ik denk dat het sein altijd handmatig gehesen moest worden door de brugwachter. De brug werd niet op afstand bediend en zat niet als apart blok in de beveiliging. Als de brug niet werd bediend, was de bal naar beneden. Als de brugwachter aanwezig was, hees hij de bal, zodat schepen konden zien dat bediening mogelijk was. Er waren toen nog geen bedieningslichten op de brug. Een neergelaten bal had dezelfde betekenis voor de scheepvaart als nu dubbel rood licht: geen bediening.
De brug had dus geen rode of groene lichten. Als de bal omhoog ging, wist je dat de brug ging draaien.
Wie weet?
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Wie weet?
Of hadden we deze al eens?
Fotocollectie Spaarnestad Rechthebbende onbekend.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Oorlogs narigheid in de Betuwe of hoogwaterproblemen? gr unikap
-
- Berichten: 9008
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Wie weet?
Hoogwater problememen, ik dacht beneden Weurt.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Wie weet?
Bedankt voor de tip.
Gevonden. Met dank aan Delpher
Even voor de zoekmachines: het was dus bij Weurt en men is door kruiend ijs in de uiterwaarden terecht gekomen.
Twee schepen voeren trouwens een katholieke rouwvlag.
Gevonden. Met dank aan Delpher
Even voor de zoekmachines: het was dus bij Weurt en men is door kruiend ijs in de uiterwaarden terecht gekomen.
Twee schepen voeren trouwens een katholieke rouwvlag.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9008
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Wie weet?
Pieter ik had het al eens meer gezien.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Wie weet?
Ja, volgens mij is het al eens aan bod geweest.
Trouwens wanneer men in Delpher zoekt op "schepen" eventueel gecombineerd met "uiterwaarden" voor de periode 1-1-1940 tot 1-3-1940 dan krijgt men een zeer spannend vervolgverhaal van wat er die winter zoals loos was.
Maar dat is meer iets voor "ijs en weder dienende"
Trouwens wanneer men in Delpher zoekt op "schepen" eventueel gecombineerd met "uiterwaarden" voor de periode 1-1-1940 tot 1-3-1940 dan krijgt men een zeer spannend vervolgverhaal van wat er die winter zoals loos was.
Maar dat is meer iets voor "ijs en weder dienende"
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Nou snap een beetje waarom mijn moeder ons wel eens het bed uit joeg met de kreet:
"dr uut dr uut de Woal die kruut"!!
Ze woonde aan de overkant, de peperstaat in Oosterhout. gr unikap
"dr uut dr uut de Woal die kruut"!!
Ze woonde aan de overkant, de peperstaat in Oosterhout. gr unikap
Re: Wie weet?
gr. Bas
Re: Wie weet?
Hier een stukje info over die Voith Schneider schepen Bas. De eerste was de Prins Bernhard en er is nog een zusterschip gebouwd. Ben even de naam kwijt. Koningin Emma geloof ik. Ze lagen inderdaad in de Koningshaven. Rederijnaam staat in het artikel. Gr. Klaas.
https://www.swzmaritime.nl/pdf-archive/1939-edition-4/
https://www.swzmaritime.nl/pdf-archive/1939-edition-4/