen.
Al rond 1900 kende men in de jachten wereld de term "luxe-motor booten",
maar de ouderdom van de term voor vrachtschepen laat zich veel moeilijker vaststellen.
Mijn oudste vondst is 1959. Toen was electriciteit aan boord geen nieuwtje meer....
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Lijkt wel op de https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/1088/ https://www.binnenvaart.eu/motortankschi ... jordy.htmlmaarpol schreef:Nog iets oud Holland op de Thames
De Dutch Treat en Dutch Fountain
https://www.flickr.com/photos/42117802@ ... AGa-8WRDKF
[youtube]https://www.youtube.com/@sleepboot[/youtube]Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl
https://www.sagittavof.nl
Re: Wie weet?
Ik denk dat die het is. wat vergroot
- Bijlagen
-
- Dutch Treat.jpg (514.48 KiB) 1475 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Ze lijken volgens mij net niet, Martin.
Ik weet bijna zeker dat de Dutch Treat de ex-Vleuten van VT is. Die is in 1974 verkocht aan C. Crawley Ltd. in Gravesend.
Crawley heeft veel ex-VT schepen gekocht en een aantal hebben een naam met Dutch .... er in.
Ik weet bijna zeker dat de Dutch Treat de ex-Vleuten van VT is. Die is in 1974 verkocht aan C. Crawley Ltd. in Gravesend.
Crawley heeft veel ex-VT schepen gekocht en een aantal hebben een naam met Dutch .... er in.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Wie weet?
In de eerste scan over het motorschip No. I is geen sprake van een eigenaar wel van twee scheepswerven, in de tweede scan uit de liggers is één van de werven eigenaar. Zou zij voor eigen rekening gebouwd zijn, opgeleverd onder Nederlandse vlag en daarna verkocht aan een eigenaar in Hamburg?
Re: Wie weet?
Lees ik de tonne maat wel goed, bij L. en B. van dit schip ?
gr. Geert
gr. Geert
Re: Wie weet?
Na hermeting 500 ton groter.
(Vermoedelijk geen hermeting, maar een correctie op het eerder ingevulde foute getal.)
(Vermoedelijk geen hermeting, maar een correctie op het eerder ingevulde foute getal.)
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Ik ben net gebeld door Jonker: Het schip is in 2001 verkocht aan Martin Dubar, die hem heeft omgebouwd tot het Duitse passagiersschip MARY-LOU met thuishaven Berlijn. Capaciteit 8 x 4 personen.Gert Schouwstra schreef:De YVONNE (2102899) van C.J. Fromm en C.E. Fromm-Oom uit Dordrecht.
Gebouwd in 1953 bij W. van der Sluijs in Puttershoek.
32,67 x 5,09 x 2,38 - 289 ton, 100 pk Bolnes.
Ex-QUO VADIS van K. Leeuwenstein uit Dordrecht.
In 1957 verlengd: 38,52 x 5,07 x 2,28 - 329 ton
In 1979 kwam er een 239 pk Caterpillar in te staan.
Eind jaren '90 werd het de COBA J van B. Jonker uit Balk. In 2005 komt hij niet meer in mijn lijsten voor.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Wie weet?
Een inventarisatielijst van schepen (PDF) bij het nationaalarchief die i.v.m. de Zee- en Luchtvaartverzekeringswet 1939 geregistreerd zijn.Wrijfhout schreef:Jan je zou wel eens in een heel andere hoek moeten zoeken. In de oorlog had je het Bureau Oorlogsschade Binnenvaart waar schippers hun schade konden melden of hun in beslag genomen schip. Van de drie duizend gevorderde schepen (Nederland-België-Frankrijk, maar ook Duitsland) zijn ca. 1000 schepen daadwerkelijk gekopt. Nadat Operatie Seelöwe was afgeblazen is een aantal schepen gerepareerd voor zover men over materiaal beschikte. De rest kwam pas na de oorlog aan de beurt. Gezien de vaak grondige vastlegging van zulke feiten zou het best kunnen zijn dat registratie nog ergens in de Nationale Archieven op te vragen moet zijn. Je weet maar nooit...
Harry
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....