Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie weet?

Bericht door piet42 »

geert ff naar observator bellen
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Wie weet?

Bericht door Geert D »

piet42 schreef:geert ff naar observator bellen
De instrument maker is ziek en voor dit soort vragen niet aanspreekbaar,dit zal nog wel enige tijd duren .
verder is er niemand die het weet en een verf potje is ook niet te vinden.
Ik dacht op het forum is vast wel iemand die slim is :mrgreen:
Zal toch de enigste niet zijn die met kompassen zit te spelen.
kom zelf nog al eens bij observator voor onderdelen.
Maar bedankt.
gr.Geert
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Wie weet?

Bericht door joop 1 »

ik smeer er alles op wat ik voorhanden heb is altijd goed gegaan heb er al tientallen opgeknapt waarvan ik er al een van 20 jaar in huis heb staan daar beweegt ie natuurlijk niet maar ook als ie beweegt blijft de verf heus wel zitten gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

de firma Harry in Amsterdam, ik weet niet of die nog bestaat maar die maakte ook vloeistofkompassen.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Wie weet?

Bericht door Geert D »

joop 1 schreef:ik smeer er alles op wat ik voorhanden heb is altijd goed gegaan heb er al tientallen opgeknapt waarvan ik er al een van 20 jaar in huis heb staan daar beweegt ie natuurlijk niet maar ook als ie beweegt blijft de verf heus wel zitten gr joop
joop ik heb een met witte lak gedaan,drie weken op en naast de kachel gestaan,gevuld met white spirit,resultaat =de verfkrijgt bultjes,
nu heb ik liever dat het kompas het krijgt dan ik ,maar toch.
met jenever zal het beter gaan of met water en 35% maar dat is niet de bedoeling.
gr. Geert
ps ga wel eens bellen met Datema
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Wie weet?

Bericht door joop 1 »

Geert ik vul ze inderdaad al jaren met duitse jenever van € 6 de liter en dat gaat goed deed ik aan boord al alleen dan moet je geen stuurman hebben als zuipschuit dat staat ie zo droog gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Geert,
Afhankelijk van de vloeistof waar je het kompas mee vult zul je een verf moeten nemen die daarmee niet reageert.
Denk dat je het best af bent met een 2 componentenverf op epoxybasis.
Gewone verf wordt aangetast door White Spirit want dat is een verfverdunner.
Geen idee of uitgeharde verf op waterbasis daar bestand tegen is. Is tegen weinig kosten te proberen op een proefvlakje.
Laagje witte aquacolor van Revell in een leeg glazen potje smeren en daar na een week of zo een beetje White Spirit of jenever in doen
Dan zie je gauw genoeg of het reageert. En zo'n potje verf kost je de kop niet. Even 2 Euro.
Geen idee in welke kleinverpakking je epoxyverf kunt kopen. Je zou eens kunnen informeren bij Polyservice in Nieuwerkerk aan den IJssel.
Een andere kompasbouwer is Cassens & Plath, maar het zal niet meevallen om als particulier daar een ingang te vinden.
Maar niet geschoten is altijd mis. Succes ermee!
Groeten, Klaas.
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Wie weet?

Bericht door Geert D »

[ Klaas.[/quote]

Joop jenever geeft een witte afscheiding bij het draaipunt in de loop der jaren en word daar door traag (zijn twee soorten metaal welk bij elkaar komen) dit is om op te varen een beetje lastig.
Nu je het noemt van revell heb ik nog wel wat van de modelbouw tijd en inderdaad wat epoxy verf heb ik wel voor de boot,hier had ik niet aan gedacht.
Klaas nog een vraag: kleine lampjes voor de model bouw 12 volt,doorsnede ong. 4 mm. heb je die in de modelbouw.
Ik moet een paar hebben voor een paar kompassen, als ik ze bestel bij plath of sesstrel betaal je een vermogen, een fitting om pas te maken
draai ik zo.
gr. Geert
Tollebeek1
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 dec 2011 22:39
Locatie: Tollebeek N.O.P.

Re: Wie weet?

Bericht door Tollebeek1 »

kleine lampjes voor de model bouw 12 volt,doorsnede ong. 4 mm. heb je die in de modelbouw

Geert probeer het eens bij de firma Conrad die hebben alles voor de modelbouw
Martin Boersma
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
ossebaar.j
Berichten: 1445
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Wie weet?

Bericht door ossebaar.j »

of bij de lampengrossier in Tilburg
Plaats reactie