Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Wie weet?

Bericht door Westeind »

Betise schreef: 29 jun 2020 23:41 Jooren in Werkendam heeft 2 langshellingen, ik weet niet wat de lengte is maar ze hebben in het verleden 110 mtr schepen gehellingd. Ik weet alleen niet of je dat moet willen. Tijdens het hellingen draagt het schip maar op 2 plaatsen (althans bij Jooren).
Laat ik nu uit ervaring weten dat die helling dar bepaald niet voor gemaakt is, de “lange” helling was origineel voor 85/86m en de kleine voor ca 67/70 oid , wij zaten met 86m op de kleine helling en op de grote gingen idd 110 m schepen om aan elkaar te zetten, maar alleen met laag water was je ongeveer droog en met hoog zat je n stuk ik t water
vaar om te leven (niet andersom)
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Kooiman in Zwijndrecht heeft een reparatie langshelling van 110 meter en 1700 ton.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Genoteerd!
Bedankt
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Wie weet?

Bericht door DPLA »

Aantal postings verplaatst naar : Kletsen en Klagen in het gangboord.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Wie weet?

Bericht door Arie »

Voor de tanker mannen onder ons.
Schipper Bakker uit Dordrecht heeft gevaren met diverse tankschepen met de naam Anwi-ja, hij heeft een ex Dordrecht,ex Ruckwarth en ex Esso Dieze gehad.
Maar de eerste Anwi-ja was een tankertje van een 200 ton als ik t me goed herinner, een apart scheepje, want ze had geen roef maar een hoog opgetrokken achterschip, beetje het idee als de waterboot 12 van Hatenboer Neptunus, ergens rammelen bellen bij dat het de Zwaantje 6 geweest zou kunnen zijn, maar ik kan het scheepje nergens vinden.
Wie heeft enig idee of weet welk schip ik bedoel?

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Arie, ja dat is de ex-ZWAANTJE 5 geweest.
Ooit in 1950 gebouwd als SCHIEDAM VI, in 1961 hernoemd in BUTOMUS en daarna VRIJHEID, In 1977 werd het de ZWAANTJE 5 en halverwege de jaren '80 werd het de ANWI-JA of ANWIJA.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Wie weet?

Bericht door Arie »

Gert Schouwstra schreef: 06 jul 2020 11:57 Dag Arie, ja dat is de ex-ZWAANTJE 5 geweest.
Ooit in 1950 gebouwd als SCHIEDAM VI, in 1961 hernoemd in BUTOMUS en daarna VRIJHEID, In 1977 werd het de ZWAANTJE 5 en halverwege de jaren '80 werd het de ANWI-JA of ANWIJA.
Dag Gert, thx voor je antwoord, ja ik heb me "lam" gezocht want in geen enkele data base kan ik de kleine Anwi-ja vinden, ook bij binnenvaart EU als ik Zwaantje 5 opvraag staat ze niet onder die naam, maar ik geloof je graag, dat het de ex Zwaantje 5 is. de tonnenmaat klopt in ieder geval, in de jaren dat ik werkzaam was op de Rozenburgsesluis, 1982-1993 haar vele keren in de sluis gehad

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Wie weet?

Bericht door karelzijpe »

Klopt allemaal Arie, de ex. Schiedam VI had een z.g. Campagne-dek achterop.
Op topic "Zwaans en v.d. Heuvel blz. 3 en 4 wordt hij uitvoerig besproken, met z'n Rennes motor, ben zelf nog aan boord geweest in 1960 als Schiedam VI .
Later omgebouwd tot tankertje Butomus met Daf 120 pk incl. blower als Zwaantje 5 is er een 165pk Daf zonder blower in gegaan.

https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... de=R17899N

Schipper Bakker voer met Zwaantje 5 in het bunkerwerk voor Transol en heeft het werk en het schip overgenomen en de naam veranderd.
Zeker vergeten hier en daar wat te melden.

Bij RN 410 zie je de naam Anwija verschijnen, later de Dordrecht 17 wordt ook de Anwija.

Karel
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Dinsdagmiddag heb ik een rondje Ridderkerk - Dordt etc, gefietst. BIj de Papendrechtsebrug aangekomen ging deze net voor mijn neus open, slb Neptun 11, passeerde.
Kwam met een andere fietser aan de praat en deze maakte de opmerking dat deze brug gemiddeld IEDER UUR open gaat. Klopt dit? Mijn gevoel zegt gemiddeld één x per dag.
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Wie weet?

Bericht door Arie »

Binnenvaarder schreef: 09 jul 2020 09:34 Dinsdagmiddag heb ik een rondje Ridderkerk - Dordt etc, gefietst. BIj de Papendrechtsebrug aangekomen ging deze net voor mijn neus open, slb Neptun 11, passeerde.
Kwam met een andere fietser aan de praat en deze maakte de opmerking dat deze brug gemiddeld IEDER UUR open gaat. Klopt dit? Mijn gevoel zegt gemiddeld één x per dag.
Mvg.
Geert
Geert.
In de zomer met zeiljachten gaat de brug zeker meer als één keer per dag open, in de winter periode zal het hooguit voor een hoog transport of een " verdwaalde " coaster één keer per dag wezen

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Plaats reactie